5464
Sök

Celica GT4 Carlos Sainz kylning?

RS
886 Inlägg
18 april 2007
Trådstartare
Jag provkörde en Celica Carlos Sainz. Min fråga är då vi varit ute och provkört stod motorn på tomgång några minuter efter. Temperaturmätaren gick då upp onormalt mycket och när jag kollade på kylfläkten stod den still, vet dock inte om den stod still hela tiden men under ögonblicket jag tittade gjorde den det. Vi tittade i vätskekärlet och nivån var låg eftersom slangen inte var blöt. Kan detta ha gjort att bilen blev varm eller är det kylfläkten, och i så fall om det är kylfläkten...vad är vanligaste felet? Är det relä, kontakt eller kylfläkt felande?

Är det någon fara med motorn i och med detta? Jag vet inte hur jag ska vara säker på att jag kan köpa bilen med den här osäkerheten. Någon som har tips eller erfarenhet av detta på GT-4:or och i synnerhet då Carlos Sainz? Är det ett vanligt fel?

Mvh Erik

Focus RS

5 710 Inlägg
19 april 2007
Bostrom skrev:
Är det relä, kontakt eller kylfläkt felande?

Kan vara en av dessa eller alltihop, lägg därtill kabelbrott eller dålig kontakt så har du några orsaker till smile
Lätt sätt att testa om fläkten fungerar är att ta 2 kablar direkt från batteriet och koppla direkt på fläkten.
Startar den då får man felsäka vidare.
Bostrom skrev:
Är det någon fara med motorn i och med detta?

Visst klara motorn att bli varm men FÖR varm kan skada rätt bra.
Skev topp brukar vara den vanligaste skadan.

MVH Jonas
..............

Sök