3798
Sök

Vw polo svårstartad och rök vitt sedan slutade den ryka?

1 364 Inlägg
3 oktober 2013
Trådstartare
Efter att termostat locket paja så termostaten inte öppna så kokade bilen. Bytte termostat och locket å sedan så var bilen väldigt seg startad och när den väl startade så dog den direkt igen! men till slut så startar den och går som den ska tempen håller sig fint så kör hem bilen från garaget. varvar ut den ordentiligt och när jag kommit upp i varv så börjar den ryka jätte mkt vitt ur avgasystemet! notera när jag menar jätte mkt! gick inte se bakom bilen!
fortsatte köra den då jag nästan var hemma och då rök den mindre och mindre till slut inget alls...
startade bilen ngn dag senare och den startade och gick som den ska!

Vad kan detta bero på?

topplockspackning var ju min första tanke men då borde den inte slutat ryka? notera att den inte heller har dragit något kylar vatten!

Tacksam för snabb hjälp!

1 364 Inlägg
408 Inlägg
5 oktober 2013
Om det nu är packningen, håll koll på kylarvätske nivån å kontrollera oljan så den inte har fått i sig vatten. Om inget förändras under ett tids körande kan man ha haft tur...

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

1 364 Inlägg
5 oktober 2013
Trådstartare
Okok får testa p köra lite då men känns jobbig å inte våga köra längre sträckor:/

755 Inlägg
5 oktober 2013
Beangt skrev:
Okok får testa p köra lite då men känns jobbig å inte våga köra längre sträckor:/

sitter det turbo på denna?

If you want to win, You mustn't loose.

755 Inlägg
5 oktober 2013
Beangt skrev:
Nepp det gör de inte :p

ok, kolla om det luktar avgaser i kylaren/expansionskärlet, om det luktar avgaser så är det med störst sannolikhet topppackningen. Finns tester med kemikalier som ändrar färg om det är avgaser i kylarvätskan.

Det värsta som kan ha hänt är att du fått en spricka i block/topp.

Är det farligt att köra med bilen?

Det kan vara beroende på mängd vatten som försvinner, för vatten är så pass komprimerat som ämne så det kan inte komprimeras dvs. att när kolven försöker trycka ihop luften och soppan för att få kompressionsförhållandet för maximal explosion så du får kraften, så kommer inte kolven kunna tryckas upp och då kommer det flyga diverse delar ut ur motorn på undersida och översida.

Men om det är lite så ska det nog inte vara ett problem men det kan vara värt att ha i åtanken.

Om den inte tar vatten så har jag ingen aning vad det kan vara, kanske bara var kondens som låg i avgassystemet eller dylikt.

If you want to win, You mustn't loose.

Sök