5402
Sök

Besiktiga bilen utanför besiktningsperioden?

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
Tja.

Har haft en bil avställd ett tag och skulle behöva ta den i bruk. Jag har en 2a som sista siffra vilket innebär att jag får ha första December som besiktningstermin.  Men om jag tar en tid nu ca 2 månader före. Måste jag då in och besiktiga om bilen om 2 månader och framåt?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
22 september 2012
Besiktigar du nu så måste du besiktiga igen nästa gång senast den siste i den månad som är den sista i din besiktningsperiod.

Är det tex tre månader en period är ( ?? ) så blir det ju den sista februari och det är ju ändå ett tag så det är väl inga problem ?

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Evildan
22 september 2012
Ja.
Du måste besiktiga inom din ordinarie besiktningsperiod som är decembet till och med april, körförbud från 1a maj.
http://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf … 5A003CECC4

Entusiastfordon
Veteranfordon och hobbyfordon benämns ibland som entusiastfordon. De klassas dock olika.

Hobbyfordon
30 år och äldre till 1951-års modell. Personbilar, lätta lastbilar och motorcyklar. Undantag: Fordon i yrkesmässig trafik.
Besiktningsperiod var 24:e månad som styrs av föregående kontrollbesiktning. En godkänd kontrollbesiktning krävs när fordonet blivit 30 år för att de nya inställelsereglerna ska gälla. Hobbyfordon är skattebefriade men betalar registerhållningsavgift. 

Veteranfordon
1950-års modell och äldre. Samtliga fordonsslag. Undantag: Fordon i yrkesmässig trafik eller bussregistrerade fordon.
Besiktningsbefriade. En godkänd kontrollbesiktning krävs efter 1 januari 1991 för att de nya reglerna ska gälla. Veteranfordon är skattebefriade men betalar registerhållningsavgift.
Senast redigerat av Evildan (22 september 2012)

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
Hmm det är ju hugget som stucket om man ska ställa på den nu då och sen få besiktiga den i april då. 350 kr eller vad det kostar att besiktiga är ju inte så farligt även om det blir pengar det med.

6 170 Inlägg
23 september 2012
Extrazz skrev:
Hmm det är ju hugget som stucket om man ska ställa på den nu då och sen få besiktiga den i april då. 350 kr eller vad det kostar att besiktiga är ju inte så farligt även om det blir pengar det med.

Men om den är obesiktigad nu (alltså för denna besiktningsperioden) så måste du besiktiga bilen nu annars kör du omkring med körförbud tills du gör det.

Så vid påställning nu måste bilen besiktigas två gånger på ungefär ett halvår men väntar du tills december så slipper du det som längst till april 2014.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

241 Inlägg
23 september 2012
om du besiktar bilen 1a okt så kan du ombesikta bilen den 1a dec  då är du inne på rätt bes period jag har gjort så flera gånger inga problem

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Extrazz skrev:

Men om den är obesiktigad nu (alltså för denna besiktningsperioden) så måste du besiktiga bilen nu annars kör du omkring med körförbud tills du gör det.

Så vid påställning nu måste bilen besiktigas två gånger på ungefär ett halvår men väntar du tills december så slipper du det som längst till april 2014.

Nu kör jag visserligen inte med den mer än att jag kör ut och in i garaget.
Jag hade dock behövt provköra den för att se så den går som den ska.

volyota skrev:
om du besiktar bilen 1a okt så kan du ombesikta bilen den 1a dec  då är du inne på rätt bes period jag har gjort så flera gånger inga problem

Så om man gör som du säger är det fortfarande dubbla kostnaden eller är det bara ett snabbt stopp in och ut att de tex kollar en "tvåa"?

1 798 Inlägg
23 september 2012
Så kan man väl inte göra längre den måste vara inne på en fullständig bes varje år inom rätt period så fick ja de förklarat sist ja funderade på det

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

6 170 Inlägg
23 september 2012
Extrazz skrev:
TBOC_Razor skrev:
Extrazz skrev:

volyota skrev:

Så om man gör som du säger är det fortfarande dubbla kostnaden eller är det bara ett snabbt stopp in och ut att de tex kollar en "tvåa"?

Du kan få blankt papper den sista november men du måste likförbannat in med den igen den första december....

Evildan
23 september 2012
TBOC_Razor skrev:
Extrazz skrev:
TBOC_Razor skrev:

volyota skrev:

Du kan få blankt papper den sista november men du måste likförbannat in med den igen den första december....

Helt korrekt, den ordinarie kontrollbesiktningen måste infalla inom besiktningsperioden, att ombesiktiga en anmärkning räcker inte för att hamna "rätt" inom perioden.

Är bilen obesiktigad nu?
Hur gammal är bilen?
Senast redigerat av Evildan (23 september 2012)

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
Bilen är avställd, oförsäkrad, oskattad, obesiktigad dvs stått avställd ett tag. Bilen är från 97.

Det lutar nog faktiskt att ställa på den nu  (skatta, besiktiga, försäkra)och köra med den  och sen besiktiga den i mars/april istället. blir dubbla besiktningskostnaden men skatten betalar jag ju bara ca 1700kr nu och nästa gång hela beloppet istället.
Senast redigerat av Extrazz (23 september 2012)

Evildan
23 september 2012
Okidoki, tänkte på om du föll under 30års regeln, men ikke.
Eller, kör in den direkt i dec igen så får du köra länge tills nästa gång.

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
Ja det är ju en möjlighet.  Det jag oroar mig för är egentligen avgasvärden. Det är ju svårt. bustningar och rost är ju inget man oroar sig för. Mer avgasvärde och bromsar isf. Men om jag kör in nu så kan jag ju köra hela vintern om det skulle vara grännsfall och sen försöka få till avgasvärdet till det bättre sen mot våren då det är roligare att skruva.

Men som du säger så att köra in två gånger på kort tid kan ju vara bra för kommer jag igenom en gång så klarar jag nog nästa då det inte hunnit ändra sig så mycket på 2 månader istället för på ett halvår.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
23 september 2012
Jag gjorde något liknande, ställde på en bil som varit avställd länge, då fick jag 1månad(tror det va 4veckor eller liknande) fritt innan den va tvunget att besiktigas, kollade även med VV (som det hette på den tiden) och då sa dem att man får den tiden för att bilen ändå stått avställd sedan den godkändes senast...

men hur det funkar idag vet jag inte...

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
30 juli 2013
fredde85 skrev:
Så kan man väl inte göra längre den måste vara inne på en fullständig bes varje år inom rätt period så fick ja de förklarat sist ja funderade på det

bra att veta!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

Sök