Citroën jumpy 2,0 HDi 90hk -02 något att ha?

WilEck
30 maj 2013 · 24 Inlägg

Tjena, var och kollade på ett par olika bilar idag och fastnade för Citroën jumpy 2,0 HDi 90hk -02, 27000mil
Bilen kändes riktigt bra, fint skick ingen rost och fullt ifylld servicebok.

Är det något speciellt man ska tänka på med denna bil modell?

mvh

Rasmus91 Motortok
30 maj 2013 · 37 Inlägg

WilEck skrev:
Tjena, var och kollade på ett par olika bilar idag och fastnade för Citroën jumpy 2,0 HDi 90hk -02, 27000mil
Bilen kändes riktigt bra, fint skick ingen rost och fullt ifylld servicebok.

Är det något speciellt man ska tänka på med denna bil modell?

mvh

Kolla när kamremmen är bytt senast, kommer inte ihåg intervallerna.. är typ 4 år eller 12 000 mil har jag för mig. stå förmodligen i instruktionsboken eller om du söker på nätet.
Har för övrigt bara hört bra om jumpyn/expert/scudo, driftsäker, bränslesnål, rosta inget nämnvärt. Finns en hel del trådar på diverse mx/enduro forum. Ganska populär som crossbuss.

WilEck
30 maj 2013 · 24 Inlägg

okej, den har fullstämplad servicebok så kamremmen ska va bytt 2 gånger, men vad anser ni att den är  värd?
Crossbuss är precis vad jag ska ha den till smile

felek
30 maj 2013 · 175 Inlägg

de tycker jag. en av våra har gått 39k mil. rullar bra fortfarande.

Peugeot 205 Gti Classique Sport "Baguette Räser" (1990)
Peugeot 205 Gti "Röda FARAN" (1989)
Peugeot 205 1.9 TurboDiesel "Överaskningen" (1991)
Rasmus91 Motortok
30 maj 2013 · 37 Inlägg

WilEck skrev:
okej, den har fullstämplad servicebok så kamremmen ska va bytt 2 gånger, men vad anser ni att den är  värd?
Crossbuss är precis vad jag ska ha den till smile

Jämför med blocket priserna med likvärdiga bilar, Men 20-25k kanske? (uppskattningsvis)

Eddy Galen, inte dum.
31 maj 2013 · 1 324 Inlägg

jag har kört/åkt några olika "firmahinkar" och det jag kan säga dig är att du vill helre ha tyskt. mycket bekvämare och stadigare gång.

Speciellt när något går fel med bilen (vilket det brukar på 27xxx mil) så vill du ha tyskt. VW lär det bli isåfall. Och där kostar reservdelarna inte så farligt.

WilEck
31 maj 2013 · 24 Inlägg

Okej, bra med respons på detta forumet smile
Felek, vad har ni fått se över på eran bil? Vad är det som håller och håller mindre bra?
Mvh

felek
1 juni 2013 · 175 Inlägg

hmmm.. Asså inget särskilt egentligen, har juh bytt slitage delar men inget speciellt som har gått sönder, motorn är bra i dessa bilar, men observera att man måste vara noga med kamremsbyten som inte är de enklaste på dessa bilar. de är franska bilar så var noga med servicen på bilen för Sverige är inte det snällaste landet när de gäller slitage. kolla över framvagnen med, dessa bilar har en tendens att ha glapp i leder. Sen vet jag inte vad jag ska klaga på egentligen, alla bilar har sina minus men själv tycker jag att det är en bra bil smile Måste bara tillägga att vi köpte ett par länkarmar från polen för 600kr och bilen rullar på länge nu med de. Så om man vill så kan man få det gött billigt med :p

Peugeot 205 Gti Classique Sport "Baguette Räser" (1990)
Peugeot 205 1.9 TurboDiesel "Överaskningen" (1991)
Peugeot 205 Gti "Röda FARAN" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang