Svetsblänk hjälp!

Dirtymike
18 augusti 2013 · 1 532 Inlägg

Svetsa en köra undervatten snorkel för några år sen o vakna i en tår pöl. Farsan sa att jag skulle dricka röd mjölk o det funka faktiskt.
Efter det köpte jag bra brillor med automatisk påbländning o avbländning.

Jeep J20 (1978)
andreas1
18 augusti 2013 · 1 020 Inlägg

Germax skrev:

andreas1 skrev:
Har hänt mig oxå en gång, riktigt illa.
Svårt att komma till med hjälmen så svetsa utan i ca 3 tim.
Slutade när jag märkte att ögonen bara rann.
Kunde sova på natten men blev akuten på morgonen.
Förklara för en asiatläkare som ej fatta riktigt svenska gick väl sådär
Men hon skicka typ 100 watts lampa i ögonen på en för hon ej fatta hur maskinen funka, skrev sen ut ögondroppar!!!
Tantan på apoteket såg att det var inte rätt o insåg att det gjorde sjukt ont så hon fixa salvan för svetsblänk....
Tack svetsguden för den underbara salvan säger jag bara

Hur man kan sova med svetsblänk är ju för mig en gåta..

Min erfarenhet är att det inte spelar någon större roll när på dagen man svetsat, det är när det blir mörkt som smärtan kryper fram. Men vi kanske har olika ögon smile

Jag svetsar en del på jobbet med en robot, och när man svetsar med 250-300A gäller det att passa sig, krävs inte många misstag för att man ska få sota hela natten. smile

Var redan kväll/natt när det hände, för mig var all ljus ett problem.
Dagen efter hade båda ögonen svullnat rejält.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
andreas1
18 augusti 2013 · 1 020 Inlägg

Dirtymike skrev:
Svetsa en köra undervatten snorkel för några år sen o vakna i en tår pöl. Farsan sa att jag skulle dricka röd mjölk o det funka faktiskt.
Efter det köpte jag bra brillor med automatisk påbländning o avbländning.

Trodde mjölk bara funka när man svetsat galvat, bra att veta.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Pendulum
18 augusti 2013 · 1 298 Inlägg

Har också fått lära mig den hårda vägen. Svetsblänk på ena ögat på kvällen när jag hade svetsat tidigare på dagen. Var kvar ett dygn ungefär.
På natten när jag inte kunde sova satt jag och läste på internet om vad det egentligen är och vad för men man kan få av det, och det gjorde ju inte saken bättre. wink

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang