Förstabil, har ni några tips?

turbofrasse
10 augusti 2013 · 1 Inlägg

Hej! Jag är en kille som har ett par år kvar tills jag ska ta mitt körkort och jag har funderat redan nu ganska mycket på vilken bil jag ska ha. Så jag undrar vilken bil ni rekommenderar för en ungdom som inte har flera hundratusen utan bara kanske 20 - 30? Det jag skulle vilja ha är en bil med mycket vridmoment och då tänker jag att turbo gör ju ganska mycket för draget. Och för ett tag sedan köpte min pappa en ny bil (Bmw 535d), då blev jag intresserad av tubbelturbo wink. jag tänker att jag har inte råd men nån bmw 535d på 280 hästar men om det fanns nån hyfsat billig bil med dubbelturbo elr bra vridmoment så skriv gärna!! Kom gärna med andra förslag också som första bil!!

Tack så mycket! smile

Förbättrade rubriken och flyttade till rätt forum.
mvh jonTe/moderator

xeno95
10 augusti 2013 · 735 Inlägg

Mycket vrid, köp diesel.

Men tyvärr så är gamla dieslar dyra i skatt tongue

Volvo S70 "Greyline" (1999)
klubbfors
12 augusti 2013 · 135 Inlägg

Närmaste dubbelturbon du kanske kan ha råd med är väl en Saab TTiD, men dom är (enligt mig) fortfarande alldeles för dyra för en 18 åring. Sen så tillkommer ju skatt som säkerligen inte är billig.

Om du vill ha en diesel som är singelturbo fast har mycket att köra med så öppnas ju många dörrar, Volvos Tdi modeller, BMW:s dieslar (en 525tds E34 kan du få lös billigt, tror de ligger vid 160-170hk), Audi osv.
Alla (finns säkert undantag men rent allmänt) dessa har däremot skyhöga skatter uppemot 7500kr/år, vilket en 18 åring kanske inte är överlycklig att betala.

Tidiga passat och audi 1,9tdi är mycket behagliga bilar som går väldigt snålt, och monterar du på en effektbox kan du nog smiska upp den i åtminstone 130hk. Ungefär halva skatten mot en BMW/Audi/Mercedes.

Om inte diesel är ett krav så finns det MÅNGA alternativ i den prisklassen som har bra att köra med. Volvos turbofemmor ligger från 200 sträcket upp till 240hk original om jag inte missminner mig, då syftar jag på 850 t5(r) och s70 med turbo. Ett chip på någon av dessa samt lite annat lullul så har du närmare 300 ponnysar under huven vilket enligt mig är gott nog. Väldigt bra vrid och underbart ljud. Billiga delar, lättmekade och snygga. Modellerna jag rekommenderar som förstabil!

Alla BMW modeller i princip, en E39 typ 528 har väl uppmot 190-200hk utan turbo, vet dock inte var dom ligger prismässigt.
Tidiga Audi V8or kan du också få lös för en mindre summa, 250hk och fyrhjulsdrift om du har tur.

Hoppas det hjälpte lite!smile

Senast redigerat av klubbfors (12 augusti 2013)

ronkinpeace
12 augusti 2013 · 150 Inlägg

xeno95 skrev:
Mycket vrid, köp diesel.

Men tyvärr så är gamla dieslar dyra i skatt tongue

är dom tillräckligt gamla så är dom väldigt billiga i skatt wink hehe

jag lyssnar alltid på min far, men om jag gör som han säger är en annan sak!!;)
BECE
klubbfors
12 augusti 2013 · 135 Inlägg

ronkinpeace skrev:

xeno95 skrev:
Mycket vrid, köp diesel.

Men tyvärr så är gamla dieslar dyra i skatt tongue

är dom tillräckligt gamla så är dom väldigt billiga i skatt wink hehe

Fast nu tror jag inte att en w123 240D är aktuellt då han pratar om 280hk och dubbelturbo wink

Senast redigerat av klubbfors (12 augusti 2013)

ronkinpeace
12 augusti 2013 · 150 Inlägg

klubbfors skrev:

ronkinpeace skrev:

xeno95 skrev:
Mycket vrid, köp diesel.

Men tyvärr så är gamla dieslar dyra i skatt tongue

är dom tillräckligt gamla så är dom väldigt billiga i skatt wink hehe

Fast nu tror jag inte att en w123 240D är aktuellt då han pratar om 280hk och dubbelturbo;)

haha nej det är ju sant, fast det finns ju folk som fått fart på dom gamla merca bilarna med wink

jag lyssnar alltid på min far, men om jag gör som han säger är en annan sak!!;)
BECE
t_mackan
12 augusti 2013 · 251 Inlägg

En BMW 540 kanske? Kan man få för en bra peng

klubbfors
12 augusti 2013 · 135 Inlägg

ronkinpeace skrev:

klubbfors skrev:

ronkinpeace skrev:
är dom tillräckligt gamla så är dom väldigt billiga i skatt wink hehe

Fast nu tror jag inte att en w123 240D är aktuellt då han pratar om 280hk och dubbelturbo;)

haha nej det är ju sant, fast det finns ju folk som fått fart på dom gamla merca bilarna med wink

Jodå, i staden där jag bor finns det åtminstone 3 som jag vet som har 123or med mynädieslar på 450hk+, han som är värst kör dubbelturbo, och den stora är REJÄL. Sprängde insuget i början på 3,8 bar i ladd big_smile
Men nu var det inte mynädieslar som tråden handlade om så vi kanske ska avrunda här innan tråden skräpas ner för mycket wink

Senast redigerat av klubbfors (12 augusti 2013)

focuz
12 augusti 2013 · 95 Inlägg

Audi med 1.8t motorerna, inge fel alls på de.

larssonphilip
12 augusti 2013 · 97 Inlägg

Håller med focuz, Audi med 1.8t motor tuffar på bra!

hittar du en 1.8Ts så rör det på sig riktigt bra smile

Det ska synas att en bil inte är original, men man ska inte kunna se vad som är bytt - Definitionen av clean
jaka54
12 augusti 2013 · 5 734 Inlägg

Hej!
Audi!

focuz
13 augusti 2013 · 95 Inlägg

larssonphilip skrev:
Håller med focuz, Audi med 1.8t motor tuffar på bra!

hittar du en 1.8Ts så rör det på sig riktigt bra smile

Tänkte även jag Ts, dock är det ju få av dom i den prisklassen som är i gott skick smile Hade själv en 1.8ts på 240 hk som förstabil, underbar!

Mack Forum- och sitemoderator
13 augusti 2013 · 26 151 Inlägg

Ett tips.

Kom ner på jorden, och börja smått. Köp någon enkel, billig bil som förstabil.
Sen kan man börja stega sig upp därifrån.

Tipset suger att få, men en vacker dag kommer du förhoppningsvis ge det till någon annan om några år från nu.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Toddemannen
13 augusti 2013 · 664 Inlägg

Mack skrev:
Ett tips.

Kom ner på jorden, och börja smått. Köp någon enkel, billig bil som förstabil.
Sen kan man börja stega sig upp därifrån.

Tipset suger att få, men en vacker dag kommer du förhoppningsvis ge det till någon annan om några år från nu.

+1.
Köper du bilen för 20-30 och säg att det är allt du har , och du köper en BMW tex. ska du först ha råd att försäkra bilen. BMW= Dyrt att försäkra , säkert dyr i skatt , och som alltid ung och dum så ska man lägga upp bilen på trevligt ställ i 2 sekunder tills man kommer på att det kommer gå åt helvete, då kommer det antingen bli skrot eller jävligt dyrt att laga om du nu inte är pappa betalar unge... roll

Som Mack säger billigt och enkelt är bäst enligt mig med även om jag lägger ut rätt mycket pengar på min 240...

Senast redigerat av Toddemannen (13 augusti 2013)

klubbfors
14 augusti 2013 · 135 Inlägg

Toddemannen skrev:

Mack skrev:
Ett tips.

Kom ner på jorden, och börja smått. Köp någon enkel, billig bil som förstabil.
Sen kan man börja stega sig upp därifrån.

Tipset suger att få, men en vacker dag kommer du förhoppningsvis ge det till någon annan om några år från nu.

+1.
Köper du bilen för 20-30 och säg att det är allt du har , och du köper en BMW tex. ska du först ha råd att försäkra bilen. BMW= Dyrt att försäkra , säkert dyr i skatt , och som alltid ung och dum så ska man lägga upp bilen på trevligt ställ i 2 sekunder tills man kommer på att det kommer gå åt helvete, då kommer det antingen bli skrot eller jävligt dyrt att laga om du nu inte är pappa betalar unge... roll

Som Mack säger billigt och enkelt är bäst enligt mig med även om jag lägger ut rätt mycket pengar på min 240...

Därför tycker jag att en 850 eller s70 är ett bra val, mycket bil för pengarna! Billiga delar, kan skruva själv  och köper han en turbomatad sak så har han ju en bra grund att trimma på om han nu vill det.
Säkert är Audin något liknande och säkert en väldigt bra bil, men volvoskadad som man är så tycker jag att en volvo är ett mycket bra val.

tobbeh78 !
14 augusti 2013 · 543 Inlägg

Det första du borde göra är att kolla på försäkringspremierna på olika bilar, oftast är dom väldigt höga för 18åringar (speciellt om du ska ha lite motor), och skriva bilen på päronen är inte heller att rekommendera om det skulle hända något, vissa bolag tillåter att din bil står på tex farsan när ni bor i samma hushåll, men vissa gör det inte så man måste läsa det finstilta.

Trött och bitter?? javisst!
hiawatha
14 augusti 2013 · 48 Inlägg

Första bil är svårt då man oftast fortfarande är fattig skolelev vid den tiden smile
Jag själv hade en e30 325 och tyckte den var perfekt! Riktigt rolig att köra och den både lät och såg helt rätt ut enligt mig.
Dock var den dyr att försäkra men det var marginellt egentligen då alla bilar man var intresserad av kostade ganska ordentligt.
Slutade tillslut med att man tog studenten, skaffade dyrare bostad och påbörjade lärningsperiod och då höll bilen tillbaka en för mycket.
Sålde den och genomled några tråkiga (billiga) års bilägande.

Kan vara värt att tänka på wink

Har du råd hade jag rekommenderat bmw 3-5 serie med 2.5 - 2.8 smile

Isaacnyheim Facebook @isaac nyheim
18 oktober 2013 · 30 Inlägg

Tjena Turbofrasse!! Jag är 18 och har en s60 2,4t som är chippad och har 250 hk och är jävligt go att köra! Jag köpte den för 29 500 och då var den redan chippad och allt! Det är heller inga fel på den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang