Luftmassmätare skillnad sug / trycksidan

Mupphack
11 oktober 2013 · 21 Inlägg

Hejsan!

Har en fråga som jag velat få reda på länge nu, får en bil fetare bränsle blandning om luftmassmätaren siter på trycksidan istället för sugsidan?

Isåfall varför?, Om inte, varför?

En luftmassmätare mäter väl luftens volym på något sätt, men har luften samma volym för och efter turbon? Turbon höjer "bara" luftens densitet eller?

Truster
11 oktober 2013 · 58 Inlägg

du kan ha den på trycksidan, kommer bli samma blandning
men lmm kan må dåligt av bl,a olja från vevhusventen

tekniknissen1
12 oktober 2013 · 866 Inlägg

Dom flesta LMM är glödtråds typ som funkar som så att där sitter en temperatur givare och någon typ glöd tråd som sitter i luft flödet. Elektroniken strävar för att hålla tråden i en viss temperatur som referenstemperatur. Luften kyler tråden och elektroniken lägger på en högre ström för att bibehålla referenstemperaturen och den strömmen är mätströmen som refererar till signal spänningen.  Om luft trycket ökar om den sitter i mellan turbo och spjäll. Så blir det så att arean blir den samma men massan ökar på grund av tryckökningen så mätningen följer inte original progressiva utsignal för den procentuella massan som passerar mät kroppen och arean ökar. Det inbär att ett original sprut uppfattar att där passerar mindre massa en vad som det gör egentligen. Så den får för lite bränsle då.

Senast redigerat av tekniknissen1 (12 oktober 2013)

L_R
12 oktober 2013 · 184 Inlägg

Borde inte avkylning öka med ökad denistet (som följd av ökat tryck).

Mätarna specas trots allt som att utsignalen motsvarar just luftmassa.

tekniknissen1
13 oktober 2013 · 866 Inlägg

Jovisst gör det den det. Men differensen mellan värme kroppens yta och arean ligger typ 5%- 95% så även om man får en vis kompensation så räcker det inte då arean är så mycket större. Sen diffar det i mellan olika typer hur mycket LMM typer. dom äldre med tråd funkar sämre en nyare hot film typ,
Sen får du en sämre mätning när luften blir varmare. inloppsluften ligger oftast högre med placeringen mellan motor och turbon. som sagt innan. Så kompenserar man för ändrad ut signal i boxen så funkar det. vi pratar inga stora differenser men påverkar. Så troligen så är det temperaturen som är den största boven.

L_R
13 oktober 2013 · 184 Inlägg

Är du verkligen säker på detta. Det borde ju följa fysiken lagar.

Jag har inte tittat på detalj i detta. Men är övertygad om att man kompenserar för temperatur i mätkretsen.

tekniknissen1
14 oktober 2013 · 866 Inlägg

Vad jag vet ökar inte kyleffekten lika mycket med massa ökningen så mer man laddar på, mer differens blir det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang