Topplockspackning, dyr historia?

NETTAN Girls go fast
19 juli 2008 · 893 Inlägg

Är så att topplockspackningen på min bil. Tänkte höra på ett ungefär vad som kan tänkas kosta om man lämnar in den på verkstan.

Någon som gjort det och vad kostade det?
Lite allmän fundering bara.

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874
Honda Civic Coupè "Angel Dust" (1994)
FixarKlasse Chef
20 juli 2008 · 87 Inlägg

E du säker på att den gått? Eller kan det vara så att toppen gett upp?
Har den gått varm?
Inte jättebillig historia..

Vänliga Hälsningar Klas Östling
Volvo V70 T5 "Sleeper" (2001)
Ricke W
20 juli 2008 · 374 Inlägg

Att byta topplockspackning för en bra mekaniker är inte svårt men det är lite tidskrävande. Sen så kan det vara mer som hänt, toppen är för ojämn, skador i cylindrarna osv....

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
TE-trading
20 juli 2008 · 22 Inlägg

räkna med en 8 tusen ungefär, plus minus. det bästa är om man känner någon som är mekaniker som kan fixa det bredvid så det blir lite billigare...

NETTAN Girls go fast
20 juli 2008 · 893 Inlägg

FixarKlasse skrev:
E du säker på att den gått? Eller kan det vara så att toppen gett upp?
Har den gått varm?
Inte jättebillig historia..

yes 2 gånger har de hänt.. sad
började med att jag lämnade in den för de var nå fel med vatten/glykolbehållaren. gubbarna på verkstan fixade de genom att byta ett lock.. vart 600 spänn fattigare och de sa att nu funkar den som den ska.
samma dag var jag till gävle. stannade, stängde av bilen och vips så vägrade den starta, vi på med startkablar och den starta inte. vart bogersing då funka den men de rök som fan ur avgassystemet.
startade utan problen när jag skull hem till falun. dum som jag var fick ja lov att stanna och tanka. då ville den inte stata då heller. efter ett bra tag så startade den.

dagen efter skulle jag ut och åka lite. teampmätaren hade eget liv. upp å ner. vart förbannad och åkte till verkstan och klagade. den hade ju startat utan problem innan ja lämnade in den till de.
de hade den 2 dar. ringde andra dagen och sa att de är topplockspackningen är trasig. och så kom de på att de glömt säga till mig att den går orent...

skitkul.. or not!!!

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874
Honda Civic Coupè "Angel Dust" (1994)
skillz German technology für alles
20 juli 2008 · 27 Inlägg

De kan ju som sagt ha hänt massa annat när topplockspackningen gick (när dom trodde det bara var locket det var fel på fast det inte var så), som i sin tur ger ojämn tomgång om bilen ens startar och bilen går allmänt orent, man bör plana toppen och i värsta fall blocket efter en sådan historia för att slippa samma fel igen och se över allt annat om det nu är mycket vatten/oljeblandning i motorn, det kan innebära stora problem.

Men det är hur som helst ingen billig historia inte ens vid sidan om om mer än toppackningen är problemet nu!

Senast redigerat av skillz (20 juli 2008)

Treat people as you wanna be treated 'till they treat you diffrent, then treat 'em as they treat you.
BMW 325 Cabrio "Alpina B3 2.7" (1988)
Memme I'am AWESOME..
22 september 2009 · 2 783 Inlägg

Hmm, misstänker att min topp har gått men saken är att min bil startar utan problem? men den dricker olja å vatten bara så. Vattnet går på en dag å oljan går på väl ca 1 vecka.

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
te_wik Forummoderator
22 september 2009 · 12 813 Inlägg

Memme skrev:
Hmm, misstänker att min topp har gått men saken är att min bil startar utan problem? men den dricker olja å vatten bara så. Vattnet går på en dag å oljan går på väl ca 1 vecka.

Min startade skitbra med trasig topppackning den oxå.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Memme I'am AWESOME..
22 september 2009 · 2 783 Inlägg

Tmmy, drack din med vatten på en resa ca 5 mil .. Så blev behållaren helt tom?!

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Frrla
22 september 2009 · 320 Inlägg

när min topp rök sprängde jag kylaren :S fick avgaserna rätt in i kylsystemet å ingen säkerhetsventil fungerade, om de finns någon. pinsamt med 5L rykande vatten under bilen på sidan av motorvägen :S annars gick den hur bra som helst. å de gör nästan alla bensinare om de inte får i sig för mycket skit då.

så jag skulle tro att det är något annat.

jag skulle kika på tex lamda, luftmassamätare, div kontakter, tändningsdetaljer som stift kablar mm.

då startar man bilen. och den går orent då. sen börjar man plocka av tex kontakten till luftmassamätaren å lyssnar till motorn om den reagerar. gör den det provar man nästa grej.
det är iaf en början på en simplare felsökning för att utesluta saker.

Bmw Ownz
Volvo 240 GLT "E45an" (1984)
Volvo 244 GLE "Rö-än" (1984)
Excesse
9 januari 2012 · 36 Inlägg

Då kan jag meddela att min pappa hade förrut en Mercedes coupe som han åkte in för att byta topplockspackning på hela bilen var knökfull med olja överallt hade de spritt sig, det var inte endast topplockspackning som behövde bytas, han var även tvungen att byta all olja pga smuts, sedan fick dom svarva ner o jämna till skiten. Kalaset slutade på 20 000kr.

Mercedes C200 "CDI" (2008)
zovix Maskinbefäl
9 januari 2012 · 1 038 Inlägg

Det beror helt på vilken motor och vilken bil. Men räkna med 8 timmars jobb minst plus att det lätt kan tillkomma saker.

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
9 januari 2012 · 3 404 Inlägg

Låter inte omöjligt att toppackningen gått, tur i oturen att det inte läckt in för mycket vatten i loppen för då kan man hälsa motorn god natt

Senast redigerat av TenZer (9 januari 2012)

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
hewra Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
9 januari 2012 · 744 Inlägg

tråden är bara 2 år gammal, tror nog problemet är fixat tongue

skottas Bäst
9 januari 2012 · 54 Inlägg

hewra skrev:
tråden är bara 2 år gammal, tror nog problemet är fixat tongue

Bara 2?

hewra Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
9 januari 2012 · 744 Inlägg

skottas skrev:

hewra skrev:
tråden är bara 2 år gammal, tror nog problemet är fixat tongue

Bara 2?

3 år då, skrev fel och är trött wink

Excesse
9 januari 2012 · 36 Inlägg

Jag tyckte det var kul o blåsa liv i en gammal tråd XD Tänk ifall fler sitter o läser då får dom svar iaf tongue

Mercedes C200 "CDI" (2008)
MadameH
29 oktober 2013 · 2 Inlägg

Hur gör man för att byta toppen då?

Nissan 200 sx "S13" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang