Från bensin till etanol, vad behöver man veta och göra? polisen och staten?

thegalant
28 september 2013 · 147 Inlägg

Dupond skrev:

thegalant skrev:

Mackibubba skrev:
Jag tycker först och främst att du ska kolla så din motor klarar att gå på etanol! Klarar den gå på etanol så kan du prova att bara tanka 50/50 o köra, går den sen dåligt så kan du bara tanka i 95 så går den normalt, OBS tanka inte full tank utan Max en 20L så där finns utrymme att fylla på med 95 om den skulle gå dåligt! Nu utgår jag bara från egen erfarenhet och där finns säkert många här som inte håller med. wink

ville bara säga att jag har blandat etanol med bensin och har kört med det i 27dagar, under de dagarna har bilen blivit båda skönare att köra och piggare, ett exempel så skakade bilen om jag lägger i växel 5 vid hastigheten 50-60, nu inga problem^^

jag har kört på 50-60% blandning utan problem


men om jag konverterar till 100% etanol, tycker ni att denna nåt att ha?
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … tor-79741/

Är bilen piggare ? Va är det för bil/ har du gjort någoting med den ? smile

Bara undrar för det skulle kunna göra mina 116 h i 940:in lite roligare.. big_smile

jag har en galant gdi 1999, jag har inte gjort nånting med den, har rengjort luftfiltren med pressad luft men det var innan jag blandade, etanolen verkar också funkar som rengörare för spridaren och massa annat, så kanske därför den blev piggare, men det rekommenderas i alla fall, ska testa blanda i zafiran som har börjat gå segare nu, återkommer med resultat där också

men läs detta http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=273851

mary jane hjärta
thegalant
28 september 2013 · 147 Inlägg

Busgrabb skrev:

Crxkoffe skrev:
jag hade struntat i det, du kommer bara att torka ut massa packningar...

Hmmm....läs detta.
Intressant tycker jag.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=273851

detta var faktiskt intressant, så man måste bestämma sej antingen bensin eller etnol, men om jag nu blandar så kommer slangarna att ätas upp ju?

mary jane hjärta
thegalant
28 september 2013 · 147 Inlägg

simlar skrev:
Ja det är ju klart om man lämnar in för oljebyte. Då sticker priser iväg ordentligt.
Sånt tänker jag inte på då jag räknar med att man byter själv om man har en bil där alla garantier ändå har gått ut, men verkar inte vara så många som gör det.

Ja nog finns det problem, det gör det med alla bränslen. T.ex dieseln som det bildas bakterier i om bränslet står för länge och BF95 som det är en sån massa tillsatser i så det klaggar igen allt möjligt om man låter det dunsta bort (däremot så märks det så gott som endast på förgasarmotorer som står länge då munstyckena klaggar igen m.m, insprutningssystemen är ganska slutna på det viset).

jag har faktiskt märkt, när jag öppnar bensintankens lock så har det bildats gas och bildat högtryck i tanken, så det puffar

mary jane hjärta
torpis Forummoderator
28 september 2013 · 10 572 Inlägg

thegalant skrev:
[etanolen verkar också funkar som rengörare för spridaren och massa annat, så kanske därför den blev piggare,

NEJ nej nej.  Den blir piggare för du kör för magert! då brinner bränslet fortare på bekostnad av din motor som smälter i gengäld. en GDI går redan magert från början. Mitsubishi sa ju nej till E10 soppan.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
thegalant
28 september 2013 · 147 Inlägg

torpis skrev:

thegalant skrev:
[etanolen verkar också funkar som rengörare för spridaren och massa annat, så kanske därför den blev piggare,

NEJ nej nej.  Den blir piggare för du kör för magert! då brinner bränslet fortare på bekostnad av din motor som smälter i gengäld. en GDI går redan magert från början. Mitsubishi sa ju nej till E10 soppan.

du skulle inte kunna förklara mer? tack

ska nog sluta om det förstör motorn då

mary jane hjärta
torpis Forummoderator
29 september 2013 · 10 572 Inlägg

thegalant skrev:

torpis skrev:

thegalant skrev:
[etanolen verkar också funkar som rengörare för spridaren och massa annat, så kanske därför den blev piggare,

NEJ nej nej.  Den blir piggare för du kör för magert! då brinner bränslet fortare på bekostnad av din motor som smälter i gengäld. en GDI går redan magert från början. Mitsubishi sa ju nej till E10 soppan.

du skulle inte kunna förklara mer? tack

ska nog sluta om det förstör motorn då

Du kör motorn snålt och då går det varmt. till en viss grad så öker det effekten, men eftersom du inte vad exakt hur mycket för snålt du kör så kan du mycket väl förstöra motorn.

Ska du konvertera eller vad vi skall kalla det så måste du ha en bredbandslambda så du har koll på vad du gör. En sådan kostar ca 1500kr.  Du kommer som sagt aldrig på ekonomi i att åka på E85 så det får vara andra fördelar som väger upp ditt bränsleval i så fall.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
29 september 2013 · 10 572 Inlägg

shogun skrev:
Power!

Ja, men knappast i en Galant GDI -99

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
shogun
29 september 2013 · 2 117 Inlägg

Haha nope big_smile

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang