Saab 9-3 2.0t -99 turbo fråga

JeppeKa
7 juli 2013 · 27 Inlägg

Tjena, jag har bara en fråga, jag tycker inte min turbo laddar lika bra som innan, jag har prövat att ta loss wastegaten och då laddade den riktigt bra..

har inte kollat med en turbotryckmätare hur många bars den laddar när wastegaten sitter på, men finns där något man kan kolla eller fixa så den går som innan? den största skillnaden jag tycker är att bilen inte spårar när jag ger gas i 2an växel..(det är ju i och för sig bra, men det känns inte som det goa saab turbotrycket man hade innan) men jag kan inte något om bilar så jag frågar er smile

Tack på förhand!

Owla
7 juli 2013 · 751 Inlägg

Är det 154hk LTT, 185hk fulltryckare eller 200hk sport? Tar hem bilen (där OBD2 läsaren ligger) i nästa vecka så vill du kan vi stoppa i den och se vad bilen laddar. Kan vara så att turbon börjar bli sliten, alternativt om du jämför mot i vintras när du hade lägre insugstemp (original ICn får kämpa)
Mvh

Edit: kom på att jag kanske ska skriva att jag håller till i Malmö nu under sommaren :p

Senast redigerat av Owla (7 juli 2013)

JeppeKa
7 juli 2013 · 27 Inlägg

har 154 HK, ja det hade varit bra att testa kanske så man vet? för 1-2 månader sen laddade den helt klart bättre tycker jag personligen! den har bara gått cirkus 15000 mil och körd av en kvinna sedan den var ny innan dess, så de är väl på gränsen att den börjar bli lite sliten?

bellanbeltin
7 juli 2013 · 40 Inlägg

JeppeKa skrev:
har 154 HK, ja det hade varit bra att testa kanske så man vet? för 1-2 månader sen laddade den helt klart bättre tycker jag personligen! den har bara gått cirkus 15000 mil och körd av en kvinna sedan den var ny innan dess, så de är väl på gränsen att den börjar bli lite sliten?

Inte så att du bara blivit "van" vid effekten så den känns slöare?tongue

JeppeKa
8 juli 2013 · 27 Inlägg

Jo jag misstänker huset lite också big_smile man vill ju alltid ha mer! Men det är ju de att i 1, 2ans växel spårade ju bilen den gör ej det längre smile därför jag är misstänksam

bellanbeltin
8 juli 2013 · 40 Inlägg

JeppeKa skrev:
Jo jag misstänker huset lite också big_smile man vill ju alltid ha mer! Men det är ju de att i 1, 2ans växel spårade ju bilen den gör ej det längre smile därför jag är misstänksam

Kan vart att vägen du körde på då vart sleten? Asså att den e nerkörd typ?smile för då börjar de vandra jävligt lätt:D
Eller så äre så att den kanske börjar bli sliten som du tror?tongue ta bort cobran å kika om de e glapp?big_smile

JeppeKa
8 juli 2013 · 27 Inlägg

Ta bort cobran, vad menar du då? kan som sagt ingenting men förklarar du så ska jag kolla big_smile

bellanbeltin
8 juli 2013 · 40 Inlägg

JeppeKa skrev:
Ta bort cobran, vad menar du då? kan som sagt ingenting men förklarar du så ska jag kolla big_smile

De är den som sitter på insugs sidan på turbon:D efter luftburken äre en slang som i sin tur sitter på en sak som går ner te turbon, den ska du släppa:D så ska du känna efter axiellt glapp, dvs att du trycker axeln fram å tebax om du hajjar, där skare inte vara något glapp, men radialt så äre lite glapp, inte mö men:)

JeppeKa
8 juli 2013 · 27 Inlägg

'du menar inte wastegaten? eller ?! tongue

bellanbeltin
8 juli 2013 · 40 Inlägg

JeppeKa skrev:
'du menar inte wastegaten? eller ?! tongue

tongue cobran sitter på sugsidan, den som sitter fastskruvad i kompressorhuset:)

JeppeKa
8 juli 2013 · 27 Inlägg

okej ska kolla detta, tack big_smile

bellanbeltin
8 juli 2013 · 40 Inlägg

JeppeKa skrev:
okej ska kolla detta, tack big_smile

Gör detta:D så om du står framför bilen å ska känna glappet så ska du föra axeln åt vänster/höger om du e me?smile å då ska du inte ha glapp:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang