Funderar på att köpa en 1966 Ford Mustang Coupe

SandmanNet Dodger
20 juni 2013 · 87 Inlägg

it_mutt skrev:
Nej givetvis inte i förhållande till hur den ser ut idag, men, den dagen du ska sälja den (jag utgår från att den dagen faktiskt kommer då det som sagt gör det för de flesta), så kommer du väl kanske inte heller begära vad du gav för den? Eller?

Vi säger, bara för sakens skull, att du ger 60k för släden. Lägger, med "hemmasnickrande" och allt, 30k på den. Då får man ju anta att du iaf vill ha ut runt de 90k du har bilen i.
Om då lacken är "kass" (lite hårt kanske, men vi säger så), eller iaf behöver en "riktig" lack, så kommer ju givetvis ev. köpare vilja dra av för det. Om du då är medveten om detta och tänker "ja, men jag begär lite extra, så får jag ut mina 90k iaf", ja, då har vi ju problemet att den blir "för dyr".

Det jag menar är alltså; istället för att "spara", låt säga, 15k på lacken och sen kanske behöva dra av 20k för lacken, den dagen bilen ska säljas, så är det då uppenbarligen mer ekonomiskt att göra "rätt" från början. Det bästa är givetvis om man har det som jag har det; polare med en lackerare och en bror som är lackerare. Men, så är det ju tyvärr inte för alla. Detta är givetvis under förutsättning att det "inte blir bra", har du tur (för det ser jag det som) och "får till lacken" relativt snabbt, så är det ju bra, men, att bli bra på att lacka är ju (som du säkert är fullt medveten om) inget man blir över en helg

Jag förstår absolut hur du tänker, men jag ser nog inte på projektet sådär. Om jag får tag på en 60' Mustang för 40K och lägger ned 30K på att renovera den så är det för att lära mig meka med bilar. Om allt misslyckas och den hamnar på skroten i slutändan så ja, då är det så. Då får jag inse att jag tog vatten över huvudet. Och om jag lackar den "kasst" och inte får igen de tusenlappar lackningen kostade mig, så fine, det är också ok.

it_mutt skrev:
Vattenbaserad färg är inget du står och lackar i ett partytält f.ö.

Nej, absolut inte, men vad smidigt det hade varit! smile

Ford Mustang Mach-E GT "Gula faran" (2022)
MrTurbo Better than God \o/
20 juni 2013 · 1 882 Inlägg

SandmanNet skrev:

MrTurbo skrev:
Jag köpte objekt från staterna å gjord i ordning. Se bilder på min sida.

Otroligt enkelt att få tag på delar till dessa bilar. Finns flera svenska firmor tex Tonys autoparts som har typ "allt" sedan har www.mustangsunlimited.com resten, även www.summitracing.com

P.S Jag betalade typ 55k för bilen vill jag minnas.

Tack för att du delade med dig! Väldigt bra information! Ja, det känns ju som att det helt klart är möjligt. Hur såg din bil ut från början? Och vad kostade renoveringen allt som allt?

Bilen var en 100% original 67 som rullat som bruksbil långt in på 90-talet.
Inredning var sliten, motorn var sliten, chassit var slitet, lådan var sliten men karossen var bra. Dock en taskig garagelack som den fortfarande har kvar.
Slutat räkna vad det kostat.  :-) Har ju gått lite överstyr med trimma motorer, köra sönder lådor, bygga väghållning etc.  Har inte bilen för att tjäna pengar på den utan för att det är en hobby och en hobby kostar pengar...

Kört sönder motorn nu, fördelaren skar så spikade sönder mina högkompkolvar från KB. neutral

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
21 juni 2013 · 3 929 Inlägg

Förlåt men du funderar på en 66ans Mustang och frågar om tillgång på delar? Du kam utan problem bygga ihop en mustang på postorder! Finns INGEN bil i världen med lika stort utbud på eftermarknad som en Mustang. Det är fakta.
Nästa grejj är att du säger att du inte är van bilmekaniker. Det är lugnt, dom är simpla att meka med. Men för fasen ta dig inte vatten över huvudet om du vill fixa till saker. Ta en liten grejj i taget och fokusera på det istället för att riva ner allt och tröttna.
Det enda du behöver kika på är rost egentligen. Gamla jänk är i 90 procent av fallen ändå sönderskruvade och elektroniken ska du räkna med att det är en enda oändlig härva.
Vill du ha saker att göra så är det en bra bil. Som sagt allt finns att köpa till den och kunskap finns massor av hos folk som kan hjälpa. Dvs bra nybörjar projekt.

Senast redigerat av Thunderbird88 (21 juni 2013)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
SandmanNet Dodger
22 juni 2013 · 87 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Förlåt men du funderar på en 66ans Mustang och frågar om tillgång på delar? Du kam utan problem bygga ihop en mustang på postorder! Finns INGEN bil i världen med lika stort utbud på eftermarknad som en Mustang. Det är fakta.

