5322
Sök

Generator eller spänningsregulator ?

2 Inlägg
28 april 2007
Trådstartare
Äger en 740 som gått ca 32.000 mil, igår under körning så plötsligt så visade alla instrument fel
och bilen stannade! Tidigare så har batteriet kokat, men jag bytte det men med samma fel instrumenten visade fel och bilen stannade. är det generatorbyte som gäller?

Skaune
28 april 2007
ja det är det med största sannolikhet, men kolla först på din spänningsregulator om kolen är slut t.ex, är ju enkelt, är dom inte det så kan du ju börja mäta din generator med en tångmultimeter o kolla om den laddar! eller ja, har du en sådan tång liggandes kan du ju kolla det först! ibland e jag en sån knast! tongue
Senast redigerat av Axor (28 april 2007)

21 761 Inlägg
28 april 2007
Om det förra batteriet kokade så är det mest troligt att laddregulatorn ger ut för hög spänning. Mät först hur hög laddspänning det är med motorn på tomgång och endast halvljuset påslaget, gör sedan om samma mätning med högre motorvarv (typ 1500-2000).

Jag tycker att det är viktigt att du mäter vid högre varvtal också, orsaken är att laddningen kan se normal ut vid tomgång men när du varvar upp motorn så skenar laddspänningen iväg. Jag har själv den erfarenheten från en mätning i vintras, spänningen låg strax under 14V vid relativt låg tomgång (dieselmotor) och när motorn varvades upp så steg spänningen upp till 19V!

Sök