3440
Sök

Vad är det för fel på min växellåda? All hjälp tas emot med stor tacksamhet!

9 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
#1
Hallojj! Jag ska försöka beskriva situationen så kortfattat som möjligt..

Jag har en Renault Megane 1,6 automat 2000 där växellådan beter sig konstigt.
När jag stannar vid tex ett stoppljus, lägger bilen sig i nödläge (limp mode) detta händer varje gång jag stannar med bilen. När jag sedan gasar är det som att bilen lägger i fel växel. Men efter ett litet tag slocknar varningslampan för automatlådan och bilen går hur bra som helst, ända tills jag stannar nästa gång dvs. Då upprepas samma procedur och detta händer varje gång.

Jag har varit hos en automatlådespecialist där han kollade följande:
Kollade felkoder, 1 felkod dök upp. ( ingående varvtal ) vilket inte säger mig någonting.

Sedan kollade han igenom det mesta. Bl.a. Oljan, seloiderna, sensorerna, läckage, mm. ALLT var bra. Inget fel här.

Sedan sa han att han var 99% säker på att det var styrenheten till automatlådan som spökade, köpte en ny och installerade den men samma problem uppstod.

Ringde sedan tillbaka till mekanikern, då fick jag svaret: jag har absolut ingen aning om vad felet kan vara. Sedan tackade han för sig och la på luren.

Nu står jag här som ett frågetecken. Har köpt haynes reparationsbok och försökt kolla upp eventuella kablar som kan vara skadade, men hittar inga kablar som verkar trasiga.

Är det någon som kan ha någon aning om vad felet är?

Tack på förhand!!!!

9 Inlägg
26 maj 2013
Trådstartare
#2
Snälla, någon som kan ha någon idé?

4 276 Inlägg
26 maj 2013
#3
Min första tanke är att den inte kyler som den ska. Därför så blir växellådan för varm när du står still.

bara en ide, kan ingenting om automat egentligen


10 164 Inlägg
26 maj 2013
#4
Åk till närmaste Volvo Renault verkstad och hör om dom varit med om något liknande förut skulle jag gjort.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

354 Inlägg
26 maj 2013
#5
Kan vara så att din automatlåda inte frikopplar som den skal göra när du bromsar eller står stilla.
Detta skall den göra för att minska vibrationer.

har du upptäckt mer vibrationer eller att den börjat slira mer?


9 Inlägg
26 maj 2013
Trådstartare
#6
Tacksam för svaren ni ger!

Dock är det så att felkoden "ingående varvtal" hittades. Om denna kod uppstår, kan det väll inte vara något fel på tex kylan eller frikopplingen? Enligt mina tankar bör det vara något fel kring området ingående varvtal, vilket jag inte har en aning om vad det betyder. Gah blir galen sad

4 276 Inlägg
26 maj 2013
#7
Johanlind skrev:
Tacksam för svaren ni ger!

Dock är det så att felkoden "ingående varvtal" hittades. Om denna kod uppstår, kan det väll inte vara något fel på tex kylan eller frikopplingen? Enligt mina tankar bör det vara något fel kring området ingående varvtal, vilket jag inte har en aning om vad det betyder. Gah blir galen sad

Det blondizz sa låter som en trolig förklaring och skulle också förklara din felkod. Om lådan ska frikoppla så borde ju varvtalet vid stillastående vara 0?

Frikopplar den inte så är ju varvtalet för högt.

prova lägga i neutral nästa gång du ska stanna vid rödljus och se om du får felkoden då med.


9 Inlägg
26 maj 2013
Trådstartare
#8
Kan pröva med neutralen och återkommer med resultat! Jo det är klart, ni kan nog en hel del mer än vad jag kan😝

Forummoderator
18 346 Inlägg
26 maj 2013
#9
zemet skrev:
Johanlind skrev:
Tacksam för svaren ni ger!

Dock är det så att felkoden "ingående varvtal" hittades. Om denna kod uppstår, kan det väll inte vara något fel på tex kylan eller frikopplingen? Enligt mina tankar bör det vara något fel kring området ingående varvtal, vilket jag inte har en aning om vad det betyder. Gah blir galen sad

Det blondizz sa låter som en trolig förklaring och skulle också förklara din felkod. Om lådan ska frikoppla så borde ju varvtalet vid stillastående vara 0?

Frikopplar den inte så är ju varvtalet för högt.

prova lägga i neutral nästa gång du ska stanna vid rödljus och se om du får felkoden då med.

Jag tror inte den frikopplar. Dessa automater krånglar friskt. Vet en handlare jag känner som bytte låda och felet kvarstod... (lampa tändes, den växlade som en mupp)

Men Zemets idé är värd att prövas! Något mindre kul elfel är min idé. Jag läser mycket om just automater (lite dålig på dsg men det kommer) och franska bilar låg före i utvecklingen på detta område men tyvärr är inte alla kopplingar i elväg av någon högre kvalitet.

Prova att kör annorlunda mot vad du brukar göra. Kör som en vettvilling om du inte gör det annars. Och vice versa. Är det ngt växlingsprogram som ställer till det eller en ventil så bör den uppföra sig annorlunda. Prova att växla "manuellt" en dag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

9 Inlägg
26 maj 2013
Trådstartare
#10
Halloj! Körde nyss en sträcka på ca 3 mil och under denna tid stannade jag vid säkert 20 rödlysen. Prövade att lägga i neutralen när bilen fortfarande var i rull precis innan jag stannade, och wtf! Den gick inte in i nödläge 1 endå gång och den verkade vara mycket piggare på uppväxlingarna eftersom att nödläget inte las i! När jag skulle gasa la jag i drive och fort som tusan gasade jag iväg, inget nödläge då heller!

OM det är detta som du blondizzz skrev är problemet, kan ni vara lite mer specifika på just vad som är trasigt / behöver bytas osv? TACK! 😃

9 Inlägg
26 maj 2013
Trådstartare
#11
Och blondizzz, JA, bilen vibrerar ibland som en torktumlare när man står still..

9 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#12
Uppdate:::

Ringer Volvo för att fråga om växellådan är original, det är den nog inte då nummrerna inte matchade varandra enligt deras databas om min bil. Fick även reda på, att föregående ägaren av min bil, lämnat in bilen på just Volvo för exakt samma problem. De fixade inte felet på Volvo då det var för dyrt. 3800 för att byta givaren för hastighetsmätaren utgående axel.

Då varken jag eller Volvo VET om förra ägaren bytte denna del, så föreslog Volvo att göra en felsökning a 700 kr nästa vecka för att verkligen få reda på det exakta felet. Känns totalt onödigt och lägga ut 3800 om det inte ens är den delen som är trasig. Fmlfmlfml orkar inte med meeeerrr verkstäder helvete sämsta bilaffären jag någonsin gjort.

4 276 Inlägg
27 maj 2013
#13
Johanlind skrev:
Uppdate:::

Ringer Volvo för att fråga om växellådan är original, det är den nog inte då nummrerna inte matchade varandra enligt deras databas om min bil. Fick även reda på, att föregående ägaren av min bil, lämnat in bilen på just Volvo för exakt samma problem. De fixade inte felet på Volvo då det var för dyrt. 3800 för att byta givaren för hastighetsmätaren utgående axel.

Då varken jag eller Volvo VET om förra ägaren bytte denna del, så föreslog Volvo att göra en felsökning a 700 kr nästa vecka för att verkligen få reda på det exakta felet. Känns totalt onödigt och lägga ut 3800 om det inte ens är den delen som är trasig. Fmlfmlfml orkar inte med meeeerrr verkstäder helvete sämsta bilaffären jag någonsin gjort.

Jag har faktiskt svårt att kunna tänka mig ett sämre bilköp:P Franskbil med automatlåda. Blir inte mycket sämre enligt mig:)

Men det är ju inte allt för jobbigt att dra i spaken och lägga i neutral?


9 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#14
Nä det är inte speciellt jobbigt att lägga i neutralen, men med tanke på att jag säkert vill sälja den om något år kommer det bli svårt med en krånglande låda😜

4 276 Inlägg
27 maj 2013
#15
Johanlind skrev:
Nä det är inte speciellt jobbigt att lägga i neutralen, men med tanke på att jag säkert vill sälja den om något år kommer det bli svårt med en krånglande låda😜

Kör bilen tills det är dags att skrota den då. Eller sälj den 5K under marknadspris. Bilen är ju inte värd mer än 20K så ifall du hatar den så hade jag sålt den för 15K och varit nöjd.


Forummoderator
18 346 Inlägg
28 maj 2013
#16
zemet skrev:
Johanlind skrev:
Nä det är inte speciellt jobbigt att lägga i neutralen, men med tanke på att jag säkert vill sälja den om något år kommer det bli svårt med en krånglande låda😜

Kör bilen tills det är dags att skrota den då. Eller sälj den 5K under marknadspris. Bilen är ju inte värd mer än 20K så ifall du hatar den så hade jag sålt den för 15K och varit nöjd.

Nja... Jag kunde köpa denna -04 med (fungerande) aut för 27-29000:- men tackade nej efter att ha lånat den i ett dygn :-) Tror inte en -00 är värd något alls i princip med detta fel. Rådet är samma från min sida: Kör tills det rasar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-3effde2d8011c90652f8d529e494cda7.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 276 Inlägg
28 maj 2013
#17
Dieselsmurfen skrev:
zemet skrev:
Johanlind skrev:
Nä det är inte speciellt jobbigt att lägga i neutralen, men med tanke på att jag säkert vill sälja den om något år kommer det bli svårt med en krånglande låda😜

Kör bilen tills det är dags att skrota den då. Eller sälj den 5K under marknadspris. Bilen är ju inte värd mer än 20K så ifall du hatar den så hade jag sålt den för 15K och varit nöjd.

Nja... Jag kunde köpa denna -04 med (fungerande) aut för 27-29000:- men tackade nej efter att ha lånat den i ett dygn :-) Tror inte en -00 är värd något alls i princip med detta fel. Rådet är samma från min sida: Kör tills det rasar.

http://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-3effde2d8011c90652f8d529e494cda7.jpg

Jag kollade på blocket på magane med automat mellan 99 och 01 och där låg prisintervallet för fungerande bilar utan fel mellan 15-25k. Så jag håller med. Kör skiten tills den rasar.

Eller gör dig själv en tjänst och sälj den billigt så slipper du köra megane:)


9 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
#18
Men jag älskar bilen i övrigt! Är en 18 årig fattig student då kan man inte få en bättre bil än årsmodell 2000 sad

4 276 Inlägg
28 maj 2013
#19
Johanlind skrev:
Men jag älskar bilen i övrigt! Är en 18 årig fattig student då kan man inte få en bättre bil än årsmodell 2000 sad

Det mesta efter 95 är skit enligt mig. Köper du en bmw 5 eller 7 serie för 20K så har du en riktigt fin bil. Bra mycket bättre än alla renault och väldigt mycket mer bil för pengarna:)

Men om du älskar din bil så behåll den då:) Du får ju knappast några pengar om du säljer den i nuvarande skick. Oc h köper du en ny bil i 20K klassen så är det ny bil med nya problem:)



Sök