2949
Sök

Audi A6 växelåds problem

132 Inlägg
24 oktober 2013
Trådstartare
Köpte mig en Audi A6 2,4 årsmodell 2000 med växellåda problem.
Köpte bilen i lite vinst eller förlust,
Bilen är i kanonskick full smetad med allt.

Men till mitt problem

När bilen är kall så går den någorlunda i växlarna både på driven och manuellt.
När bilen blir varm så dummar den sig massor på driven.
Den hackar när man gasar på förstår inte alltid vilken växel den ska ha i ibland 6 an i 40km och ibland 3 i 90km
När man stannar så vid tex rödljus och ska åka iväg på driven släpper gasen men den börjar inte driva förens jag gasar lite lite strax under 1000varv.

Den går att köra skapligt på manuellt läge även varm.
Växlar dock mjukt och fint i alla lägen.

När den är varm och man tex ska göra en omkörning (gasar på lite) så börjar alla växel lägen att blinka i displayen och den blir lite tröttare.
Vad jag kan förstå så går den in i nått felsäkerhet läge?
Startar om bilen och det fungerar igen.

Fått upp felkod 18151 kopplingsslirövervakning :signal för stor
Intermittent

Går att radera men kommer tillbaka.

Kollat oljenivån och det är fullt. Kollat säkringar och alla hela vad jag kan se.

Är det någon som kan tipsa mig vad jag ska göra här näst eller kanske någon som haft samma problem?

Tacksam för lite utförliga svar 
Mvh robin

5 148 Inlägg
24 oktober 2013
Jag höll på med en Audi på jobbet med liknande fel och på den avhjälptes felen med en renovering av styrdornet. Men den hade dessutom andra felkoder på bla kommunikation smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

132 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
Okey!

ja jag har tänkt på det också .

det sjuka är att i varje forum ja läst om styrdon(box) så skriver dom att den sitter på passagerar platsen undet mattan!

men det gör den inte på min iaf, rivit ur stol och hela mattan där även handfacket baksä'tet skuffen, men ja kan fasiken inte hitta den..

Sök