Kan man svetsa ihop en remskiva somär gummidelad??

granadadr
26 juli 2013 · 7 289 Inlägg

Pierre_r skrev:
Vet inte om dom har det.

Har du turbo på din,och vilket år för isf kan jag kolla i partslistorna jag har efter jeeps nummer på den så kan ju du jämföra deras med fords och se om det stämmer

jag har en td,, en 97 jeep,, voyager borde ju funka smile
jag har en 96a samma motor 95-98 på ford,, jeep vetefaan,, men såg då på en 96a å det var då samma motor såg jag smile

ford

http://www.spikiesscorpios.co.uk/compon … 868704.jpg


Jeep

http://vehicles.vivastreet.co.uk/cars+m … -/51680437

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
JonR
26 juli 2013 · 3 259 Inlägg

Malheus skrev:
Vevaxeln är ju balanserad utav remskivan och svänghjulet.

Ändras vikten så blir det ju obalans och med tiden sliter det på lagrerna. Nu har ju motorn redan gått en bit så det är betydligt större risk för lagerras.

Nu vet jag inte hur många grams obalans det kommer att handla om men det låter ju högst osannolikt att ett gummiupphängt skulle ha mindre obalans än ett helgjutet i stål. Om man får gissa lite fritt så handlar det nog mer om att man har gjort en slitagedel av en del som annars håller för evigt. Gör man en ordentlig bussning och pressar det seriöst blir det garanterat lika bra som ett nytt gummiupphängt drev. Det finns ju folk som stumsvetsar dubbelmasse svänghjul så. Men frågan är ju om det är värt besväret, vilket beror på vad ett nytt kostar. Det jag tycker är mest märkligt är ju varför det ska vara gummiupphängt över huvudtaget..

Senast redigerat av JonR (26 juli 2013)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
xXSammy
26 juli 2013 · 6 570 Inlägg

Tror med att gummit kommit till för att minska motorljudet samt så är ju lagrerna designade på annat sätt idag.
Spännarna är självspännande och generatorn har frihjul, lite sånt det borde hänga på!

De/Dem
Pierre_r Lastbilsmekaniker
26 juli 2013 · 729 Inlägg

granadadr skrev:

Pierre_r skrev:
Vet inte om dom har det.

Har du turbo på din,och vilket år för isf kan jag kolla i partslistorna jag har efter jeeps nummer på den så kan ju du jämföra deras med fords och se om det stämmer

jag har en td,, en 97 jeep,, voyager borde ju funka smile
jag har en 96a samma motor 95-98 på ford,, jeep vetefaan,, men såg då på en 96a å det var då samma motor såg jag smile

ford

http://www.spikiesscorpios.co.uk/compon … 868704.jpg


Jeep

http://vehicles.vivastreet.co.uk/cars+m … -/51680437

Har editerat in nummrerna jag hittade i mitt inlägg på 1:a sidan.

RGH
26 juli 2013 · 134 Inlägg

Gör ett seriöst försök, svarva bussning, svetsa, och testa! Enda sättet att ta reda på om det fungerar. Hur mycket gummi handlar det om? Finns ju många som har endast några millimeter tjockt gummilager och jag har svårt att tänka mig att det gör vaken till eller från? Gissningar det här, testa och återkom med svar! big_smile

BMW 318iS "T" (1990)
bronco_z
26 juli 2013 · 604 Inlägg

Malheus skrev:
Tror med att gummit kommit till för att minska motorljudet samt så är ju lagrerna designade på annat sätt idag.
Spännarna är självspännande och generatorn har frihjul, lite sånt det borde hänga på!

En stor anledning till att remskivor med gummi och dubbelmassesvänghjul är att kunna hantera ett högre vridmoment vid lägre varvtal utan att få massa vibrationer som skakar sönder bilen. Stumsvetsning av dessa flyttar vibrationerna till något annat gummi istället främst motor och växellådsfästen som brakar ihop. Lägre tomgång tillåts också med dessa konstruktioner vilket sparar bränsle. Alltså inte en ondskefull konspiration av biltillverkare.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
JonR
26 juli 2013 · 3 259 Inlägg

bronco_z skrev:
En stor anledning till att remskivor med gummi och dubbelmassesvänghjul är att kunna hantera ett högre vridmoment vid lägre varvtal utan att få massa vibrationer som skakar sönder bilen. Stumsvetsning av dessa flyttar vibrationerna till något annat gummi istället främst motor och växellådsfästen som brakar ihop. Lägre tomgång tillåts också med dessa konstruktioner vilket sparar bränsle. Alltså inte en ondskefull konspiration av biltillverkare.

Menar du att billtillverkarna inte har i baktanke att tjäna så mycket pengar som möjligt på en bils framtida reparationer? För inte sjutton tillverkas delarna på en bil till att hålla så länge som möjligt!

Visst kan det vara som du säger ang vibrationer, lägre tomgång etc, men sen tycker ju jag att det är till ett jäkligt högt pris för ägaren. Ett svänghjuls byte sker ju inte helt sällan på tex vag-bilar till ett pris på kanske 15-25.000kr.

Hur som helst så känns det inte som att man tog ägarkostnader i åtanke när man kom på iden med gummi upphängda svänghjul o remskivor! smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang