Slash skrev:
Frågan är om Volvos gamla fyrhjulsdriftssystem ens hinner sätta igång vid acceleration, detta system är ökänt för sin seghet

Det tar inte tiotal sekunder för den att överföra kraft, så nog tusan hinner den det vid en 0-100-körning.
Kikar man på Volvos hemsida nu, med nya bilar (2013) och jämför t ex en V70 D4 aut mot en V70 D4 AWD aut, båda 163hk, så vinner FWD med 0,9s 0-100. 9,9s mot 10,8s.
AWD väger 80kg mer än FWD.
Jämför man istället en 2008 D5 manuell mot en D5 awd manuell, båda 185hk så skiljer det plötsligt bara 0,2sek, (8,9s mot 9,1sek) till fördel för FWD. På automat dito skiljer det 0,3s.
Här väger AWD 63/70kg (Man/Aut) mer.
Alla dessa har nyare Haldex där drivningen bak kommer direkt, till skillnad mot en visco som har en liten fördröjning - dock inte 9 sekunder eller så som vissa vill tro.
Citat från
http://www.vanagon.com/syncros/faq/syncro-faq.htm:(Sidan behandlar VW Syncro-bussar med RWD och viscokoppling till framhjulen, men det fungerar precis likadant på Golf, Volvo etc, fast då på andra hållet)
How long does it take the syncro mechanism to engage?
The Syncro all-wheel-drive system's viscous coupling engages in a fraction of a second. If it's working properly, you won't 'feel' it engage. It does so smoothly and automatically.
How much torque is displaced to the front wheels?
Under normal driving circumstances, the front wheels get less than 5% power from the engine. Under extreme circumstances, the front wheels can receive 100%, but the rear wheels would need to be airborne or on a frictionless surface.Noterbart i sammanhanget är också att ett flertal Subarus (som i denna tråd påvisas som några under av AWD-maskiner, troligen pga bra marknadsföring?) är bestyckade med visco-koppling.