Blästring (blästertank)

LowLifeS10 Layin frame
1 juli 2013 · 638 Inlägg

Tja.

jag har denna kompressor (3hk, 10 bar): http://www.bauhaus.se/herkules-kompressor-bauhaus.html

från den går det en luftslang som är 8-10m lång med ett innermått på 8mm

och sen har jag en sån här blästertank: http://www.jula.se/blastertankset-38-l-076011

och så skulle jag blästra med blästringssoda: http://www.jula.se/blastringssoda-5-kg-018302

4,5-8 bar tryck rekommenderades

men det blir ju inget tryck alls...bara masa sand som sprutar ut och tar inte bort ett skit färg.

Vart ligger felet? För klen kompressor eller bör jag skaffa en grövre luftslang?

Senast redigerat av LowLifeS10 (1 juli 2013)

Chevrolet S10 Bagged & Laying Frame
___
.----/__ |-------,
/_(o)____(o)__|
GMC C15 C10 (1968)
Chevrolet S10 "Air Gringos" (1999)
Sierra94 Industri mekaniker / elektriker
1 juli 2013 · 82 Inlägg

Skulle nog säga både och. Jag kör slang med ungefär 16-17mm innermått från min kompressor och den är 12 m lång. Körde en 1/2 slang innan och den kunde jag knappt dra loss muttrar med mutterdragaren med då.

Jag har en 5 hk kompressor med 100 liters tank på och den går konstant om jag blästrar med den.

Vad har du för angiven luftmängd ut ur kompressorn? Du kan nog få det att funka om du kör kompressorn väldigt nära blästertanken tillsammans med grov slang. Iaf kortare vändor.

Senast redigerat av Sierra94 (1 juli 2013)

I like ´em low...
GMC Sierra "Black Orange" (1994)
Mazda B-1800 "m-TDI" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang