Hej!
Köpte 4 st Hankook Ventus Prime 2 K115 225/50R16 96W XL sommardäck hösten 2011 från Bythjul.com.
Jag köpte dem till vintern för jag visste att sommardäcken som satt på var slut, så när jag beställde dem till verkstan fick jag dem skiftade och balanserade samt vinterdäcken monterade på samma gång. Det var gött att ha ett par sprojlans nya sommardäck på fälg som låg och väntade i förrådet när våren kom och körde med dem sommarsäsongen 2012.
Nu till det kluriga, när jag skulle skifta till vinterdäck i höstas märkte jag att bakdäcken (mina nya Hankook som bara gått en sommar) nästan var helt slut! Jag har aldrig någonsin spunnit med dem eller överhuvudtaget upplevt att de släppt från väglaget och jag tror knappast att min flickvän varit ute och burnat med dem. Kört 800 mil på dem! Alltid med normalt lufttryck.
Nu satte jag på dem igen i våras och skiftade då så klart så att däcken som suttit i bak hamnade i fram istället. Idag blev framdäcken underkända på besiktningen, 1,4 mm mönsterdjup! På däck som gått 900 mil utan buskörning?
Ringde bythjul förut och ville reklamera, de sa att de tar emot dem och undersöker dem, om de anser att däcken körts normalt så får jag nya men om de inte anser att det är fabrikationsfel så får jag betala frakten och undersökningen.
Känns som en jävla chansning att de skulle godkänna detta, Jag VET att jag inte misshandlat däcken, men hur ska jag kunna bevisa det? Jag sa till Bythjuls kundtjänst:
"Hur ska jag kunna bevisa att jag kört med lätt lufttryck och inte på något sätt utsatt dem för onormalt slitage?"
"Vi har verktyg och kunskap som kan undersöka det" var deras svar.
Vad säger ni? Ska jag bara köpa nya däck direkt och finna mig i att Ventus Prime2 K115 var ett jävla skitdäck som tog slut på en sommar eller borde jag satsa på detta och hoppas på att få nya?
Ha det gott!
/Sjöbban
P.S. Ja jag kör bakhjulsdrivet