Någon som har erfarenhet av olika chiptrimm kan inte bestämma mig!?

yusuf_85
6 oktober 2010 · 38 Inlägg

Har nu köpt en Saab Turbo X, och undrar vilket trimm jag ska köpa Maptune, BSR eller någon annan firma.
Det är inte så stor pris skillnad men det blir andra siffror på prestandan!

Janneutanb
6 oktober 2010 · 7 271 Inlägg

Maptun, bsr och nordic är bra.
Ta den som ligger lämpligast till och där du anser att du får bäst service.

Tvivlar på att prestandan skiljer sig nämnvärt.

yusuf_85
6 oktober 2010 · 38 Inlägg

Är inte så kunning men maptune har en som ger 340hk/480nm, bsr ger 300kh/480nm. maptune ger mer hk men frågen är vilken ska man välja båda har samma vrid! nå tips?

Janneutanb
6 oktober 2010 · 7 271 Inlägg

yusuf_85 skrev:
Är inte så kunning men maptune har en som ger 340hk/480nm, bsr ger 300kh/480nm. maptune ger mer hk men frågen är vilken ska man välja båda har samma vrid! nå tips?

Har du kollat vad som krävs för det egentligen?....
Ny intercooler, ny turbo och 3" från turbon.

295hk får du med enbart chip enligt maptun, 310 med 3" downpipe samt ic.

Senast redigerat av Brains (6 oktober 2010)

yusuf_85
6 oktober 2010 · 38 Inlägg

har kollat maptuns hemsida och det du skriver är ett komplett trimsats vilket jag inte behöver just nu men sen har dom flik med enbart programvara där det är några tusen lappar i pris skillnaden mellan 295hk och 340hk eller är jag helt ute o cyklar...

Janneutanb
6 oktober 2010 · 7 271 Inlägg

yusuf_85 skrev:
har kollat maptuns hemsida och det du skriver är ett komplett trimsats vilket jag inte behöver just nu men sen har dom flik med enbart programvara där det är några tusen lappar i pris skillnaden mellan 295hk och 340hk eller är jag helt ute o cyklar...

Du måste ju fortfarande ha hårdvaran för att kunna använda mjukvaran anpassad efter dom.

Ex. du kan inte ta en databox ifrån en ferrari och tro att din bil kommer gå som en ferrari för att du stoppar i boxen i din bil.

Senast redigerat av Brains (6 oktober 2010)

Bullen1 Tekniker
6 oktober 2010 · 345 Inlägg

Ska du bara ha chippning så får du ut runt 300hk, ska du ha högre byter dom ut avgassystemet osv.

Det man inte dör av gör ont.
yusuf_85
6 oktober 2010 · 38 Inlägg

Då hänger man med... det va väldigt konstigt med pris/effekt/hårdvaran på deras hemsida, får nog ringa och höra iaf...

tack

yusuf_85
6 oktober 2010 · 38 Inlägg

Brains skrev:

yusuf_85 skrev:
har kollat maptuns hemsida och det du skriver är ett komplett trimsats vilket jag inte behöver just nu men sen har dom flik med enbart programvara där det är några tusen lappar i pris skillnaden mellan 295hk och 340hk eller är jag helt ute o cyklar...

Du måste ju fortfarande ha hårdvaran för att kunna använda mjukvaran anpassad efter dom.

Ex. du kan inte ta en databox ifrån en ferrari och tro att din bil kommer gå som en ferrari för att du stoppar i boxen i din bil.

hehe så pass kan man...

Hamilton
6 oktober 2010 · 8 864 Inlägg

Vill du köra 100% lagligt så väljer du Hirsch Performance annars finns MapTun och BSR som redan nämnts i tråden.
Vilket du väljer är upp till dig och plånboken.

Kör själv med BSR sedan snart 3-år och 4000 mil utan några som helst problem.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
yusuf_85
6 oktober 2010 · 38 Inlägg

Har själv kört med bsr utan problem något år men vart lite knepigt med med hk/nm/pris med maptun men fick det förklarat.
Lagligt och lagligt wink hirch begränsar vridet så man vill ju ha lite mer krut...

Bullen1 Tekniker
6 oktober 2010 · 345 Inlägg

Alla större firmor har snarlika mappningar med senaste programvaran, och testad på flertal bilar, så ja tror inte du får problem med någon av dom.

Det man inte dör av gör ont.
Hamilton
6 oktober 2010 · 8 864 Inlägg

yusuf_85 skrev:
Har själv kört med bsr utan problem något år men vart lite knepigt med med hk/nm/pris med maptun men fick det förklarat.
Lagligt och lagligt wink hirch begränsar vridet så man vill ju ha lite mer krut...

Med lagligt menar jag att du kan besiktiga och försäkra bilen med trimmet.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Driven08
25 augusti 2013 · 152 Inlägg

Hur ser nordic / maptuns / effektkurvor ut?   Steg 1 till steg 3 ?  Vilka fler företag är pålitliga angående trimning av saabar ? Speedparts ? Bsr ?

När slår effekten in?   Dvs vid höga varv ?

Nordic steg 3 ger 300hk / 440 nm       

Maptuns steg 3 285hk / 440nm  Är Nordics  vassare? 

Inte ute efter smutskastning .

Senast redigerat av Driven08 (25 augusti 2013)

X40 Nordic Forum
Volvo S40 "2.0T Blackline" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang