Passande växellåda i BMW M5 E34 (3.6L)?

snaxx2000
2 oktober 2013 · 2 Inlägg

Hej där. Någon som vet vilka lådor som passar till en M5:a 3.6 l varianten?  Undrar om lite nyare BMW lådor kan passa, typ ZF lådor och från vilken modell i sånt fall?

Undrar just för att jag kanske köper brorsans M5:a av -90 års modell som är turbokonverterad med 560 hästar. Synkringar på tvåans respektive 5:ans växel är inte de bästa. Vill ha en lika bra låda eller bättre som ska klara dessa hästkrafter och lite till.

Står i kvalet att renovera lådan eller köpa en starkare låda, därav dessa funderingar.

dawwe ...has left the building...
2 oktober 2013 · 4 474 Inlägg

Getrag 280 (som den 5-växlade lådan heter i M5 E34) är stark nog. Mobimech i Göteborg kan renovera de, räkna med en kostnad kring 10000. Du måste lämna en lös demonterad låda. Övriga lådor från 530i samt 535i (E34 6-cylindriga M30) borde passa...Hur det är med nyare lådor vet jag ej. Men jag är tveksam till att det finns "bolt-on" lådor, du kommer få modda något (tex bultmönster,sprängkåpa,medbringare eller kardanaxel, eller nåt annat)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Joppe_bmw
2 oktober 2013 · 17 Inlägg

På sista årsmodellen (1995) av m5 e34 sitter det en 6-växlad Getrag låda (Kallad S6S 420G hos BMW). Det är ett riktigt as till att vara stor rent ut sagt och den tål ordentligt med vridmoment så en sån kan vara värd att satsa på. Tyvärr är de nog svåra att hitta eftersom det inte tillverkades så många m5:or med den lådan.

Dock sitter "samma" låda sitter på 540/6 och m5 e39 (kan tänka mig att den sitter på fler BMW modeller) men anpassad för M/S60 motorn (v8:an). Innehållet i lådan är dessamma men infästningen på svepet mot motorn vet jag är annorlunda. I övrigt vet jag inte hur mycket som skiljer mot de som sitter på S30 motorn. Dyker upp annonser på sådana lådor allt emellanåt och det brukar begäras 10-15 tusen för dem, kanske kan vara värt att kolla hur mycket modifieringar som krävs för att få på en sådan på en S30.

I övrigt passar nog den flesta växellådor som sitter på M30 motorn till en S30, men Getrag 280 och den 6-växlade som jag nämde här är de som tål mest vridmoment.

Blev visst ett långt inlägg, hoppas det inte blev rörigt smile

Allt på hjul är kul =)
BMW 325i "BMW cup racing" (1992)
BMW 535i "Farbror Svart" (1991)
dawwe ...has left the building...
2 oktober 2013 · 4 474 Inlägg

S38 heter motorn...Innehållet i lådorna är INTE densamma. Flera olika BMW modeller delar "likadana" 6-växlade lådor nämligen nämnda 420G. Lådan sitter i E34,E36,E39 och E46. Skillnaden mellan tex lådan som sitter i E36 kontra den som sitter i E46 är den att E46 lådan har starkare/grövre "ingående" axel, finns säkert fler skillnader. Samma sak gäller säkerligen de andra lådorna, M5 E39 har levererar ett vrid på 500 Nm, lådan som sitter i de bilarna har gissningsvis förstärkta delar kontra de som sitter i E36, även om bilarna är av SAMMA årsmodell. Det finns en STOR nackdel med 420G lådor, finns så gott som inga reservdelar att uppbringa till de, vare sig från BMW, tillverkaren eller andra...Rasar lådan så är det mig veterligen en ny låda som är lösningen...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
snaxx2000
2 oktober 2013 · 2 Inlägg

Vad ni är kunniga! Grymt. Tar nog i övervägande att kosta på en renovering av befintlig låda, då vet jag att det passar;) Ringde BMW idag och fick pris på vad synkringar kostar. 1395:-/st. Alltså 2790:- för båda.

Jag jobbar själv på bilfirma som säljare och har ev. en kille som är mekaniker som skulle kunna tänka sig att byta dessa två synkringar.

Vad skulle ni anse rimlig peng om han gör jobbet. Han kör rally och har skruvat många lådor, hur lång tid borde arbetet ta i timmar, rent uppskattningsvis?

dawwe ...has left the building...
2 oktober 2013 · 4 474 Inlägg

Plocka ner lådan. Lämna den till Mobimech (www.mobimech.com). När jag renoverade min Getrag 280 (som INTE hade några symptom)) så byttes det 3 lager samt nåt "nållager", 1 gaffel samt två synkringar. Har faktiskt kvar de gamla prylarna (3 lager, 2 synkringar, en gaffel), du kan få köpa alles billigt. Som sagt inga problem med synkringarna i mitt fall men de är INTE som nya, därav att de byttes. Mobimech tog då, 2009, 4000 kr för jobbet, kostnaden för reservdelar tillkom. I mitt fall slutade notan på typ 12000

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Joppe_bmw
2 oktober 2013 · 17 Inlägg

Som BMW-nörd så borde jag jue veta att den heter S38, pinsamt !

Aja, jag har ingen bra uppfattning om vad som skulle vara rimligt att ta för ett sådant jobb tyvärr. Men med tanke på att bilen är turbokonverterad så se till att lådan även är i bra skick för övrigt. Om du väljer att skicka iväg lådan så kan jag också rekomendera mobimech, bra firma och trevlig firma som vet vad de sysslar med är min åsikt i alla fall.

Allt på hjul är kul =)
BMW 325i "BMW cup racing" (1992)
BMW 535i "Farbror Svart" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang