4420
Sök

Volvo 850GLT -97 lamdasond

1 354 Inlägg
5 oktober 2013
Trådstartare
Hejsan på er!!
Nu är det såhär att jag besiktigade Volvon i förra veckan och fick då veta av besmannen att jag hade högt avgasvärde (ska säga att han var snäll och lät mig passera utan nedslag med tanke på att det var precis på gränsen som hon låg och pendlade) Så jag är rätt säker på att det är för avgasvärdet som motorlampan lyser.

Men när jag nu var ute och åkte så började lampan lysa. Tänkte att jag skulle byta olja, filter, luftfilter. Tändstiften ska vara bytta nyligen men det vågar jag inte lita på så jag byter det också så är jag på säkra sidan. Vad ska jag felsöka på ifall det inte hjälper? Har sett att vissa säger byt lamdasonden eller luftmassemätaren.

Sen till en annan aspekt, tändningslåset kärvar på bilen så med andra ord får jag vrida tillbaka nyckeln någon mm för att all el ska fungera. I Haynesboken står det att lamdasonden är ömtålig och fungerar inte ifall bla bla eller om STRÖMFÖRSÖRJNINGEN störs. Kan tändningslåset möjligtvis vara en bov eller är det annat jag ska felsöka på?smile
Mvh Marcus

296 Inlägg
7 oktober 2013
Lamdasonden eller luftmassemätaren brukar dit inte vara fel på.
Byt istället motorolja och filter så minskar värdena på CO2 och HC.

1 354 Inlägg
8 oktober 2013
Trådstartare
Det var tanken, tack så mycket smile

31 Inlägg
8 oktober 2013
Nu har du ju en 97a, så då har du tyvärr OBD II, men kolla med nån kompis som har en bra OBD II läsare o läs koderna till att börja med, motorlampan kan tändas av många olika anledningar, inte bara ett fel på lambda regleringen.

1 354 Inlägg
8 oktober 2013
Trådstartare
Anledningen till att jag är rätt säker på att det har att göra med lamda värdet är att min kompis som har en OBD II läsare bytte kamrem på Volvon för cirka 4-5 veckor sen och då lös motorelektronik lampan och han sa redan då att det var lamdan som sa till och som jag skrev fick jag ett lite högt värde på besiktningen förrförra veckan. Så är rätt säker på att det har med det att göra + att den ska servas om max 400 mil med olja etc. (Som du vet är en faktor)

Men ska ta bilen till honom igen så han får kolla ändå när jag har servat bilen. smile

Sök