2756
Sök

Vad är riktigt om framhjulsdrivna bilars köregenskaper?

346 Inlägg
18 maj 2013
Trådstartare
Hej,

Nu när jag läser i körkortsboken, står det;

"Framhjulsdrivna bilars är i regel understyrda."

Är detta inte ganska föråldrat? eller är jag ute och cyklar nu?

inte är en bil från 2013 årsmodell understyrd om den är framhjulsdriven?

Avstängd
10 388 Inlägg
18 maj 2013
naak2803 skrev:
Hej,

Nu när jag läser i körkortsboken, står det;

"Framhjulsdrivna bilars är i regel understyrda."

Är detta inte ganska föråldrat? eller är jag ute och cyklar nu?

inte är en bil från 2013 årsmodell understyrd om den är framhjulsdriven?

En framhjulsdriven bil, när den "pressas" blir understyrd ja. Fortfarande

Fast står det verkligen så? Det är ju inte direkt så att du på torr och fin asfalt med bra däck och -normalt- körande lider av någon understyrning (precis som att man inte heller lider av överstyrning)

- - Edit - -

Sen kan man givetvis då se till att esp osv gör det "bättre". Men, det är ju bara ett hjälpmedel, det vare sig ändrar på fysikens lagar eller tar bort allt vad "understyrd" heter
Senast redigerat av it_mutt (18 maj 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

9 130 Inlägg
18 maj 2013
Det stämmer fortfarande, tror inte det finns någon ESP eller annan bokstavskombination som kan ändra på det där.

15 Inlägg
18 maj 2013
Jo. Om en framhjulsdriven bil tappar greppet i en kurva så sker i regel understyrning. Mig veterligen är många av de nyare framhjulsdrivna bilarna (de flesta är ju framhjulsdrivna nuförtiden) understyrda, även om man måste provocera fram det lite och stänga av antispinn/antisladd/stabiliseringshjälp. Eller så kan det ske vid dåligt grepp i snö/regn/is. Även överstyrning är ju möjlig att få fram hos de nyare bilarna men då måste man provocera rejält, eventuellt t.o.m med handbromsen smile

Avstängd
10 388 Inlägg
18 maj 2013
Putteliten skrev:
Det stämmer fortfarande, tror inte det finns någon ESP eller annan bokstavskombination som kan ändra på det där.

Klart du skulle vara snabbare än min edit tongue

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

9 130 Inlägg
18 maj 2013
it_mutt skrev:
Putteliten skrev:

Klart du skulle vara snabbare än min edit tongue

Haha! smile

5 111 Inlägg
18 maj 2013
De flesta bilar byggs t.o.m. med flit för att vara lätt understyrda, då det anses mest säkert och lätthanterligt för gemene man.

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
18 maj 2013
Volvo544special65 skrev:
De flesta bilar byggs t.o.m. med flit för att vara lätt understyrda, då det anses mest säkert och lätthanterligt för gemene man.

det ja har svårt för är att vid understyrning så är det KÖRT..., ( du kan inte göra något du kommer bara glida rakt fram )

vid överstyrning så finns det en blek chans till att räta upp bilen igen.., ( vanliga människor släpper väl gasen vid överstyrning , och vanligtvis så rätar bilen upp sig , dock finns risk för retur-sladd då...., )

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

6 688 Inlägg
19 maj 2013
Volvo544special65 skrev:

För att den "säkraste" krocken är framifrån.

De/Dem

Offroad Racing
3 122 Inlägg
19 maj 2013
offfroad skrev:
Volvo544special65 skrev:

det ja har svårt för är att vid understyrning så är det KÖRT..., ( du kan inte göra något du kommer bara glida rakt fram )

vid överstyrning så finns det en blek chans till att räta upp bilen igen.., ( vanliga människor släpper väl gasen vid överstyrning , och vanligtvis så rätar bilen upp sig , dock finns risk för retur-sladd då...., )

Ofta så återfår du fästet även vid understyrning på en framhjulsdriven bil om du släpper gasen. Om du nu inte har rattat som en tok innan du släpper gasen. Har själv gått från under till överstyrning på en framhjulsdriven bil på det viset, kom för fort in i en kurva så bilen gick rakt fram. Höll bara still ratten o släppte gasen så svängde den så fint, så pass bra att bakhjulen tappade fästet istället.

Och som sagt, det är säkrare att krocka framifrån än att snurra runt o krocka bakifrån. (för det är vad som kommer hända med en bakhjulsdriven bil för nån som inte "kan" köra) Eller kanske kommer farande på bredsida o får fronten på en annan bil rakt in i dörrarna, det blir inte så bra.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Sök