Hehe, jo det har jag förstått, men jag visste inte vilka *svenska* återförsäljare av dessa delar som fanns att tillgå smile

Thunderbird88 skrev:
Nästa grejj är att du säger att du inte är van bilmekaniker. Det är lugnt, dom är simpla att meka med. Men för fasen ta dig inte vatten över huvudet om du vill fixa till saker. Ta en liten grejj i taget och fokusera på det istället för att riva ner allt och tröttna.

Precis så tänker jag med.

Thunderbird88 skrev:
Det enda du behöver kika på är rost egentligen. Gamla jänk är i 90 procent av fallen ändå sönderskruvade och elektroniken ska du räkna med att det är en enda oändlig härva.

Ja, jag har kollat runt lite efter ersättning till elektroniken, men inte hittat något specific för en Mustang, där man köper ett helt nytt wiring-kit till exempel.

Thunderbird88 skrev:
Vill du ha saker att göra så är det en bra bil. Som sagt allt finns att köpa till den och kunskap finns massor av hos folk som kan hjälpa. Dvs bra nybörjar projekt.

Tusen tack för orden, det bekräftade väl i stort sett mycket av det jag trodde om projektet smile

Ford Mustang Mach-E GT "Gula faran" (2022)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 juni 2013 · 14 060 Inlägg

Growe skrev:
utan tidigare erfarenheter så skulle jag personligen aldrig ge mig på ett sånt där objekt

det kräver OTROLIGT mycket tid att få liv i en sån bil så den blir i bra skick

räkna med runt 100K utöver priset du ger för bilen
bara i rena pengar att renovera en till bra skick

och att då börja med en med 6:an och dessutom som påstås vara en Fastback men inte är det.
så bör man nog hoppa den bilen om den inte är ruskigt billig

på bilprovningen har dom inte en aning om vad det ska vara för motor så att kasta i en v8 och bes är inga problem men det kostar massor när man köper delar till jänkebilar här i sverige och frakt+tull är svindyrt från usa så man måste ha sjukt bra kontakter för att få hit delarna billigt
och då köper man en bil i usa inte här i sverige

De delar man köper från USA kostar runt halva priset mot i Sverige och då tull, frakt och moms inräknat!!!
Jag tycker nog att det är vettigare att köpa en lite mer komplett bil som redan har en vinkel!!

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (22 juni 2013)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
22 juni 2013 · 3 929 Inlägg

SandmanNet skrev:

Thunderbird88 skrev:
Förlåt men du funderar på en 66ans Mustang och frågar om tillgång på delar? Du kam utan problem bygga ihop en mustang på postorder! Finns INGEN bil i världen med lika stort utbud på eftermarknad som en Mustang. Det är fakta.

Hehe, jo det har jag förstått, men jag visste inte vilka *svenska* återförsäljare av dessa delar som fanns att tillgå smile

Thunderbird88 skrev:
Nästa grejj är att du säger att du inte är van bilmekaniker. Det är lugnt, dom är simpla att meka med. Men för fasen ta dig inte vatten över huvudet om du vill fixa till saker. Ta en liten grejj i taget och fokusera på det istället för att riva ner allt och tröttna.

Precis så tänker jag med.

Thunderbird88 skrev:
Det enda du behöver kika på är rost egentligen. Gamla jänk är i 90 procent av fallen ändå sönderskruvade och elektroniken ska du räkna med att det är en enda oändlig härva.

Ja, jag har kollat runt lite efter ersättning till elektroniken, men inte hittat något specific för en Mustang, där man köper ett helt nytt wiring-kit till exempel.

Thunderbird88 skrev:
Vill du ha saker att göra så är det en bra bil. Som sagt allt finns att köpa till den och kunskap finns massor av hos folk som kan hjälpa. Dvs bra nybörjar projekt.

Tusen tack för orden, det bekräftade väl i stort sett mycket av det jag trodde om projektet smile

Ser att du är ifrån Västerås! Då bör inte delar vara största problemet att tillgå kan jag lova dig, inte alls. Jag har lite kontakter som jag tar hem alla mina delar genom och går utan problem att slinka hem lite saker åt dig om du är intresserad.
Samt så kan du alltid åka ut till SMF Garaget ute vid Johannisberg och snacka med folket där. Dom flesta där tar hem på olika sätt och det är inte svårt alls att ragga i ett par toppar eller så hos någon som ska importera en bil smile
Samt så finns det mycket kunskap där ute kan jag lova dig.
Hur som helst, det viktigaste tror jag är att du alltid ska försöka hålla bilen i rullbart skick. Ska du göra motor reperation, gör det snabbt, effektivt och försök inte gräva dig in på allt för många saker samtidigt. Iallafall till att börja med. Det är inte kul alls att sitta där med en helt nedplockad bil och vad du än gör i 1½-2 år framåt är att gräva djupare utan att ens inse att man tar sig framåt på bilen. Jag lovar dig, det är hemskt. Men så fort man kommit förbi det värsta går det ju ganska fort och då blir det kul igen smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
it_mutt Avstängd
22 juni 2013 · 10 388 Inlägg

Som exempel på att din tilltänkta projektbil är åt fanders för dyr; http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Mu … 21&w=3

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 juni 2013 · 14 060 Inlägg

it_mutt skrev:
Som exempel på att din tilltänkta projektbil är åt fanders för dyr; http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Mu … 21&w=3

V6:a?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
it_mutt Avstängd
22 juni 2013 · 10 388 Inlägg

Vettemannen skrev:

it_mutt skrev:
Som exempel på att din tilltänkta projektbil är åt fanders för dyr; http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Mu … 21&w=3

V6:a?

