3641
Sök

Konvertera till 6vxl växellåda, Volvo.

8 Inlägg
31 juli 2013
Trådstartare
#1
Har en Volvo C30 1.8f. Undrar om det går att byta från standard 5vxl-låda till 6vxl-låda? Någon som har koll? Och OM det går, finns det fördelar/nackdelar med ett sånt byte?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning

Vettemannen
31 juli 2013
#2
Strountes skrev:
Har en Volvo C30 1.8f. Undrar om det går att byta från standard 5vxl-låda till 6vxl-låda? Någon som har koll? Och OM det går, finns det fördelar/nackdelar med ett sånt byte?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning

Jag undrar om du överhuvudtaget får byta växellåda då bilen är helbilsgodkänd.

/Benny

8 Inlägg
31 juli 2013
Trådstartare
#3
Omregistrera den då kanske?

Random Hero
4 047 Inlägg
31 juli 2013
#4
största fråga är väl varför?

Dog food lid. Backwards

8 277 Inlägg
31 juli 2013
#5
Strountes skrev:
Omregistrera den då kanske?

Väldigt vanskligt med nuvarande regler. Dessutom känns det som mycket jobb och pengar för att egentligen bara i princip få en extra växel mellan 3'an och 4'an.


241 Inlägg
31 juli 2013
#6
det är väl som med allt annat det dom inte vet något om lider dom inte av

8 Inlägg
1 augusti 2013
Trådstartare
#7
volyota skrev:
det är väl som med allt annat det dom inte vet något om lider dom inte av

smile

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
1 augusti 2013
#8
frågan är varför, inga direkt fördelar, den enda nackdelen är väl den onödiga kostnaden... annars kan det ju spela kvitta


241 Inlägg
1 augusti 2013
#9
åker 6vxl i v70 d5a lite onödigt med 6vxl kunde lika gärna va 5vxl

6 700 Inlägg
3 augusti 2013
#10
Ford Duratech 4or finns bara med 5 växlad.

Närmsta du skulle kunna montera då är växellådan från Mondeo V6 men tveksamt att de får plats då.

Dock skulle 4an bli törstigare på motorväg om den varvar mindre.

De/Dem

40 Inlägg
4 augusti 2013
#11
Marlboroman skrev:
Strountes skrev:
Omregistrera den då kanske?

Väldigt vanskligt med nuvarande regler. Dessutom känns det som mycket jobb och pengar för att egentligen bara i princip få en extra växel mellan 3'an och 4'an.

+1

6 700 Inlägg
4 augusti 2013
#12
Marlboroman skrev:
Strountes skrev:
Omregistrera den då kanske?

Väldigt vanskligt med nuvarande regler. Dessutom känns det som mycket jobb och pengar för att egentligen bara i princip få en extra växel mellan 3'an och 4'an.

Beror på tillverkaren, 5växlade och 6växlade lådan i 156an har samma utväxling på respektive växlar. 6an behövs på V6orna för att inte varva 3200 på motorväg.
Senast redigerat av Malheus (4 augusti 2013)

De/Dem

Vettemannen
4 augusti 2013
#13
Malheus skrev:
Marlboroman skrev:
Strountes skrev:
Omregistrera den då kanske?

Väldigt vanskligt med nuvarande regler. Dessutom känns det som mycket jobb och pengar för att egentligen bara i princip få en extra växel mellan 3'an och 4'an.

Beror på tillverkaren, 5växlade och 6växlade lådan i 156an har samma utväxling på respektive växlar. 6an behövs på V6orna för att inte varva 3200 på motorväg.

I vilken hastighet då?

/Benny

6 700 Inlägg
4 augusti 2013
#14
110.

De/Dem

Vettemannen
4 augusti 2013
#15
Malheus skrev:
110.

3200 varv i 110-fart det är i mesta laget.

/Benny

6 700 Inlägg
4 augusti 2013
#16
Vettemannen skrev:
Malheus skrev:
110.

3200 varv i 110-fart det är i mesta laget.

/Benny

Jo men moderna lådor känns mer byggda för att åka långsamt med och behålla en bra förbrukning.

156 2L: 3200 @ 110
156 V6: 2500 @ 110
159: 3000 @ 110 (Obs, 6växlad!)

De/Dem

Vettemannen
4 augusti 2013
#17
Malheus skrev:
Vettemannen skrev:
Malheus skrev:
110.

3200 varv i 110-fart det är i mesta laget.

/Benny

Jo men moderna lådor känns mer byggda för att åka långsamt med och behålla en bra förbrukning.

156 2L: 3200 @ 110
156 V6: 2500 @ 110
159: 3000 @ 110 (Obs, 6växlad!)

Vetten ligger nog på mellan 1400 och 1500 varv i 110 med OD-läget i.

/Benny

8 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
#18
Tack för alla svar. Tror jag behåller min låda:).


Sök