1987
Sök

V70 awd 97-00 driv fram/bak %?

55 Inlägg
19 april 2013
Trådstartare
Tjena!

Sökt runt lite men hittar fan inte svaret på denna.. Vad är det för driv på en v70 awd? Har för mig att det ska vara 60% fram, 40% bak, är jag ute och cyklar eller?

Forummoderator
26 470 Inlägg
19 april 2013
95% fram/5% bak vid normal körning.

Upp till 50/50 som mest när det krävs.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

55 Inlägg
19 april 2013
Trådstartare
Men vi säger om du ska dra en 0-100 mätning, plattan i mattan?

Forummoderator
26 470 Inlägg
19 april 2013
Calsu skrev:
Men vi säger om du ska dra en 0-100 mätning, plattan i mattan?

0-100km/h menar du? Hur många sekunder?

Pratar vi en original 2.5t som min eller en chippad?

528 Inlägg
19 april 2013
ett par "plattan i mattan" med en äldre awd så tror jag de siffror du ska kolla efter, det är renovering av awd:n. smile
Spinner det loss, så gäller ju de siffror som angetts..  men som sagt, det håller inte för att spinna loss på asfalt speciellt ofta.

55 Inlägg
19 april 2013
Trådstartare
Ja precis, vanlig 2.5T.

Har en diskussion med en vän och vi tror att en awd måste va mellan 1-2 sek "segare" en vanlig fwd för ja det krävs ju lite mer av en awd och den är lite tyngre.

Forummoderator
26 470 Inlägg
19 april 2013
Calsu skrev:
Ja precis, vanlig 2.5T.

Har en diskussion med en vän och vi tror att en awd måste va mellan 1-2 sek "segare" en vanlig fwd för ja det krävs ju lite mer av en awd och den är lite tyngre.

Pga tyngden skulle jag nog faktiskt hålla med att en AWD är långsammare. Dock inte på vinterföre såklart.
Men som Rensvinf säger; man gör inte sånt med en visco.
I alla fall inte så det spinner loss.

55 Inlägg
19 april 2013
Trådstartare
Nej självklart, inget vinterföre.

Det var mest att en annan vän tyckte att awd ska vara snabbare för att han har bättre grepp men det höll inte vi med om så det var rent teoretiskt smile

Forummoderator
26 470 Inlägg
19 april 2013
Calsu skrev:

Det var mest att en annan vän tyckte att awd ska vara snabbare för att han har bättre grepp men det höll inte vi med om så det var rent teoretiskt smile

Hade det varit en exempelvis Subaru, som bekant har en helt annan fyrhjulsdrift som är permanent, så tror jag en fyrhjulsdriven hade vunnit över en framhjulsdriven. I alla fall i starten.

528 Inlägg
19 april 2013
Calsu skrev:

Det finns bilar som är riktigt snabba med awd.  Evo, subaru etc.  De bilarna är grymt snabba i starter på torr asfalt.  Men Volvos gamla visco är inte byggd för det ändamålet.  Dels är den klen, dels är den rätt seg när det gäller att överföra drivningen bak.
Men rent teoretiskt så borde ju en awd  - allt annat lika - vara snabbare i starten. 
Samtidigt, för att en awd ska göra bilen snabbare i starten så skall det nog till en hel del effekt; så att bilens extra fäste ska föra bilen fortare fram en motsvarande rwd/fwd.  Och då snackar vi nog om över 300hk,  för där under tror jag en duktig förare inte spinner loss sig något nämnvärt.

55 Inlägg
19 april 2013
Trådstartare
Nej precis, vi drog upp det att tex evo/rs6/4 har ju en stor fördel för awd just för kraften men just för v70 tyckte vi det var en "förlust".

Men fan vad bra, jävligt bra svar smile Får tacka så mycket!

Forummoderator
26 470 Inlägg
19 april 2013
Calsu skrev:
Nej precis, vi drog upp det att tex evo/rs6/4 har ju en stor fördel för awd just för kraften men just för v70 tyckte vi det var en "förlust".

Men fan vad bra, jävligt bra svar smile Får tacka så mycket!

Finns vissa fördelar med viscon också tycker jag.
När man åker längst en motorväg eller så, så behöver man inte drivningen på alla fyra.
Däremot är det lite av en trygghet att ställa sig i en isig backe på vintern, tex vid ett rödljus och veta att det bara är att gasa på så börjar det även driva på bak.

1 938 Inlägg
19 april 2013
Rensvinf skrev:
Calsu skrev:

Det finns bilar som är riktigt snabba med awd.  Evo, subaru etc.  De bilarna är grymt snabba i starter på torr asfalt.  Men Volvos gamla visco är inte byggd för det ändamålet.  Dels är den klen, dels är den rätt seg när det gäller att överföra drivningen bak.
Men rent teoretiskt så borde ju en awd  - allt annat lika - vara snabbare i starten. 
Samtidigt, för att en awd ska göra bilen snabbare i starten så skall det nog till en hel del effekt; så att bilens extra fäste ska föra bilen fortare fram en motsvarande rwd/fwd.  Och då snackar vi nog om över 300hk,  för där under tror jag en duktig förare inte spinner loss sig något nämnvärt.

Kolla på en saab 9-5 aero 250hk eller en volvo v70 t5 260hk, koppla ur antispinnet så spinner det rätt mycket på 1an och 2an på torrt, dvs, du kan inte få ner full effekt i marken, ta istället en audi s2 med 230 hk som gör 0-100 på 5.9 sekunder och jämför med v70 t5 2006 som gör det på 6.8 sekunder.

4x4 GÖR skillnad, en audi s2 väger för övrigt runt 1600 kg.

V70R 300 hk 2006 gör 0-100 på 5.9 sekunder dock!

55 Inlägg
21 maj 2013
Trådstartare
Vill bara göra klart för alla det gällde orginal alltså 193 HK och 0-100 alltså från stillastående. Att det var från stillastående man tappade.

Saabifierad
2 031 Inlägg
21 maj 2013
Frågan är om Volvos gamla fyrhjulsdriftssystem ens hinner sätta igång vid acceleration, detta system är ökänt för sin seghet tongue

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Ingen himmel är så blå som min
2 982 Inlägg
21 maj 2013
Slash skrev:
Frågan är om Volvos gamla fyrhjulsdriftssystem ens hinner sätta igång vid acceleration, detta system är ökänt för sin seghet tongue

Det tar inte tiotal sekunder för den att överföra kraft, så nog tusan hinner den det vid en 0-100-körning.

Kikar man på Volvos hemsida nu, med nya bilar (2013) och jämför t ex en V70 D4 aut mot en V70 D4 AWD aut, båda 163hk, så vinner FWD med 0,9s 0-100. 9,9s mot 10,8s.
AWD väger 80kg mer än FWD.

Jämför man istället en 2008 D5 manuell mot en D5 awd manuell, båda 185hk så skiljer det plötsligt bara 0,2sek, (8,9s mot 9,1sek) till fördel för FWD. På automat dito skiljer det 0,3s.
Här väger AWD 63/70kg (Man/Aut) mer.

Alla dessa har nyare Haldex där drivningen bak kommer direkt, till skillnad mot en visco som har en liten fördröjning - dock inte 9 sekunder eller så som vissa vill tro.

Citat från http://www.vanagon.com/syncros/faq/syncro-faq.htm:
(Sidan behandlar VW Syncro-bussar med RWD och viscokoppling till framhjulen, men det fungerar precis likadant på Golf, Volvo etc, fast då på andra hållet)
How long does it take the syncro mechanism to engage?
The Syncro all-wheel-drive system's viscous coupling engages in a fraction of a second. If it's working properly, you won't 'feel' it engage. It does so smoothly and automatically.

How much torque is displaced to the front wheels?
Under normal driving circumstances, the front wheels get less than 5% power from the engine. Under extreme circumstances, the front wheels can receive 100%, but the rear wheels would need to be airborne or on a frictionless surface.

Noterbart i sammanhanget är också att ett flertal Subarus (som i denna tråd påvisas som några under av AWD-maskiner, troligen pga bra marknadsföring?) är bestyckade med visco-koppling.

/Mattias

Sök