3156
Sök

Byta packbox på växellådan där axeln till växelspaken går in ( Audi 100-89)

6 647 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
Hej!
Min växellåda på Audi 100-89 läcker olja från sliten packbox  där länkaget från växelspaken går in i växellådan.
Någon som har bytt packbox där tidigare och har bilder/kan berätta mer om hur man lossar växelspakslänkaget?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
1 juni 2013
Har inga bilder, men det är otroligt enkelt som du kommer märka om du kikar där. Vill minnas att du endast behöver släppa en 10mm skruv med mutter och dra länkaget bakåt.

Lite kämpigt att få loss gamla packboxen men när den väl är lös så är det bara att knacka dit den nya, fetta gärna in den så går det lättare. Känn bara efter så det inte finns några grader någonstans som kan skada den nya tätningen, samt få den rakt in.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

6 647 Inlägg
2 juni 2013
Trådstartare
Hej!
Det verkar vara en 10mm skruv och en 13mm skruv (närmast växelspaken). Måste man lossa bägge? Verkar troligt att det är så , men hur är det med justering? Måste man märka upp något så växlarna funkar??

Försöker iaf
12 819 Inlägg
2 juni 2013
jaka54 skrev:
Hej!
Det verkar vara en 10mm skruv och en 13mm skruv (närmast växelspaken). Måste man lossa bägge? Verkar troligt att det är så , men hur är det med justering? Måste man märka upp något så växlarna funkar??

Kanske är det så, men vill bara minnas att jag släppt den 10mm när jag haft ner växellådor, brukar räcka så och sen får man lös den från lådan genom att dra bort den. Ang justering så brukar man ju se var den suttit, kan inte minnas om det ens är justerbart eller om det är bara ett fast läge, en ursvarvning i axeln som skruven (10mm) går igenom. Är du osäker så är det ju bara att göra en markering på var den sitter så blir det inte problem senare.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Sök