Kostnad att byta drivknut Honda Civic

CH301
26 juli 2013 · 5 Inlägg

Hej. Är det någon som vet vad det kan kosta att byta höger drivknut på en Civic -98 ungefär. Jag kommer nog att gå till en privat verkstad, ingen märkesverkstad. 500:- ? 5000:- ? Jag har ingen aning.

Evildan
26 juli 2013 ·

Det är nog däremellan i prisläge beroende på vilken verkstad du anlitar plus material.
"Berra på hörnet" kanske gör det för 500kr.
Mekonomen tar säkerligen mer betalt och vill förmodligen göra en 4hjulsinställning uppepå detta.
Du får helt enkelt ringa runt till dina lokala aktörer och fråga.

CH301
27 juli 2013 · 5 Inlägg

Jag åker till N:a Grängesbergsgatan och frågar. Där finns det nog någon som gör det billigt.

Dabswe
27 juli 2013 · 349 Inlägg

Annars är det lätt att göra det själv tar inte lång tid eller speciellt svårt..

myran Foto/Bilnörd
27 juli 2013 · 1 541 Inlägg

Gissar på 1000-1500 i arbete + pris för axeln (går ju kika mekonomens hemsida för pris)

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
CH301
27 juli 2013 · 5 Inlägg

Skulle nog kunna göra det själv om jag hade haft en lokal och alla verktyg.

CH301
27 juli 2013 · 5 Inlägg

Jag köpte Hondan pga av att jag brukar titta på "Eric the Car Guy" som håller på med Honda-bilar och res. delar skulle vara billiga. Enl honom var det ingen idé att bara byta en drivknut när man kunde få en hel axel (ej original) för $50. Men det gällde visst USA, här har jag inte hittat en hel axel under 8000kr.
Finns ju på skroten, men då gäller det att antal kuggar stämmer exakt både inre och yttre.
På Meconomen kostar en drivknut ca 1800kr. På Biltema 250kr. Det måste ju duga med en från Biltema till en bil från -98.

Dabswe
27 juli 2013 · 349 Inlägg

CH301 skrev:
Jag köpte Hondan pga av att jag brukar titta på "Eric the Car Guy" som håller på med Honda-bilar och res. delar skulle vara billiga. Enl honom var det ingen idé att bara byta en drivknut när man kunde få en hel axel (ej original) för $50. Men det gällde visst USA, här har jag inte hittat en hel axel under 8000kr.
Finns ju på skroten, men då gäller det att antal kuggar stämmer exakt både inre och yttre.
På Meconomen kostar en drivknut ca 1800kr. På Biltema 250kr. Det måste ju duga med en från Biltema till en bil från -98.

Biltema funkar bra, bytte en själv därifrån...du behöver dock ingen lokal för att byta själv jag stog ute på en parkering när jag bytte min tog bara nån timme rätt enkelt sen kan du det utantill, i värsta fall kan du ju alltid höra med vänner o så säkert nån som kan hjälpa dig..du sänker ju kostnaderna mkt om du gör de själv så lär du dig nått på vägen oxå wink men har du kollat vad dom tar för att byta den på verkstad ?

sumho
27 juli 2013 · 71 Inlägg
CH301
29 juli 2013 · 5 Inlägg

Problemet med att köpa via e-bay är att det tydligen finns drivaxlar med olika antal kuggar, yttre och inre, till samma årsmodeller.  Sen är det tydligen skillnad på om det finns ABS eller inte. Denna Honda är ovanlig och har inte ABS.
Det får bli att fråga runt på garage-verkstäderna i morgon.

Dabswe
7 augusti 2013 · 349 Inlägg

Fick du nån ordning på det ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang