Kompatibla bakaxlar Mercedes w115, samt cäxellådsfråga w123

Swampmonkey
7 augusti 2011 · 6 Inlägg

Gissade på att bakaxelklump hör hemma mest i transmissionsdelen, med tanke på att folk petat upp trådar om drivknutar och annat.

I vilket fall, är nybliven ägare av en w115 med 240d motor. Som vanligt med en gammel bil så varvar den lite för mycket vid högre farter för att man ska kunna hålla ett gott motorvägstempo utan massa varv.

fick med köpet av w115 med en w123 med 300d motor och femväxlad låda. det jag undrar kring den är ifall 5an är en överväxel, eller 1-1 som 4an normalt är. samt vad det kan finnas för bakaxel ditsatt till den växellådan.


har även letat runt efter andra kompatibla bakaxlar till en w115, de flesta verkar överrens om att w123 och w116 ska gå att få dit. hittade även ett forum där w126s bakaxel sades passa till w123, och om w123 passar till w115 och w126 passar till w123, så tyckte ju jag i mina bakfylletankar att en w126 borde gå att få dit på en w115.



så min fråga är.
vad är det för utväxlingar på en femväxlad 300d w123 låda.
samt vad för bakaxelklumpar passar till en w115.

sallad
4 september 2011 · 37 Inlägg

Tja !

Alla bakaxlar från w126 av årsmodell -86 och äldre passar på din 115.. över 86 så är de helt annorlunda. sen om du ska ha en klump från w126 så är de ju från 420 och uppåt då har du bra utväxlingar på dom flesta, och som du säjer så passar alla från 123 och 116.. samma gäller ju w116, 450 tex har ju en bra utväxling..

Och om ja vore du så skulle ja behållit 240 motorn i.. om du har några planer på å byta.  Sen lådan har ja ingen aning om.. men sälj den till mej ist wink

Diesel For Life
Chevrolet C10 "Cummins" (1966)
Swampmonkey
3 april 2012 · 6 Inlägg

har kollat upp på annat håll, femte växeln till mercorna är just en överväxel, undantaget typ vannar, lastbilar mm där istället de är starkare och 5an är 1:1

sitter just nu en klump från en w116 450 6.9 med utväxling 2.65 istället för original 3.69, fick gå ner från 15" högprofil till 14" halvlågprofil, men nu går den lagom.

med fyrväxlad låda och femtontummshjul så är nog 3.07 klumpen väldigt lagom från en 300tdt, eller 3.06 klumpen som finns på vissa w126or.

Själv planerar jag att få tillbaks 15"arna, en femväxlad låda och satsar på en 3.27 från en w126.

och vad gäller operationen att byta klump slängde jag upp en liten guide på mbturbo.com

http://mbturbo.com/sv/w115-240d/how-to- … nal-drive/

OPEL-PUTTE OPEL!
1 juli 2013 · 22 Inlägg

har du kvar 2.65 diffen

Opel Ett Sätt Att Ha Det Bra!
Swampmonkey
29 juli 2013 · 6 Inlägg

2.65 klumpen är nu parad med en turbokonvereterad om617 och rullar på utmärkt, saknas snarare en femte växel, blir eventuellt överflyttad till lite effektpiggare w123or med större element och sexa...

2.47 klump går att få tag på enklare än den mer sällsynta 2.65an ifall du letar klumpar, sitter på w126or med v8a från typ 1981 till 85... t.ex en 380SE

körde en 380SEC med om605 turbo med 5.5mm element, och måttligt ladd, knappast mer än 150häst alltså, fungerade ypperligt, femman gick att peta i från 60 om man tänkt acca lugnt, och ville man komma iväg var det bara att peta i trean, lite kinkigare att komma igång med, men inga problem...

kör du svetsdiffat kan jag tänka mig att det blir lite kinkigare dock.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang