En fråga om registrerings plåtar!

ChrissDaMan
19 oktober 2013 · 99 Inlägg

Jag vet att detta kanske inte är den mest intressanta fråga, men den tar död på mig!


Ok, på svenska reg plåten så är de ju 3 bokstäver o 3 siffror (duh)  men när alla nummer används, vad händer då?

jag menar, de kan ju endast finnas 999,999 olika nummer sammanlagt om jag inte räknat fel. De måste ju finnas fler en 999,999 registrerade bilar i sverige.

och sen såklart minus alla custome-plåtar



Tack för svar!

850heden
19 oktober 2013 · 557 Inlägg

De 23 bokstäverna kombinerat på tre platser (med hänsyn till de förbjudna) tillsammans med 3 siffror ger drygt 12 miljoner möjliga kombinationer.

Sen skrotas det en hel del bilar varje år vilket frisläpper gamla kombinationer.

Senast redigerat av 850heden (19 oktober 2013)

ChrissDaMan
19 oktober 2013 · 99 Inlägg

850heden skrev:
De 23 bokstäverna kombinerat på tre platser (med hänsyn till de förbjudna) tillsammans med 3 siffror ger drygt 12 miljoner möjliga kombinationer.

Sen skrotas det en hel del bilar varje år vilket frisläpper gamla kombinationer.

23 bokstäver? Å, Ä o Ö fattar jag att dom e borttagna men vilka andra e förbjudna?

Enyways, jag kom att de e ett antak fler bokstäver så jag ber om ursekt för de!

Men frågan kvarstår, vad händer när alla används? de kommer ju inte hända på ett tag såklart men ändå!

850heden
19 oktober 2013 · 557 Inlägg

ChrissDaMan skrev:

850heden skrev:
De 23 bokstäverna kombinerat på tre platser (med hänsyn till de förbjudna) tillsammans med 3 siffror ger drygt 12 miljoner möjliga kombinationer.

Sen skrotas det en hel del bilar varje år vilket frisläpper gamla kombinationer.

23 bokstäver? Å, Ä o Ö fattar jag att dom e borttagna men vilka andra e förbjudna?

Enyways, jag kom att de e ett antak fler bokstäver så jag ber om ursekt för de!

Men frågan kvarstår, vad händer när alla används? de kommer ju inte hända på ett tag såklart men ändå!

Enkel V, I vet ja att de inte finns.

Känns inte som att de kommer att slut då de skrotas bilar hela tiden och då kan man använda dessa nummer igen.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
19 oktober 2013 · 3 730 Inlägg

Tar kombinationerna slut gör de som de gjorde med det gamla systemet. Lägger till ett tecken. Busenkelt. Personliga plåtar har ett vanligt regnr kopplat till sig. De gamla skyltarna i plast hade det vanliga numret på baksida av skylten

Exempel på kombinationer som ej finns är gud *** även minst 2 som kan leda tankarna till droger som exempel ecy. Tror att det är ext oxå som inte finns.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang