Ang bromsolja som är dålig, vad händer.

pukan2
25 augusti 2013 · 3 182 Inlägg

om bromsoljan är dålig med andra ord svart och enligt en mekaniker bör bytas helst för länge sedan, vad kan detta inne bära för broms systemet och kopplingen som är hydraulisk. och vilken skillnad blir det om man byter den.

jaka54
25 augusti 2013 · 5 883 Inlägg

Hej!
Svart bromsolja??? Du skojar!? Du skulle ha bytt för länge sedan! Man bör/ska byta minst vartannat år om man är mån om sin bil.
Bromsolja är hygroskåpiskt vilket innebär att den drar till sig fukt(vatten). Vatten i bromssystemet förångas av värmen när man bromsar vilket innebär sämre eller ingen alls  bromsverkan.-Så byt!wink

Senast redigerat av jaka54 (25 augusti 2013)

Lycan
25 augusti 2013 · 262 Inlägg

Bromsolja är lite fel benämning, det är ingen olja utan är en vätska utan smörjande egenskaper. Du kan kolla själv om du tar en droppe och gnider mellan fingertopparna så känns den sträv. Problemet med vanlig bromsvätska är att den är att den gärna förenar sig med vatten och just därför ska man byta med jämna intervaller. Vatten orsakar korrosion i bromssystemet på kolvar och ok, den försämrar även kokpunkten på bromsvätskan vilket gör att man kan tappa bromsarna om man bromsar hårt flera gånger på rad. Är din bromsvätska svart så är det hög tid att byta. smile

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120
Pontiac Firebird Trans-Am "Toxic Bird" (1970)
pukan2
25 augusti 2013 · 3 182 Inlägg

är väldigt medveten att att den ska bytas vart anat år är väldigt mån om bilen med, det som jag va intresserad av är vad som händer när den är  i det skicket. och nej det är inte saaben i min profil. men tackar för förklaringen förutom det.

jaka54
25 augusti 2013 · 5 883 Inlägg

Hej!
Det som händer är som vi sagt. försämrad eller ingen bromsverkan och rost i bromskolvar både ute vid bromsoken och en massa sörja inne vid huvudcylinder och slavcylinder till kopplingen (du hade väl gemensam bromsvätska /kopplingsvätska som på Audi 100).

Senast redigerat av jaka54 (25 augusti 2013)

Mickius
25 augusti 2013 · 4 670 Inlägg

Vet en som nyligen kvadda sin bil pga ej bytt bromsvätska så tips BYT! Bilen flög tydligen rätt bra wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang