Startmotor går ej runt!

h3nrys
17 september 2012 · 67 Inlägg

Tjena

Nu när elen fungerar igen så måste jag nu lista ut vrf inte motorn vill börja gå igång. Efter att jag bytt koppling på bilen uppstod detta problem.
Till en början när man startade kom ett regelbundet klickljud som lät ganska högt, som om något satt fast, som om jag monterat på kopplingen fel och motorn "stelopererats". Funderade på om ja skulle ge direktström till startmotorn för att se om den går runt. Nu händer det dock inte så mycket när jag vrider på nyckeln. ETT svagt klick uppstår, men inte mer än så. Säkring, relä? Detta hände alltså efter att jag använt mig av starthjälpen på för hög spänning och något brändes.

Tidigare problem, löst
Använde mig utav starthjälp för att få igång bilen. Den var inställd på 24v istället för 12v och efter en stund luktade de lite lätt bränt i cupen. El fungerade inte alls efter det, hände alltså inget när man vred på nyckeln. Men nu till min förvåning fungerar det igen, dock inte alls som de ska.. När ja vrider på strömmen blinkar lampor och mätare hoppar fram o tillbaka?!hmm

Låter videoklippet tala för sig själv.. Vad kan ha hänt, vad borde ja kolla/byta först?
Det gäller en ford fiesta -99
http://www.youtube.com/watch?v=deuuxl2b … e=youtu.be

Starthjälpen
http://imageshack.us/a/img600/3716/img05391.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Senast redigerat av h3nrys (23 september 2012)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 september 2012 · 17 562 Inlägg

Skulle nog tro att du har grillat något som inte är avsett för det... Kolla säkringar, reläer i den mån du kan. Kanske måste du byta mätarhus, startspärr eller hela databoxen. Omöjligt att säga utan en rejäl felsökning.

Eftersom värdet på bilen inte är skyhigh bör du kanske överväga om det är lönt att laga alls.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Henkix
17 september 2012 · 6 737 Inlägg

är du säker på att batteriet som sitter i är bra nu då? för sådär gjorde min bil när batteriet var dåligt

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 september 2012 · 17 562 Inlägg

Henkix skrev:
är du säker på att batteriet som sitter i är bra nu då? för sådär gjorde min bil när batteriet var dåligt

Vilket är ett MYCKET bra påpekande! det kan ha lagt av/oladdat! Bra!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
h3nrys
17 september 2012 · 67 Inlägg

jasså på de viset! Tack! Använde endast starthjälpen nu och inget batteri alls, ska testas! smile

h3nrys
18 september 2012 · 67 Inlägg

Efter att ja stoppade i batteriet fungerade mätarna som de skulle smile Ska ladda upp batteriet ordentligt sen vidare till nästa problem, startmotorn!

Henkix
18 september 2012 · 6 737 Inlägg

vad är det med startmotorn? tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
h3nrys
23 september 2012 · 67 Inlägg

Den ville liksom inte gå runt alls efter att ja bytte koppling, kom endast ett ganska högt tickande ljud. hmm

robert___j
23 september 2012 · 449 Inlägg

har du dragit dit den ordentligt och den sitter rakt och inte sne monterad??? går de att vrida runt motorn med en hulsnyckel på vevaxeln??

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 september 2012 · 17 562 Inlägg

Sitter kablar till batteri fast ordentligt och är rena?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Henkix
23 september 2012 · 6 737 Inlägg

knacka lite försiktigt på den med hammare så brukar dom hoppa igång igen tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Crippa
30 oktober 2012 · 11 Inlägg

Har det löst sig?
Hade liknande problem med starten. Köpte dock en ny direkt. Var så jävla billig så orkade inte hålla på. Fick bra hjälp av vasbybilel.se och leverasen är ju fraktfri så inget att orda om. Du bor ju i Stockholm så du skulle säkert kunna svänga förbi... efter att du rullat igång den wink

h3nrys
13 oktober 2013 · 67 Inlägg

Hej
Länge sen jag höll på med bilen. Kollade lite på den idag. Varningslampor lyser direkt när man kopplar i batteriet o de går ej att starta den inte ens rulla igång.

Pratade me en snubbe som sa att databoxen lr att startspärren gått förstog inte riktigt eftersom både hans svenska och engelska var knackig.. Han trodde de skulle bli dyrt.

Vad tror ni??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang