Volvo 940 502whp, Regga som miljöbil då jag kör e85?

Jocke940
28 september 2013 · 330 Inlägg

Hejhej, har en liten fråga, vad är det som krävs för att regga min volvo till miljöbil?
kör på e85 osv är det nå mer saker man måste göra innan för att kunna regga som miljöbil? :p


Med vänlig hälsning jocke

Ät gul snö, det kan vara öl!
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
28 september 2013 · 2 252 Inlägg

du kan ju inte regga som miljöbil..
Men du kan däremot gör en reg bes på utbytt bränsle, och då får man använda sig av eftermarknads motorstyrning med krav på att effekten är den samme, dom kan kräva effekt uppgift på bilen

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
tekniknissen1
28 september 2013 · 866 Inlägg

Wikstromm skrev:
du kan ju inte regga som miljöbil..
Men du kan däremot gör en reg bes på utbytt bränsle, och då får man använda sig av eftermarknads motorstyrning med krav på att effekten är den samme, dom kan kräva effekt uppgift på bilen

Är det där man får igenom turbo på N/A motorer med E85 nu för tiden. Vilket regelverk?? (Effekt kompensation för ineffektivare bränsle)??

KHRacing
28 september 2013 ·

bromspapper krävs... 500+ whp = 2500kg bil typ .....

Zwudda Refined
28 september 2013 · 1 770 Inlägg

Enkelt svar: Nej!

Cristofer
28 september 2013 ·

tekniknissen1 skrev:

Wikstromm skrev:
du kan ju inte regga som miljöbil..
Men du kan däremot gör en reg bes på utbytt bränsle, och då får man använda sig av eftermarknads motorstyrning med krav på att effekten är den samme, dom kan kräva effekt uppgift på bilen

Är det där man får igenom turbo på N/A motorer med E85 nu för tiden. Vilket regelverk?? (Effekt kompensation för ineffektivare bränsle)??

Ja om du reggar som ombyggt fordon genom SFRO.

CarpeDiem German Engineering
28 september 2013 · 9 081 Inlägg

Såhär står det i SFRO-boken om etanolkonvertering smile

"Att köra på etanol, eller snarare E85, som är en blandning av 85% etanol och 15% bensin har blivit populärt. Etanolen kan framställas av lite olika varor men i stort sett alltid räknas det som förnyelsebart bränsle och ger inte samma nettotillskott av koldioxid i atmosfären som fossila bränslen (bensin, etc). En av fördelarna med etanol som bränsle är också att det är förhållandevis lätt att få en bensinmotor att fungera med sprit i tanken.

Reglerna som styr etanolkonvertering av bilar för etanoldrift kom i mitten av 2008. Reglerna skiljer sig åt för "vanliga" bilar och för amatörbyggt/ombyggt fordon.

BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON

Det finns 2 huvudvarianter på laglig konvertering. Den ena är att man använder en typgodkänd konverteringssats, den andra varianten är att man själv sätter ihop en sats enligt vissa krav. Den första varianten kräver ingen djupare förklaring men variant två är värd att reda ut i detalj.

Kraven för en "egen" konvertering skiljer sig åt beroende på årsmodell. Om bilen är tagen i bruk 1/1 1993 eller senare, så måste avgasutsläppen provas enligt ett EG-direktiv (70/220/EEG)

Dessutom skall en OBD-kontroll göras. OBD betyder On Board Diagnostic och är ett system som alla moderna bilar måste ha, med ett standardiserat uttag för kontroll av motorns styrsystem.

Därtill ska ett intyg följa, som styrker att materialet i bilen tål bränslet samt ett jämförande effektprov. Dessa prover är dyra och krångliga och för de flesta privatpersoner knappast möjligt att bekosta.

Om bilen är tagen i bruk före 1/1 1993, är det betydligt enklare. Inget speciellt avgasprov behövs utan det räcker att bilen klarar avgastestet som normalt sett görs vid kontrollbesiktningen.

Det finns ändå en del tekniska krav att ta hänsyn till:

* om bilen är "bränsleflexibel", alltså kan köras på både bensin och E85, så måste bilen själv anpassa sig till bränslet - det får inte krävas någon manuell justering.

* konverteringen får inte påverka diagnossystemet (OBD-systemet)

* motoreffekten får inte ändras med mer än 5%

* man får inte manipulera sensorsignaler utanför styrdatorn - alltså inte använda ett "piggybacksystem"

* om bilen bara kan köras med E85 ska den märkas med en skylt, och den ska inte behöva manuell justering av bränslestyrningen för att fungera.

* bränslesystemet (tank, ledningar, etc.) ska tåla etanol, så att inga läckage uppstår.

Reglerna ger alltså ganska stora möjligheter till "hemkonvertering" av äldre bilar. Man får då byta det som behövs för att klara omställningen till E85, även motorns styrdator, faktiskt. Men det gäller förstås att man justerar in allt så väl att man klarar avgastestet hos Besiktningsorganet.

Man får inte heller byta mer än vad som krävs, det är till exempel inte okej att överladda en sugmotor, alltså att i efterhand montera turbo eller kompressor.

OMBYGGT OCH AMATÖRBYGGT FORDON

Ombyggt och amatörbyggt fordon har betydligt enklare regler. Oavsett årsmodell är det egentligen bara två saker att hålla reda på. Motorn ska klara avgasprovet motsvarande en vanlig kontrollbesiktning, och bränslesystemet ska tåla etanolen.

Visserligen får man fortfarande ändra motorn så mycket som krävs för att klara bränslebytet (om bilen inte är så gammal - 1975 eller äldre - att ingen avgascertifiering gäller), men det finns ingen begränsning när det gäller hur ny bil man får konvertera själv. Men ju nyare bil man bygger på, desto svårare är det förstås att ersätta original motorstyrning med eftermarknadsdelar, eftersom systemen är mer och mer integrerade"

Senast redigerat av CarpeDiem (29 september 2013)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
tekniknissen1
28 september 2013 · 866 Inlägg

Se där ja ! Ska aldrig var för lätt :-)

janli
28 september 2013 · 91 Inlägg

Efterkonvertering
Sedan sommaren 2008 är det tillåtet att konvertera bensin- och dieseldrivna fordon för drift på E85 eller fordonsgas med hjälp av konverteringssatser. Konverterade fordon måste dock genomgå en ny registreringsbesiktning.

Konvertering till etanoldrift
Den enklaste och säkraste metoden för etanolkonvertering är att använda en typgodkänd konverteringssats och montera eller låta montera denna enligt installationsanvisningarna. Om en typgodkänd konverteringssats har använts kan bilen klassas som miljöbil efter konverteringen.

Observera att bilens motor och bränslesystem kan behöva anpassas. Kontrollera med tillverkaren att bilens ursprungliga material och komponenter klarar det nya bränslets egenskaper eller vad som krävs för att ställa om bilen. Kolla också att eventuella motorgarantier förutom avgaskrav (där garantierna tas över av konverteringsföretaget) gäller även efter eventuell konvertering.

Kostnaden för en godkänd konverteringssats, montering och eventuell justering bedöms hamna kring 10 000 – 20 000 kr.

Läs om Bilprovningens krav vid besiktning av bensindrivna personbilar och lätta lastbilar vid efterkonvertering till etanolbränsle.

Konvertering till gasdrift
När man konverterar ett fordon till gasdrift monteras en eller flera gastankar in i bilen och motorns elektronik anpassas för att klara både biogas och bensin. Tankarna för gas installeras i regel i bagageutrymmet. I vissa fall kan golvet i bagageutrymmet höjas något för att tankarna ska få plats.

Vid konverteringen installeras ett elektroniskt styrt gassystem. Systemet kan installeras i alla fordon som har ett sekventionellt insprutningssystem. Gasen sprutas direkt in i insugsröret via injektorer. Timingen av gasinsprutningen styrs genom att utnyttja data från fordonets original styrenhet för bränsleinsprutningen.

Här finns information om efterkonvertering av bensinbil till gasdrift.
http://www.miljofordon.se/fordon/efterkonvertering

Senast redigerat av janli (28 september 2013)

Jocke940
1 oktober 2013 · 330 Inlägg

OKejokej  tack för alla svar, Var och hämtade en 242 -75a i helgen som ska få känna på min motor smile

Ät gul snö, det kan vara öl!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang