Tjena! När jag var och körde på motorvägen en vanlig dag så plötsligt fick jag en effektförlust i motorn precis som om bensinen tog slut. En blåaktig rök kom också från avgasröret. Till saken hör också att motorn har läckt olja ganska mycket det senaste men jag vet inte vad problemet är. Jag kan inget om motorer som ni kanske förstår men jag tror att det kan vara en topplockspackning... vad tror ni? Och hur mycket arbete för att laga en sån (om det nu är det dvs) Bilen går nu mycket ojämt i tomgången och man måste varva upp den i 4000-5000 varv innan man växlar för annars dör den nästan och man kommer ingen vart! Kompressionen är noll!
Nix är ingen turbo (som tur är i detta fallet kanske)... Det är en GLT 89:a... fan också då är det säkert toppackningen som gett vika! Besiktning om 3 veckor! Det är bara att ställa sig i kylan och demontera då! Be för mig!
Nix är ingen turbo (som tur är i detta fallet kanske)... Det är en GLT 89:a... fan också då är det säkert toppackningen som gett vika! Besiktning om 3 veckor! Det är bara att ställa sig i kylan och demontera då! Be för mig!
Inget för den som inte kan., Tex. När du drar åt topplocket kan inte du dra åt mutter efter mutter... Ta reda på all viktig info innan sen kan du börja leka. Jag sj hade planat toppen när man endå tar upp den så får du lite mer krut i motorn
hmm okej. Har bytt en packning på förra bilen men minns inte var det var för packning. Vet inte ens vilken topplockspackningen är, men det kanske var den jag bytte...? Den jag bytta var lixom "locket" på motorn, alltså på den satt "korken" man skruvar av för att fylla på oljan. Så lyfte man av locket o tog bort gamla packningen o la dit den nya o satte tillbaka locket (så klart ). Låter det som jag är rätt ute? Pratar om en 740 nu alltså... Fick ju hjälp av farsan som kan lite mer men heller inte är nån expert... Eller vad pratar jag om för packning?
hmm okej. Har bytt en packning på förra bilen men minns inte var det var för packning. Vet inte ens vilken topplockspackningen är, men det kanske var den jag bytte...? Den jag bytta var lixom "locket" på motorn, alltså på den satt "korken" man skruvar av för att fylla på oljan. Så lyfte man av locket o tog bort gamla packningen o la dit den nya o satte tillbaka locket (så klart ). Låter det som jag är rätt ute? Pratar om en 740 nu alltså... Fick ju hjälp av farsan som kan lite mer men heller inte är nån expert... Eller vad pratar jag om för packning?
det är ventilkåps packningen... är nog cirka 10-15 gånger svårare att bytta topp packning mvh jimmy
enligt en felsöknings bok jag har om din bil så kan det vara
oljepöl under bilen fel sump packning eller dränerings bluggen packning trasig ventilkåps packning läcker motor packpox läcker olje trycksgivare läcker
kraftlös het fel för stort spel i fördelar axlen slitage i rotor tändstift slitna/defekta fel funktion i bränsle insprutningen defekt tändspole bränslefilter igensatt låg eller ojäm kompression
det var lite av det som stog kan ju vara något av det eller topp packningen kan ju även vara påbörjad spricka i toppen
hmm okej. Har bytt en packning på förra bilen men minns inte var det var för packning. Vet inte ens vilken topplockspackningen är, men det kanske var den jag bytte...? Den jag bytta var lixom "locket" på motorn, alltså på den satt "korken" man skruvar av för att fylla på oljan. Så lyfte man av locket o tog bort gamla packningen o la dit den nya o satte tillbaka locket (så klart ). Låter det som jag är rätt ute? Pratar om en 740 nu alltså... Fick ju hjälp av farsan som kan lite mer men heller inte är nån expert... Eller vad pratar jag om för packning?
Hehe det där är inte topplockpackning Det är vetilkåpspackning. Du har bytt packning i ventil kåpan.
Tjena! När jag var och körde på motorvägen en vanlig dag så plötsligt fick jag en effektförlust i motorn precis som om bensinen tog slut. En blåaktig rök kom också från avgasröret. Till saken hör också att motorn har läckt olja ganska mycket det senaste men jag vet inte vad problemet är. Jag kan inget om motorer som ni kanske förstår men jag tror att det kan vara en topplockspackning... vad tror ni? Och hur mycket arbete för att laga en sån (om det nu är det dvs) Bilen går nu mycket ojämt i tomgången och man måste varva upp den i 4000-5000 varv innan man växlar för annars dör den nästan och man kommer ingen vart! Kompressionen är noll!
MVH / Johan
om du har bilen igång.. och lyfter på vattenbehållarlocket så kollar du om det bubblar där.. om det gör det så har du en paj topp eller packning...
Kika oxå efter olja i vattnet i ditt expansionskärl, busenkelt! (Expansionskärlet är den lilla ovalrunda burk i plast som sitter vid det högra dämpartornet! Står Min / Max på den så vet du! (OBS! ta inte av locket om bilen är varm!)