2530
Sök

Plötslig effektförlust Volvo 740!

6 Inlägg
21 november 2005
Trådstartare
Tjena!
När jag var och körde på motorvägen en vanlig dag så plötsligt fick jag en effektförlust i motorn precis som om bensinen tog slut. En blåaktig rök kom också från avgasröret. Till saken hör också att motorn har läckt olja ganska mycket det senaste men jag vet inte vad problemet är. Jag kan inget om motorer som ni kanske förstår men jag tror att det kan vara en topplockspackning... vad tror ni? Och hur mycket arbete för att laga en sån (om det nu är det dvs)
Bilen går nu mycket ojämt i tomgången och man måste varva upp den i 4000-5000 varv innan man växlar för annars dör den nästan och man kommer ingen vart! Kompressionen är noll!

MVH / Johan

DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
21 november 2005
haha.. låter nog så som du har rätt grabben..

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )

20 Inlägg
21 november 2005
Tar den mycket olja och eller kylarvatten så är det nog bara att byta topppackningen.Sorry

Full Gas Spar Tid
www.streetfun.se

Väghållningsvåldtagen
195 Inlägg
21 november 2005
Är det en turbobil? isf har nog tyvärr din turbo rasat...sad

Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------
Volvo S40

6 Inlägg
21 november 2005
Trådstartare
Nix är ingen turbo (som tur är i detta fallet kanske)... Det är en GLT 89:a... fan också då är det säkert toppackningen som gett vika! Besiktning om 3 veckor! Det är bara att ställa sig i kylan och demontera då! Be för mig! smile

BMW Power
2 362 Inlägg
21 november 2005
affroman skrev:
Nix är ingen turbo (som tur är i detta fallet kanske)... Det är en GLT 89:a... fan också då är det säkert toppackningen som gett vika! Besiktning om 3 veckor! Det är bara att ställa sig i kylan och demontera då! Be för mig! smile

önskar dig lycka till 1000 gånger om smile

BMW, bogsering med wire :/

46 Inlägg
21 november 2005
kolla olje locket om det är grå olja!....då kan du vara säker på att det är topp packningen// lycka till by the way!

110 Inlägg
19 april 2007
Är det svårt att byta topplockspackningen själv? För en som mig som inte har massa erfarenhet...

Have a good time, all the time!

Kettunen
19 april 2007
Inget för den som inte kan., Tex. När du drar åt topplocket kan inte du dra åt mutter efter mutter...
Ta reda på all viktig info innan sen kan du börja leka. Jag sj hade planat toppen när man endå tar upp den så får du lite mer krut i motorn wink

110 Inlägg
19 april 2007
hmm okej. Har bytt en packning på förra bilen men minns inte var det var för packning. Vet inte ens vilken topplockspackningen är, men det kanske var den jag bytte...? Den jag bytta var lixom "locket" på motorn, alltså på den satt "korken" man skruvar av för att fylla på oljan. Så lyfte man av locket o tog bort gamla packningen o la dit den nya o satte tillbaka locket (så klart tongue). Låter det som jag är rätt ute? Pratar om en 740 nu alltså... Fick ju hjälp av farsan som kan lite mer men heller inte är nån expert... Eller vad pratar jag om för packning?

1 004 Inlägg
19 april 2007
SooLo skrev:
hmm okej. Har bytt en packning på förra bilen men minns inte var det var för packning. Vet inte ens vilken topplockspackningen är, men det kanske var den jag bytte...? Den jag bytta var lixom "locket" på motorn, alltså på den satt "korken" man skruvar av för att fylla på oljan. Så lyfte man av locket o tog bort gamla packningen o la dit den nya o satte tillbaka locket (så klart tongue). Låter det som jag är rätt ute? Pratar om en 740 nu alltså... Fick ju hjälp av farsan som kan lite mer men heller inte är nån expert... Eller vad pratar jag om för packning?

det är ventilkåps packningen... är nog cirka 10-15 gånger svårare att bytta topp packning mvh jimmy

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

110 Inlägg
19 april 2007
Just ja! Det vare nog ja!

Oj 10-15 ggr svårare? Vart sitter topplockspackningen då?

1 004 Inlägg
19 april 2007
SooLo skrev:

mella toppen och blocket...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

110 Inlägg
19 april 2007
262turbo skrev:
SooLo skrev:

mella toppen och blocket...

Oj det sa mig igenting big_smile har ingen bild? Eller lätt o förklara vart toppen sitter? tongue

Gödseldräng
4 529 Inlägg
19 april 2007
enligt en felsöknings bok jag har om din bil så kan det vara

oljepöl under bilen fel
sump packning eller dränerings bluggen packning trasig
ventilkåps packning läcker
motor packpox läcker
olje trycksgivare läcker

kraftlös het fel
för stort spel i fördelar axlen
slitage i rotor
tändstift slitna/defekta
fel funktion i bränsle insprutningen
defekt tändspole
bränslefilter igensatt
låg eller ojäm kompression

det var lite av det som stog kan ju vara något av det
eller topp packningen kan ju även vara påbörjad spricka i toppen

Kettunen
19 april 2007
SooLo skrev:

Hehe det där är inte topplockpackning tongue tongue tongue
Det är vetilkåpspackning.
Du har bytt packning i ventil kåpan. wink

GTI Power
76 Inlägg
19 april 2007
affroman skrev:
Tjena!
När jag var och körde på motorvägen en vanlig dag så plötsligt fick jag en effektförlust i motorn precis som om bensinen tog slut. En blåaktig rök kom också från avgasröret. Till saken hör också att motorn har läckt olja ganska mycket det senaste men jag vet inte vad problemet är. Jag kan inget om motorer som ni kanske förstår men jag tror att det kan vara en topplockspackning... vad tror ni? Och hur mycket arbete för att laga en sån (om det nu är det dvs)
Bilen går nu mycket ojämt i tomgången och man måste varva upp den i 4000-5000 varv innan man växlar för annars dör den nästan och man kommer ingen vart! Kompressionen är noll!

MVH / Johan

om du har bilen igång.. och lyfter på vattenbehållarlocket så kollar du om det bubblar där.. om det gör det så har du en paj topp eller packning...

Nisse! från man-power.

Skaune
19 april 2007
Kika oxå efter olja i vattnet i ditt expansionskärl, busenkelt! (Expansionskärlet är den lilla ovalrunda burk i plast som sitter vid det högra dämpartornet! Står Min / Max på den så vet du! (OBS! ta inte av locket om bilen är varm!)

Sök