/Benny

Yes, precis som i den tilltänkta projektbilen

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 juni 2013 · 14 060 Inlägg

it_mutt skrev:

Vettemannen skrev:

it_mutt skrev:
Som exempel på att din tilltänkta projektbil är åt fanders för dyr; http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Mu … 21&w=3

V6:a?

/Benny

Yes, precis som i den tilltänkta projektbilen

Den bil som TS är intresserad av har en rak 6:a!


/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
it_mutt Avstängd
22 juni 2013 · 10 388 Inlägg

Vettemannen skrev:

it_mutt skrev:

Vettemannen skrev:
V6:a?

/Benny

Yes, precis som i den tilltänkta projektbilen

Den bil som TS är intresserad av har en rak 6:a!


/Benny

Se där ja, missades, å andra sidan, var inte motorn som var poängen dock, utan att du får en bil "i skick" för mindre pengar än den tilltänkta projektbilen (då ingen an dessa har åttor, ser jag båda som "bläsch" )

Men, ska vi för sakens skull så;

http://www.blocket.se/varmland/Ford_Mus … 21&w=3

Senast redigerat av it_mutt (22 juni 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
22 juni 2013 · 3 929 Inlägg

Vettemannen skrev:

it_mutt skrev:
Som exempel på att din tilltänkta projektbil är åt fanders för dyr; http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Mu … 21&w=3

V6:a?

/Benny

Som du ser så verkar det vara en kvinna som försöker sälja bilen.
Där har du förklaringen till den raka v6an lol

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 juni 2013 · 14 060 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

Vettemannen skrev:

it_mutt skrev:
Som exempel på att din tilltänkta projektbil är åt fanders för dyr; http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Mu … 21&w=3

V6:a?

/Benny

Som du ser så verkar det vara en kvinna som försöker sälja bilen.
Där har du förklaringen till den raka v6an lol

Om det inte är nåt jävla hembygge men som du säger så är det en med hål som säljer bilen!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
it_mutt Avstängd
22 juni 2013 · 10 388 Inlägg

Vettemannen skrev:

Thunderbird88 skrev:

Vettemannen skrev:

V6:a?

/Benny

Som du ser så verkar det vara en kvinna som försöker sälja bilen.
Där har du förklaringen till den raka v6an lol

Om det inte är nåt jävla hembygge men som du säger så är det en med hål som säljer bilen!

/Benny

Reflekterade inte över det (är väl inte nykter än) då jag vet ett par mustanger som rullar med just V6:or. Men med tanke på 100hk, förutsatt att det stämmer, bör det väl vara en 170 special som sitter i (ja, eller en äldre 215, men det är väl kanske inte så troligt)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
SandmanNet Dodger
23 juni 2013 · 87 Inlägg

it_mutt skrev:
Som exempel på att din tilltänkta projektbil är åt fanders för dyr; http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Mu … 21&w=3

Yes, håller med. Var någon som föreslog att 40-45k vore skäligt för bilen jag har kollat på.

Just nu är det ju utrymme som hela projektet faller på. Har liksom ingenstans att vara på med en projektbil... Typiskt.

Ford Mustang Mach-E GT "Gula faran" (2022)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 juni 2013 · 14 060 Inlägg

SandmanNet skrev:

it_mutt skrev:
Som exempel på att din tilltänkta projektbil är åt fanders för dyr; http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Mu … 21&w=3

Yes, håller med. Var någon som föreslog att 40-45k vore skäligt för bilen jag har kollat på.

Just nu är det ju utrymme som hela projektet faller på. Har liksom ingenstans att vara på med en projektbil... Typiskt.

Visste du inte det den 19 juni när du startade denna tråd?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
SandmanNet Dodger
23 juni 2013 · 87 Inlägg

Vettemannen skrev:

SandmanNet skrev:
Just nu är det ju utrymme som hela projektet faller på

Visste du inte det den 19 juni när du startade denna tråd?

Tja, utrymmesfrågan har väl inte förändrats direkt, men när jag startade tråden så antog jag nog att jag kunde ha den i garaget, men har nog insett att det inte skulle funka så bra i längden, tyvärr.

Svärfar bor på landet och där finns det gott om utrymme, men lite olägligt att ha den så avsides

Ford Mustang Mach-E GT "Gula faran" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang