3824
Sök

Olika däck på samma axel

3 Inlägg
27 september 2013
Trådstartare
Tjena köpte för ca en vecka sedan en bmw e90. Men nu en vecka senare så märkte jag att  det var olika dimensioner på bakdäcken . Ett var 225/35 och ett 255/30. Så det jag undrar är hur farligt är det för bilen att köra med olika dimensioner?  Har kört ca 100 mil sen vet ja inte hur länge den förra ägaren har kört.
Så vad tror ni räcker det att jag köper två nya bakdäck eller ska jag försöka häva köpet.  Och vad är det som gäller när man vill häva bilköp? 
Tack på förhand.. andreas

1 853 Inlägg
27 september 2013
Det är ju ganska kinkigt vad gäller samma axel... Du bör ju ha exakt likadan däck på samma axel dvs typ Nokia/Nokia även om du har Nokia/Pirelli med samma specifikationer så kan det bli problem. Kör man med olika däck en längre tid så kommer du att få vibrationer och förmodligen slita ut hjullager osv sedan så kommer det bara eskalera i problem med hjulupphängning vibrationer i högre hastigheter osv. Dett är är väl worst case scenario...

Jag är tyvärr rätt tveksam att du kan häva ett köp på grund av detta.. Det är ju upp till dig att kolla.. har du kikat så att inte däcken sitter fel runt om satt om du flyttar två däck så är det okej ?

/mvh soyd

* Voff voff *
11 117 Inlägg
27 september 2013
andreasulf skrev:
Tjena köpte för ca en vecka sedan en bmw e90. Men nu en vecka senare så märkte jag att  det var olika dimensioner på bakdäcken . Ett var 225/35 och ett 255/30. Så det jag undrar är hur farligt är det för bilen att köra med olika dimensioner?  Har kört ca 100 mil sen vet ja inte hur länge den förra ägaren har kört.
Så vad tror ni räcker det att jag köper två nya bakdäck eller ska jag försöka häva köpet.  Och vad är det som gäller när man vill häva bilköp? 
Tack på förhand.. andreas

Det är 0,7% skillnad mellan dessa dimensioner (antar att det är 19"?) så det är knappt märkbart förutom gällande bredden.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

3 Inlägg
27 september 2013
Trådstartare
Ja okej,  jag har kollat och det är samma däck på alla hjul utom 1.. aja får väll köpa två nya däck och hoppas att det inte är några bestående vibbrationer
Tack för snabbt svar

3 Inlägg
27 september 2013
Trådstartare
Okej, det är ju inte så stor skillnad brådhis,  så du tror inte det gjorde så mkt att köra med olika?

* Voff voff *
11 117 Inlägg
27 september 2013
andreasulf skrev:
Okej, det är ju inte så stor skillnad brådhis,  så du tror inte det gjorde så mkt att köra med olika?

Med den lilla skillnaden har jag svårt att tro att det skulle vara nå´n fara, men självklart är det bättre att köra med likadana däck.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Sök