Effektökning av V-power?

Eklundz
1 oktober 2013 · 21 Inlägg

Hej!
Har sedan en tid tillbaka kört min Saab 9-3 2.0t (175hk) på V-power och lika så har min far gjort med sin Z4 (2.5l raksexa 177hk). I och med att detta är högoktanig bensin, 98+ (oftast 99 men de får inte skriva det på Shell då det kan växla mellan 98.7 och 99 typ) så går motorerna mycket bättre på detta. Upplever att motorgången blir finare och att de blir lite piggare genom hela registret men det märks helt klart mest på låga varv.

Min fråga är därmed om det blir någon egentlig skillnad på effektuttaget från motorn, kan det skilja några hästar eller är det bara inbillning? Trodde man skulle få gå upp i både motorstorlek och effektuttag för att få någon verklig skillnad.

MVH

Saab 9-3 "Vector Active" (2009)
simlar
1 oktober 2013 · 5 524 Inlägg

Sålänge man inte använder sig av det högre oktantalet så får man inget mer effekt.

Däremot Saaben har ju knacksensorer och elektronisk laddstryckstyrning så där misstänker jag att sprutet höjjer laddet lite när den upptäcker att det går att göra det utan knackningar. Och där bör man få högre effekt iaf.

BMWn däremot vet jag ej, då det är en sugmotor men eventuellt så ändrar sprutet till en lite vassare tändkurva och på så sätt ökar effekten lite grann.

Enda sättet att faktiskt se om det blir någon skillnad är att bänka bilen först på t.ex BF95 eller 98 och sedan tanka V-power och bänka med i samma bromsbänk under samma förhållanden.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
aakesson
1 oktober 2013 · 812 Inlägg

Fifth Gear gjorde ett test på en 200 hk golf där det ökade med 4-5 hk vid 99 oktan vs 95 oktan så det är ju knapt märkbart

baltis
2 oktober 2013 · 1 948 Inlägg

Största fördelen med att köra på vpower är att du slipper få etanol i tanken som förstör bilen.

Upplever även jag att bilen "går bättre" på vpower... big_smile

IX ____________________________________
2 oktober 2013 · 1 340 Inlägg

baltis skrev:
Största fördelen med att köra på vpower är att du slipper få etanol i tanken som förstör bilen.

Upplever även jag att bilen "går bättre" på vpower... big_smile

Riktiga bilar går på vad som helst wink

Nej men man kan väl även tanka 98 för att slippa etanolen? smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Echonator Köpingsbo i exil
2 oktober 2013 · 507 Inlägg

RightFront skrev:
Nej men man kan väl även tanka 98 för att slippa etanolen? smile

Saxat från Statoil:

Låginblandning med 5 % etanol kan även finnas i vår miles 98.

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
IX ____________________________________
3 oktober 2013 · 1 340 Inlägg

Echonator skrev:

RightFront skrev:
Nej men man kan väl även tanka 98 för att slippa etanolen? smile

Saxat från Statoil:

Låginblandning med 5 % etanol kan även finnas i vår miles 98.

Räknar ni 5% etanol som märkbart? smile

Missminner jag mig inte helt så har väl V-Power också 5% etanol?
St1 (ägare av alla Shell-mackar i Sverige) har väl blandat 5% sedan 2011? smile


Googlade snabbt fram en hyfsad källa:

Engelska Wikipedia skrev:
In Sweden, Shell V-Power was previously 99 RON, but is now been re-branded under the new owner St1 from June 2011 to "Shell V-Power E5" making it 98 RON with a mix of 5% ethanol

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
baltis
3 oktober 2013 · 1 948 Inlägg

se där, då finns det alltså ingen soppa i sverige som inte innehåller etanol?

Seth
3 oktober 2013 · 3 354 Inlägg

finns några enstaka pumpar som kör etanolfritt.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
DasAuto
3 oktober 2013 · 2 751 Inlägg

Jag tycker att jag märker skillnad i min 2.0TFSI när jag tankar Vpower eller 98 jämfört med 95.
Samma motor som i top gears test för övrigt. Den går inte mycket snabbare men den arbetar lugnare på något sätt, känns mer smooth när man kör.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Echonator Köpingsbo i exil
3 oktober 2013 · 507 Inlägg

RightFront skrev:
Räknar ni 5% etanol som märkbart? smile

Ja vissa blir bajsnödiga av dessa 5 % ja.....

En annan är mest irriterad över att alla bolag envisas med att blanda in minst 15 % bensin i etanolen ist för att erbjuda E100 big_smile

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
soyd
3 oktober 2013 · 1 853 Inlägg

Det finns minst 20 trådar om detta, här på garaget (inget illa menat...) Och jag tror jag har skrivit i alla dem typ big_smile

Men ja! det ger skillnad speciellt på modernare bilar med turbomotorer. Sedan så sänks den totala bränsle förbrukningen gentemot övriga mack soppor vilket är ett plus!.

Det som hänt på senare år efter att ST1 tog över Shell Sverige (1 december 2010) är att de nu blandar i upptill 5% etanol (på gott och ont..) för att bidra till en miljömässigt hållbar utveckling, som de nu kallar det...

Sedan det som fortfarande verkar gälla är att V-Power är enda bränslet som fraktas i separata tankbilar och blandas inte med de övriga bränslena. Detta för att kunna hålla den kvalitet som man utlovar. Övriga bränslen blandas lite hur som helst..

/mvh soyd

Deleterious
3 oktober 2013 · 26 Inlägg

Seth skrev:
finns några enstaka pumpar som kör etanolfritt.

Källa på detta?

IX ____________________________________
3 oktober 2013 · 1 340 Inlägg

Echonator skrev:
En annan är mest irriterad över att alla bolag envisas med att blanda in minst 15 % bensin i etanolen ist för att erbjuda E100 big_smile

Något jag saknar är att få välja blandning själv smile
Vill man ha 100% bensin eller etanol så ska man få det, själv skulle jag vilja köra på 50/50 smile

Har dock för mig att något EU-beslut gör detta omöjligt hmm

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Jonte-K :p
3 oktober 2013 · 52 Inlägg

Körde gamla Saaben på 98 ibland, märkte direkt skillnad på gången, gick mycket mjukare, bättre helt enkelt.

Men effekten vetti tusan på, man tror väl att bilen går bättre då helt enkelt. tongue Men motorn gick bättre i alla fall.

PlumCrazy
3 oktober 2013 · 881 Inlägg

På en vanlig bil som inte är mappad är skillnaden inte stor med V-Power gissar jag, den största skillnaden händer nog säkerligen innanför pannbenet. wink

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
baltis
4 oktober 2013 · 1 948 Inlägg

Seth skrev:
finns några enstaka pumpar som kör etanolfritt.

Vilka?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang