4071
Sök

Oljetrycks givar t-kors till V70R awd 98

860 Inlägg
7 juli 2013
Trådstartare
#1
ska koppla in en oljetrycks givare till till min oljetrycks mätare i min V70R AWD 98 och då va det nån här som sa att man kunde köpa ett T-kors på biltema och ta bort orginal oljetrycks givare sätta ett t-kors där och sätta dit orginal givaren och den givaren från autogauge där...

men ja undrar nu va är det för storlek på original oljetrycks givaren ???? fanns massa olika oljetrycks T-kors på biltema att köpa så man blev smått förvirrad...
Senast redigerat av mikael_86 (7 juli 2013)


498 Inlägg
8 juli 2013
#2
Skruva loss den och mät smile

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

KHRacing
8 juli 2013
#3
Glöm inte sätta en kort slangstump ut från blocket till t-korset. annars är risken stor att t-korset knäcks av vibrationer.

860 Inlägg
8 juli 2013
Trådstartare
#4
okej... hmm låter rätt jobbigt med andra ord o sätta dit oljetrycks givaren med T-kort och original givaren där.... det är lättare o sätta dit allt vit oljefiltret med en addapter... men vill ju ha så korrekta mät värden som de går.... vad rekommenderar du (KHRacing) att man ska göra?


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
10 juli 2013
#5
jag kan verkligen inte rekomendera att du monterar en sk sandwich adapter mellan motor och filter, dels så blir mätvärderna way off och dels så flyttar det ner filtret så pass att oljefiltret blir lägsta punkten på motorn, inte kul att knäcka ett oljefilter när man kör...


KHRacing
10 juli 2013
#6
Om V70´s oljetråg likande 850´ns.. så går det inte med en sandwichpltta ens.  som jag sade.. pressa en slangstumt med fgästen ut från blocket.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
10 juli 2013
#7
KHRacing skrev:
Om V70´s oljetråg likande 850´ns.. så går det inte med en sandwichpltta ens.  som jag sade.. pressa en slangstumt med fgästen ut från blocket.

Visst funkar det, körde med sådan länge med temp och tryckgivare, men beslutade mig för att to bort den då som sagt filtret blir lägsta punkten på bilen och det kändes småfarligt...


KHRacing
10 juli 2013
#8
Xoff skrev:
KHRacing skrev:
Om V70´s oljetråg likande 850´ns.. så går det inte med en sandwichpltta ens.  som jag sade.. pressa en slangstumt med fgästen ut från blocket.

Visst funkar det, körde med sådan länge med temp och tryckgivare, men beslutade mig för att to bort den då som sagt filtret blir lägsta punkten på bilen och det kändes småfarligt...

tTack för infon, trodde faktiskt det var helt omöjligt !

860 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
#9
men måste man inte sätta dit något fäste för den slang stumpen till t-korset som man sän sätter fast med slang klämma???

eller hur gjorde du (Xoff) när du ändrade på det???


Forummoderator
26 551 Inlägg
10 juli 2013
#10
KHRacing skrev:
Xoff skrev:
KHRacing skrev:
Om V70´s oljetråg likande 850´ns.. så går det inte med en sandwichpltta ens.  som jag sade.. pressa en slangstumt med fgästen ut från blocket.

Visst funkar det, körde med sådan länge med temp och tryckgivare, men beslutade mig för att to bort den då som sagt filtret blir lägsta punkten på bilen och det kändes småfarligt...

tTack för infon, trodde faktiskt det var helt omöjligt !

I så fall undrar jag hur han fick dit sandwitchen, med tanke på hur otroligt tajt det är just vid och runt oljefiltret?
(i och med att jag tror inte det är nån skillnad mellan 850 och min V70?)
För att inte tala om att få dit ett par givare, om man väl får dit sandwitchen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
10 juli 2013
#11
mikael_86 skrev:
men måste man inte sätta dit något fäste för den slang stumpen till t-korset som man sän sätter fast med slang klämma???

eller hur gjorde du (Xoff) när du ändrade på det???

jag skippade givarna helt så har inte provat ykors metoden.

Mack skrev:
KHRacing skrev:
Xoff skrev:

Visst funkar det, körde med sådan länge med temp och tryckgivare, men beslutade mig för att to bort den då som sagt filtret blir lägsta punkten på bilen och det kändes småfarligt...

tTack för infon, trodde faktiskt det var helt omöjligt !

I så fall undrar jag hur han fick dit sandwitchen, med tanke på hur otroligt tajt det är just vid och runt oljefiltret?
(i och med att jag tror inte det är nån skillnad mellan 850 och min V70?)
För att inte tala om att få dit ett par givare, om man väl får dit sandwitchen?

Tror inte alls jag förstår, det är inte alls svårt att montara? dock fick jag montera givarna i adaptern innan jag monterade den, men då man bara skruvar i mitten bulten är det ju inga problem alls att lägga dit adaptern och skruva fast?

trågen är identiska vill jag minnas.


KHRacing
10 juli 2013
#12
mikael_86 skrev:
men måste man inte sätta dit något fäste för den slang stumpen till t-korset som man sän sätter fast med slang klämma???

eller hur gjorde du (Xoff) när du ändrade på det???

http://www.forumbilder.se/CESLD/block.jpg

gissningsvis kostar den pressade slangen komplett med kopplingarna melan 100-200kr beroende på ställe.

Forummoderator
26 551 Inlägg
10 juli 2013
#13
Xoff skrev:
mikael_86 skrev:
men måste man inte sätta dit något fäste för den slang stumpen till t-korset som man sän sätter fast med slang klämma???

eller hur gjorde du (Xoff) när du ändrade på det???

jag skippade givarna helt så har inte provat ykors metoden.

Mack skrev:
KHRacing skrev:

tTack för infon, trodde faktiskt det var helt omöjligt !

I så fall undrar jag hur han fick dit sandwitchen, med tanke på hur otroligt tajt det är just vid och runt oljefiltret?
(i och med att jag tror inte det är nån skillnad mellan 850 och min V70?)
För att inte tala om att få dit ett par givare, om man väl får dit sandwitchen?

Tror inte alls jag förstår, det är inte alls svårt att montara? dock fick jag montera givarna i adaptern innan jag monterade den, men då man bara skruvar i mitten bulten är det ju inga problem alls att lägga dit adaptern och skruva fast?

trågen är identiska vill jag minnas.

Okej. Som jag minns det så är det så trångt att man inte ens får plats med en oljefilteravdragare, därav min tidigare fråga. Men då förstår jag hur i alla fall du har lyckats.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
11 juli 2013
#14
Mack skrev:
Xoff skrev:
mikael_86 skrev:
men måste man inte sätta dit något fäste för den slang stumpen till t-korset som man sän sätter fast med slang klämma???

eller hur gjorde du (Xoff) när du ändrade på det???

jag skippade givarna helt så har inte provat ykors metoden.

Mack skrev:

I så fall undrar jag hur han fick dit sandwitchen, med tanke på hur otroligt tajt det är just vid och runt oljefiltret?
(i och med att jag tror inte det är nån skillnad mellan 850 och min V70?)
För att inte tala om att få dit ett par givare, om man väl får dit sandwitchen?

Tror inte alls jag förstår, det är inte alls svårt att montara? dock fick jag montera givarna i adaptern innan jag monterade den, men då man bara skruvar i mitten bulten är det ju inga problem alls att lägga dit adaptern och skruva fast?

trågen är identiska vill jag minnas.

Okej. Som jag minns det så är det så trångt att man inte ens får plats med en oljefilteravdragare, därav min tidigare fråga. Men då förstår jag hur i alla fall du har lyckats.

nej, det får man inte wink men adaptern är ju inte större än filtret så därför får den ju plats i hålet.


860 Inlägg
12 juli 2013
Trådstartare
#15
okej då förstår ja hur du menar (KHRacing) får åka till slang snabben o be dom göra en sån slang... så man kan få dit så allt funkar o så... är det samma storlek på oljetryck`s givar anslutningen V70R 98 motorn jag har nu som på en V70 T5 01?
Senast redigerat av mikael_86 (12 juli 2013)


Forummoderator
26 551 Inlägg
12 juli 2013
#16
Xoff skrev:
Mack skrev:
Xoff skrev:
mikael_86 skrev:
men måste man inte sätta dit något fäste för den slang stumpen till t-korset som man sän sätter fast med slang klämma???

eller hur gjorde du (Xoff) när du ändrade på det???

jag skippade givarna helt så har inte provat ykors metoden.


Tror inte alls jag förstår, det är inte alls svårt att montara? dock fick jag montera givarna i adaptern innan jag monterade den, men då man bara skruvar i mitten bulten är det ju inga problem alls att lägga dit adaptern och skruva fast?

trågen är identiska vill jag minnas.

Okej. Som jag minns det så är det så trångt att man inte ens får plats med en oljefilteravdragare, därav min tidigare fråga. Men då förstår jag hur i alla fall du har lyckats.

nej, det får man inte wink men adaptern är ju inte större än filtret så därför får den ju plats i hålet.

Förvisso, men givarna sticker ju normat sett ut från adaptern?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
14 juli 2013
#17
Mack skrev:
Xoff skrev:
Mack skrev:

Okej. Som jag minns det så är det så trångt att man inte ens får plats med en oljefilteravdragare, därav min tidigare fråga. Men då förstår jag hur i alla fall du har lyckats.

nej, det får man inte wink men adaptern är ju inte större än filtret så därför får den ju plats i hålet.

Förvisso, men givarna sticker ju normat sett ut från adaptern?

Jo, men filtret sitter ju i ett hörn, så en bit runt är ju öppen yta, det är ganska trångt, då du har subframen bredvid, jag har aldrig sagt annat, men det går!, jag skall fota när jag byter filter nästa gång!



Sök