Det här blir mitt första inlägg här på Garaget.
Jag skall försöka följa Mallen så gott det går.
Detta gäller en av min fars bilar som jag brukar få tvingas att laga.
• Bilmodell
SEAT IBIZA 1,6 SXE Med Magneti marelli Tändsystem.
• Årsmodell
1999
• Miltal
11.000
• Modifikationer på bilen
Inga
• Hur yttrar sig felet?
Bilen är helt död.
• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Permanent. (har hänt vid 2 skilda tillfällen)
Vid bägge tillfällena har det varit tort kanonväder i flera veckor.
• Vilken felsökning har redan gjorts?
Det är ganska invecklat så jag tar det gärna från början.
Först köpte vi bilen för ett antal år sedan lätt krockad. dom hade kört in i en snövall. och vi bytte front plåten och ett lyckta. sen vart den som ny. Plast detaljerna rättade ut sig.
Sedan började alla felen. första felet var en kabel som var av till Lambdasonden. En bilfirma debiterade 8000kr för delar de bytt ut innan de hittade den trasiga kabeln.
Efter det gick bilen säkert 1000 mil innan den plötsligt la av. Vägrade starta
Då började jag felsöka. visade sig att den inte fick ström till någon väsentlig del förutom startmotorn.
Då köpte jag en OBd2 läsare. som inte kunde hitta ECUn. så då trodde jag det var boxen det var fel på. så jag beställde en från bildelsbasen. Men den gick inte igång för det. sen åkte gamla boxen i igen och jag var och ryckte i i stort sett all el, Säkringsdosan, Imobilizern, Allt. Helt plötsligt starta bilen igen. Då gick den säkert 1000 mil igen tills Tändningslåset pajade. vi fick nedslag på osäker funktion då man fick lirka på nyckeln för att lyktorna skulle fungera. Jag bytte botten delen i tändnings låset. och den fungerade som en klocka igen. sen Rasade växel lådan. Jag rev isär den bytte några lager som sett sina bättre dagar. bilen gick några hundra mil till.. och nu är jag tillbaks på El fel. Precis som förut så är det inte ett liv i någe annat förutom start motorn. nu har jag investerat i fler OBD2 läsare. och jag kan kommunicera med Imobilizern och Airbag etc. Men tandmodulen har jag aldrig lyckats kommunicera med inte ens när bilen gick. Jag har en AGV4500 OBD-DIAG.. och en MEMOSCAN vag5053+ som det står att den skall klara av Seat. det är den som kan kommunicera med Airbag och Imobilizern..
Problemet nu är att jag står med 2 st OBD2 läsare som inte kan kommunicera med styrboxen och 3 Data boxar som inte fungerar. Eller gör dom det? det är ju det jag inte vet :S I och med att jag inte ens kunde kommunicera med boxen när bilen gick är det svårt att veta...
Hur bör jag gå vidare med detta? Kan det vara något annat som orsakar detta än boxen?
Jag har bytt alla Relän har 2 eller 3 uppsättningar från skroten.
Jag har även bytt tändspolen i ren frustration. dock oxå från skroten.
och börjar få slut på Ider hur jag skall ta mig vidare..
Bygga om motorn till mekaniskt insprut kanske...
Hoppas ni har överseende med min Dyslexi Jag har försökt rätta det så gott jag kunnat.. Svarar gärna på frågor.
Jag skall försöka följa Mallen så gott det går.
Detta gäller en av min fars bilar som jag brukar få tvingas att laga.

• Bilmodell
SEAT IBIZA 1,6 SXE Med Magneti marelli Tändsystem.
• Årsmodell
1999
• Miltal
11.000
• Modifikationer på bilen
Inga
• Hur yttrar sig felet?
Bilen är helt död.
• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Permanent. (har hänt vid 2 skilda tillfällen)
Vid bägge tillfällena har det varit tort kanonväder i flera veckor.
• Vilken felsökning har redan gjorts?
Det är ganska invecklat så jag tar det gärna från början.
Först köpte vi bilen för ett antal år sedan lätt krockad. dom hade kört in i en snövall. och vi bytte front plåten och ett lyckta. sen vart den som ny. Plast detaljerna rättade ut sig.
Sedan började alla felen. första felet var en kabel som var av till Lambdasonden. En bilfirma debiterade 8000kr för delar de bytt ut innan de hittade den trasiga kabeln.
Efter det gick bilen säkert 1000 mil innan den plötsligt la av. Vägrade starta
Då började jag felsöka. visade sig att den inte fick ström till någon väsentlig del förutom startmotorn.
Då köpte jag en OBd2 läsare. som inte kunde hitta ECUn. så då trodde jag det var boxen det var fel på. så jag beställde en från bildelsbasen. Men den gick inte igång för det. sen åkte gamla boxen i igen och jag var och ryckte i i stort sett all el, Säkringsdosan, Imobilizern, Allt. Helt plötsligt starta bilen igen. Då gick den säkert 1000 mil igen tills Tändningslåset pajade. vi fick nedslag på osäker funktion då man fick lirka på nyckeln för att lyktorna skulle fungera. Jag bytte botten delen i tändnings låset. och den fungerade som en klocka igen. sen Rasade växel lådan. Jag rev isär den bytte några lager som sett sina bättre dagar. bilen gick några hundra mil till.. och nu är jag tillbaks på El fel. Precis som förut så är det inte ett liv i någe annat förutom start motorn. nu har jag investerat i fler OBD2 läsare. och jag kan kommunicera med Imobilizern och Airbag etc. Men tandmodulen har jag aldrig lyckats kommunicera med inte ens när bilen gick. Jag har en AGV4500 OBD-DIAG.. och en MEMOSCAN vag5053+ som det står att den skall klara av Seat. det är den som kan kommunicera med Airbag och Imobilizern..
Problemet nu är att jag står med 2 st OBD2 läsare som inte kan kommunicera med styrboxen och 3 Data boxar som inte fungerar. Eller gör dom det? det är ju det jag inte vet :S I och med att jag inte ens kunde kommunicera med boxen när bilen gick är det svårt att veta...
Hur bör jag gå vidare med detta? Kan det vara något annat som orsakar detta än boxen?
Jag har bytt alla Relän har 2 eller 3 uppsättningar från skroten.
Jag har även bytt tändspolen i ren frustration. dock oxå från skroten.
och börjar få slut på Ider hur jag skall ta mig vidare..
Bygga om motorn till mekaniskt insprut kanske...
Hoppas ni har överseende med min Dyslexi Jag har försökt rätta det så gott jag kunnat.. Svarar gärna på frågor.
0
0
0
0