5787
Sök

drar bilen mer bensin med öppet filter?

7 100 Inlägg
21 april 2007
Trådstartare
joo,har satt i ett öppet filter nu i saaben,och efter att jag har gjort de så har den dragit en jävla massa bensin:(
drar den mer då eller?
tacksam för svar:)

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

med lem
1 925 Inlägg
21 april 2007
det gör den nog då bilen får mer luft...luftmassemätaren ger ett värde o ger bilen mer soppa = = mer effekt= dricker mer smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

4 767 Inlägg
21 april 2007
Det kan inte hänga ihop med att den låter goare = du gasar mer = den dricker mer? big_smile

Min 900s t16 jag hade som var duktigt trimmad drog 0,95 när jag meskörde en hel tank och 1,05 när jag körde jävel en hel tank..

Skylinen drar 1,5 motorväg.. Mer i stan.. big_smile

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

177 Inlägg
21 april 2007
bmx skrev:
joo,har satt i ett öppet filter nu i saaben,och efter att jag har gjort de så har den dragit en jävla massa bensin:(
drar den mer då eller?
tacksam för svar:)

Om bilen inte dricker mer när du monterar öppet filter så är det fel på bilen.
Klart att den dricker mer, Den blir ju piggare och personligen gasar jag mer då.

Over and out!

7 100 Inlägg
21 april 2007
Trådstartare
okej,ska kanske ta bort den sad,slukar ju som fan hmm

177 Inlägg
21 april 2007
Om den slukar det dubbla så är det något annat fel hmm
Säker på att du har satt dit den ordentligt?
Sitter LMM som den ska? kablar kan åka ut lätt.

Går den bra i övrigt?

Over and out!

Smålänning
7 887 Inlägg
21 april 2007
Har du ett filter som ska sprayas med olja? Din bil har LH Jetronic och har en luftmassemätare med varmtråd i. Har det kommit olja på den så går bilen i felsäkert läge och drar mycket soppa eftersom den då brinner av. Det lyser ingen lampa då?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

7 100 Inlägg
22 april 2007
Trådstartare
granada75 skrev:
Om den slukar det dubbla så är det något annat fel hmm
Säker på att du har satt dit den ordentligt?
Sitter LMM som den ska? kablar kan åka ut lätt.

Går den bra i övrigt?

japp allting sitter,jao de gör den:)

7 100 Inlägg
22 april 2007
Trådstartare
twin_cam skrev:
Har du ett filter som ska sprayas med olja? Din bil har LH Jetronic och har en luftmassemätare med varmtråd i. Har det kommit olja på den så går bilen i felsäkert läge och drar mycket soppa eftersom den då brinner av. Det lyser ingen lampa då?

näe,den ska inte sprutas med olja,och nej de lyser ingen lampa!

177 Inlägg
22 april 2007
Alltså bilen ska dra mer soppa med öppet filter,
men du får det att låta som att den drar 2.5L milen.

du kanske får förklara lite hur mycket mer den e.g drar ?

Over and out!

7 100 Inlägg
22 april 2007
Trådstartare
granada75 skrev:

hehe okej:P,den dra  mer än vanligt iaf!

177 Inlägg
22 april 2007
bmx skrev:
granada75 skrev:

hehe okej:P,den dra  mer än vanligt iaf!

Svårt att hjälpa när du inte kan ge något vettigt svar.

Over and out!

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
22 april 2007
hur monterade du det? fick reda på när ja köpte mitt att ja skulle på bästa sätt ta av minuspolen, kopploa bort, batteriete så att LMM nollställs, vilket skulle ge den ett rättare värde! kunde också gå att starta bilen och låta den stå på tomgång ett tag (nåra minuter) eller köra lugnt något kvarter..

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

177 Inlägg
22 april 2007
båge skrev:
hur monterade du det? fick reda på när ja köpte mitt att ja skulle på bästa sätt ta av minuspolen, kopploa bort, batteriete så att LMM nollställs, vilket skulle ge den ett rättare värde! kunde också gå att starta bilen och låta den stå på tomgång ett tag (nåra minuter) eller köra lugnt något kvarter..

Kan ligga något i det du säger faktiskt.

Over and out!

550 Inlägg
22 april 2007
_fillan_ skrev:
det gör den nog då bilen får mer luft...luftmassemätaren ger ett värde o ger bilen mer soppa = = mer effekt= dricker mer smile

Bilen får inte mer luft för att man byte luftfilter alt plockar bort.
Man får inte mer effekt av att byta luftfilter.
Däremot får man MINDRE effekt/sämre spool up tid om man modifierar motorn/mjukvara och INTE byter filter. Eftersomatt modifiering i motorn är att man ökar fyllnadsgraden, och ökar man fyllnadsgraden, så  innebär det mer insugen luftmängd in i motorn, och då måste man se till att motorn kan få mer luft.

10 287 Inlägg
22 april 2007
Oj oj oj....

Nu vart det mycket konstigt i denna tråd. Jag har rett ut detta i tidigare trådar och vet inte om jag orkar dra rubbet igen.

Men ett grundläggande problem i alla bilar med luftmassemätare är hur strömningsprofilen över luftmassemätarerörets tvärsnitt ser ut. Biltillverkaren kan mycket väl ha designat efter en viss strömningsprofil och eftermarknads-öppna-filtret kan ge en helt annan profil vilket gör att man lurar bränsleinsprutningen. Och konsekvensen av detta blir olika på olika typer av styrsystem - rena AMM system, kvasi AMM - MAP, eller AMM - momentkännande.

Notera att jag skriver KAN. För att VETA så måste man mäta fabrikat av filter mot modell av bil. Det går inte att sitta och gissa. Man kan inte hävda att "den drar mera" utan att klargöra huruvida man menar att den drar mera vid samma effekt eller det självklara - att den drar mera därför att man måhända får mera effekt.

Och modifiering/trimning av motor behöver inte betyda att man ökar fyllnadsgraden. Det går att öka effekten på andra sätt. Men även med trimning med ökad fyllningsgrad så finns det inget måste i att byta filter. Det finns många exempel på bilar som med orginal filter - luftburkskonstruktion kan klara 50 - 100% effektökning i motorn. Dock skall man inse att ett luftfilter innebär en shunt som ger en tryckförlust och skall det vara optimalt så skall tryckförlusten vara noll - dvs inget filter.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök