2765
Sök

Seat Ibiza 99 Elfel

84 Inlägg
4 oktober 2013
Trådstartare
Det här blir mitt första inlägg här på Garaget.
Jag skall försöka följa Mallen så gott det går.
Detta gäller en av min fars bilar som jag brukar få tvingas att laga. big_smile

• Bilmodell
SEAT IBIZA 1,6 SXE Med Magneti marelli Tändsystem.

• Årsmodell
1999
• Miltal
11.000

• Modifikationer på bilen
Inga

• Hur yttrar sig felet?
Bilen är helt död.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Permanent. (har hänt vid 2 skilda tillfällen)
Vid bägge tillfällena har det varit tort kanonväder i flera veckor.

• Vilken felsökning har redan gjorts?
Det är ganska invecklat så jag tar det gärna från början.

Först köpte vi bilen för ett antal år sedan lätt krockad. dom hade kört in i en snövall. och vi bytte front plåten och ett lyckta. sen vart den som ny. Plast detaljerna rättade ut sig.
Sedan började alla felen. första felet var en kabel som var av till Lambdasonden. En bilfirma debiterade 8000kr för delar de bytt ut innan de hittade den trasiga kabeln.
Efter det gick bilen säkert 1000 mil innan den plötsligt la av. Vägrade starta
Då började jag felsöka. visade sig att den inte fick ström till någon väsentlig del förutom startmotorn.
Då köpte jag en OBd2 läsare. som inte kunde hitta ECUn. så då trodde jag det var boxen det var fel på. så jag beställde en från bildelsbasen. Men den gick inte igång för det. sen åkte gamla boxen i igen och jag var och ryckte i i stort sett all el, Säkringsdosan, Imobilizern, Allt. Helt plötsligt starta bilen igen.
Då gick den säkert 1000 mil igen tills Tändningslåset pajade. vi fick nedslag på osäker funktion då man fick lirka på nyckeln för att lyktorna skulle fungera. Jag bytte botten delen i tändnings låset. och den fungerade som en klocka igen. sen Rasade växel lådan. Jag rev isär den bytte några lager som sett sina bättre dagar. bilen gick några hundra mil till.. och nu är jag tillbaks på El fel. Precis som förut så är det inte ett liv i någe annat förutom start motorn. nu har jag investerat i fler OBD2 läsare. och jag kan kommunicera med Imobilizern och Airbag etc. Men tandmodulen  har jag aldrig lyckats kommunicera med inte ens när bilen gick. Jag har en AGV4500 OBD-DIAG.. och en MEMOSCAN vag5053+ som det står att den skall klara av Seat. det är den som kan kommunicera med Airbag och Imobilizern..

Problemet nu är att jag står med 2 st OBD2 läsare som inte kan kommunicera med styrboxen och 3 Data boxar som inte fungerar. Eller gör dom det? det är ju det jag inte vet :S I och med att jag inte ens kunde kommunicera med boxen när bilen gick är det svårt att veta...

Hur bör jag gå vidare med detta? Kan det vara något annat som orsakar detta än boxen?
Jag har bytt alla Relän har 2 eller 3 uppsättningar från skroten.
Jag har även bytt tändspolen i ren frustration. dock oxå från skroten.
och börjar få slut på Ider hur jag skall ta mig vidare..
Bygga om motorn till mekaniskt insprut kanske...

Hoppas ni har överseende med min Dyslexi Jag har försökt rätta det så gott jag kunnat.. Svarar gärna på frågor.

84 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
Ingen?!?

177 Inlägg
6 oktober 2013
Har för mig att det sitter en säkringshållare uppe på batteriet på dom där...kolla över den, vanligt att dom brinner med alla möjliga fel som följd.

5 148 Inlägg
6 oktober 2013
Skulle kunna vara så att du tappar spänningen till databoxen. Prova art mät så du har både tändningsspänning och batterispänning fram till boxen. Brukar vara så att det är ett par grövre kablar som går till boxen som är matarspänningar. Har du ingen spänning på dessa så bör du inte komma in i boxen med dator och kunna läsa felkoder.
Låter precis som när strömförsötgningsrelät ger upp. Då dör all el i bilen. Kolla även över jorden till styrdonet smile bör vara grova bruna kablar från styrdonet smile
Senast redigerat av mb_pucken (6 oktober 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

84 Inlägg
7 oktober 2013
Trådstartare
Tack för svaren! smile

scorpan6662 skrev:
Har för mig att det sitter en säkringshållare uppe på batteriet på dom där...kolla över den, vanligt att dom brinner med alla möjliga fel som följd.

Det är väldigt kalt med elektronik runt och ikring batteriet. Men jag skall ta en extra titt fall jag ser något där.

mb_pucken skrev:
Skulle kunna vara så att du tappar spänningen till databoxen. Prova art mät så du har både tändningsspänning och batterispänning fram till boxen. Brukar vara så att det är ett par grövre kablar som går till boxen som är matarspänningar. Har du ingen spänning på dessa så bör du inte komma in i boxen med dator och kunna läsa felkoder.
Låter precis som när strömförsötgningsrelät ger upp. Då dör all el i bilen. Kolla även över jorden till styrdonet smile bör vara grova bruna kablar från styrdonet smile

Jag tror också att det är något problem med spänningen till boxen. Jag har provat tidigare med start kablar mellan jord ytor på boxen och batteriet utan resultat. och även mellan div andra dylika ytor.
Men jag skall lossa på Kontakten till boxen och se över om jag ser några grövre kablar in till den.
Den är ganska tillsluten men ska ge det ett försök i alla fall.

Jag har fått tag i ett Schema som visar Relän och säkringar på nätet. Men jag hittar inte något i det schemat som verkar vara anslutet till boxen. Kan den dela relä/säkring med något annat? Jag provade blyga strömmen till soppa pumpen och den startar i alla fall.
Anledningen till att jag kollat det är PGA div bakgrunds info jag hittat. om soppa pumpen inte fungerar så finns det något säkerhets system som skall bryta strömmen till motor elektroniken. Vad jag fattat det som. Kan det finnas flera saker som han känner av innan han ens drar runt motorn? Fast jag tycker att han ändå borde hittas med OBD2. Dock har ju bilen gått i över ett halvår utan att jag kommit åt boxen med OBD2.

Det som är så skumt är ju att denna bilen ser betydligt bättre ut än bilarna som står på skroten. som är sönder ärgade i jordflätor och kablar överallt. men denna bilen har bara gått 11 000 sen den var ny och i minst 8 år har den ståt i varm garage till och från när den varit trasig under längre perioder. Jag tror det är ett måndags Ex

84 Inlägg
12 oktober 2013
Trådstartare
det går upp en kabel härva som går till kontakten i kontakten finns det en grövre brun kabel sen är alla andra något tunnare. utöver det i kontakten finns det inga fler kablar i närheten. finns heller inget mera runt ikring vid batteriet eller något sådant.

Sök