2260
Sök

Saab 9-3 ljud !!

2 Inlägg
27 september 2013
Trådstartare
Hej har en fräsch blå saab 9-3a -99!

Går det att sätta dit bättre högtalare i bilen för jag har förmodligen det sämsta ljudpaketet just nu.. och sen undrar jag om det passar med vanlig 2-din stereo om man vill byta ut huvudenheten? är det krångligt ? tacksan för svar? den som vill komma o hjälpa till får en slant smile) Mvh Jonte:)smile

Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
28 september 2013
Vad hade du tänkt dig för ljud? Vill du ha med bas och allt eller "bara" nya högtalare?
Hur mycket har du tänkte att lägga på ett ungefär?
Finns väldigt många dubbeldin stereo's som går in direkt i samma hål som originalstereo.

493 Inlägg
30 september 2013
Kevaz skrev:
Finns väldigt många dubbeldin stereo's som går in direkt i samma hål som originalstereo.

Detta är teoretiskt omöjligt utan modifikationer då orginalstereon är 1.8din.

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
30 september 2013
Pontaaa skrev:
Kevaz skrev:

Detta är teoretiskt omöjligt utan modifikationer då orginalstereon är 1.8din.

Åfan då har jag fått felaktig information dom gångerna jag skulle köpt stereo... glöm det isf!

493 Inlägg
30 september 2013
Det är lätt fixat dock. Det sitter en plastbit under SID-displayen som man kan ta bort, då passar det. I min bil t.ex har jag dock en original mugghållare från en Viggen där, så den vill jag ju inte ta bort liksom smile

En enkeldin stereo skulle jag hellre rekommendera med ett 0.8din fack. Generellt så är det lättare att få tag på en BRA enkeldin för samma pengar som en sämre dubbeldin. BRL vet jag har ett fack som passar bra.

Sponsor:

1 631 Inlägg
30 september 2013
jonteh89 skrev:
Hej har en fräsch blå saab 9-3a -99!

Går det att sätta dit bättre högtalare i bilen för jag har förmodligen det sämsta ljudpaketet just nu.. och sen undrar jag om det passar med vanlig 2-din stereo om man vill byta ut huvudenheten? är det krångligt ? tacksan för svar? den som vill komma o hjälpa till får en slant smile) Mvh Jonte:)smile

Självklart går det att byta till bättre högtalare. Bilen du har är faktiskt ovanligt enkel att göra det i.

Ett par alternativ, beroende på budget och prioriteringar (byter man dessutom cd-spelare så måste det också vägas in för vad som är möjligt):

- Ett par 3.5-koaxer i brädan ihop med original 6x9or i hatthyllan. Billigast möjliga uppgradering, passar den som vill ha ett "klarare" ljud och betala minimalt.

- Ett kit-system med 6.5:or i dörrarna och diskant i brädan. Bättre tryck än första alternativet men sämre ljudbild och något "skrikigare". 6x9orna bak behålls.

- Midbasar i dörrarna, 3.5-koaxer på brädan. 4-kanalssteg att driva med. Suverän uppgradering. 6x9orna bak väljer man att koppla ur då framsystemet nu låter både bättre och högre än dem.

Alla alternativ blir ännu bättre med en baslåda.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

2 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
tacksam för svar! har nu köpt mig en 2-din stereo, ska börja karva bort den där plastdelen under siden.. men när jag kopplade in stereon så kom det bara ljud ur framhögtalarna.. är det ett slutsteg till dom bakre eller något? hur får man ljud i dom? mvh

403 Inlägg
9 oktober 2013
jonteh89 skrev:
tacksam för svar! har nu köpt mig en 2-din stereo, ska börja karva bort den där plastdelen under siden.. men när jag kopplade in stereon så kom det bara ljud ur framhögtalarna.. är det ett slutsteg till dom bakre eller något? hur får man ljud i dom? mvh

Kan vara så att du behöver en sån här. http://www.pmshopen.se/lagnivaadapter-pc9-413/557-0

Har inte jättebra koll på saab så kontrollera om du har en liknande kontakt eller vänta på att någon annan svarar.

493 Inlägg
9 oktober 2013
Har du bara haft ljud i instrumentbräda och hatthylla orginal?? Isåfall bör det bara vara plugg and play med nya stereon. Har du haft ljud ur dörrarna fram så behöver du däremot adaptern i länken i föregående inlägget för att få igång dem, hatthyllan ska fortfarande spela dock, så antingen sitter inte kablaget korrekt bakom stereon eller så är det någon inställning i din nya apparat?! :S

Sponsor:

Sök