4589
Sök

Byta lager ingånde axel växelåda volvo v70 t5

4 586 Inlägg
25 oktober 2013
Trådstartare
Har ibland hört ljud ufrån växelådan oftast vid kallstart för att sedan nästan avta när den gått lite

Låter när kopplingen inte är nertryckt så urtrampninglarget är det inget fel på

Någon som gett sig på att byta detta lager eller ska man chansa och byta låda istället till en som ev är bättre

Känner igen ljudet hade samma på 850n t5an.

farligt att köra med ?
Senast redigerat av jocke_gronberg (25 oktober 2013)

Team VeboTrim
322 Inlägg
25 oktober 2013
jocke_gronberg skrev:
Har ibland hört ljud ufrån växelådan oftast vid kallstart för att sedan nästan avta när den gått lite

Någon som gett sig på att byta detta lager eller ska man chansa och byta låda istället till en som ev är bättre

farligt att köra med ?

Om det skramlar och har sig när bilen står på tomgång utan att du håller ner pedalen brukar det oftast vara urtrampningslagret.
Behöver inte va det nu men i många fall är det så.

Vad är det för typ av ljud som uppkommer ?

Team VeboTrim @ Facebook

498 Inlägg
25 oktober 2013
Hade liknade ljud på min gamla s70 2.5t 1999. Var också lite osäker på ljudet och det skall visst vara vanligt att det låter en del av dom. Mitt ljud var som det rasslade och tickade lite lite svårt att förklara. Men när jag trampade ner kopplingen så slutade ljudet sedan tog jag upp kopplingen sakta då försvann det en stund så kom det tillbaka.  MEN, det kan ju helt klart vara något annat med din låda också. Testa med att byt olja på den??

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

4 586 Inlägg
25 oktober 2013
Trådstartare
SLG skrev:
Hade liknade ljud på min gamla s70 2.5t 1999. Var också lite osäker på ljudet och det skall visst vara vanligt att det låter en del av dom. Mitt ljud var som det rasslade och tickade lite lite svårt att förklara. Men när jag trampade ner kopplingen så slutade ljudet sedan tog jag upp kopplingen sakta då försvann det en stund så kom det tillbaka.  MEN, det kan ju helt klart vara något annat med din låda också. Testa med att byt olja på den??

precis så är det. Konstigt att det bara låter ibland. Nej har inte testat och bytt olja

4 586 Inlägg
25 oktober 2013
Trådstartare
TurboAnton skrev:
jocke_gronberg skrev:

farligt att köra med ?

Om det skramlar och har sig när bilen står på tomgång utan att du håller ner pedalen brukar det oftast vara urtrampningslagret.

det skramlar och blir tyst när jag håller ner kopplingspedalen

4 586 Inlägg
25 oktober 2013
Trådstartare
tycker att ett lager borde ge ett vinande/surrande ljud inte ett skrammel

Har även läst att fjädrarna på lamellen kan skramla lite ifall dom tappar spänsten. Har powerflex motorfäste så blir rätt så stumt

Ljudet tystnar när motorn får lite varv
Senast redigerat av jocke_gronberg (25 oktober 2013)

Team VeboTrim
322 Inlägg
25 oktober 2013
jocke_gronberg skrev:
TurboAnton skrev:
jocke_gronberg skrev:

farligt att köra med ?

det skramlar och blir tyst när jag håller ner kopplingspedalen

Ja precis. Det bör tyst när du trycker ner pedalen, då brukar det vara urtramp.

Team VeboTrim @ Facebook

2 174 Inlägg
25 oktober 2013
Det är urtrampningslagret. Kompisen lämna in den på en verkstad härromdagen för samma grej, Då byter man även koppling så man vet den håller några år, och packboxen mellan motor och låda. Det är inte direkt enkelt jobb, måste släppa motorfästen, framvagnsbalk, styrväxel, hissa motorn ena änden, drivknut, fjäderben, nav, broms, det måste rensas ordentligt.

Billigast är det lämna till volvo, dom har Nice Price kampanj för gamla volvo bilar, K-rem byte på volvo på morfars s70 kostade 3300 kr delar och jobb, det går inte slå, så kolla med dom, OM du inte vill skruva en helg i garaget...eller 2.

4 586 Inlägg
26 oktober 2013
Trådstartare
hangman skrev:
Det är urtrampningslagret. Kompisen lämna in den på en verkstad härromdagen för samma grej, Då byter man även koppling så man vet den håller några år, och packboxen mellan motor och låda. Det är inte direkt enkelt jobb, måste släppa motorfästen, framvagnsbalk, styrväxel, hissa motorn ena änden, drivknut, fjäderben, nav, broms, det måste rensas ordentligt.

Billigast är det lämna till volvo, dom har Nice Price kampanj för gamla volvo bilar, K-rem byte på volvo på morfars s70 kostade 3300 kr delar och jobb, det går inte slå, så kolla med dom, OM du inte vill skruva en helg i garaget...eller 2.

har fått pris på 5000 kr enbart för jobbet dock inte hos volvo.

Ska åka till en verkstad på måndag så dom får lyssna på oljudet. Lådan känns bra växlarna går i fint
Senast redigerat av jocke_gronberg (26 oktober 2013)

2 174 Inlägg
26 oktober 2013
jocke_gronberg skrev:
hangman skrev:

Ska åka till en verkstad på måndag så dom får lyssna på oljudet. Lådan känns bra växlarna går i fint

kolla med volvo innan, då dom har just denna drive med as bra priset, brukar bli mycket billigare hos dom.

Och 5000 för vad? ett utrampningslager och jobb? eller med kopplingspaketet ( 2800kr )? då blir jobbet 2200 kr alltså, vilket är gratis...

4 586 Inlägg
26 oktober 2013
Trådstartare
hangman skrev:
jocke_gronberg skrev:
hangman skrev:

kolla med volvo innan, då dom har just denna drive med as bra priset, brukar bli mycket billigare hos dom.

Och 5000 för vad? ett utrampningslager och jobb? eller med kopplingspaketet ( 2800kr )? då blir jobbet 2200 kr alltså, vilket är gratis...

8500:- totalt inkl koppling, urtrampninglager och arbete. Detta är en förfrågan hos en mindre firma i byn

5000:- var enbart arbetskostnaden

trodde rejmes var dyrast
Senast redigerat av jocke_gronberg (26 oktober 2013)

Sök