Att lära sig meka

darkdog8
28 april 2007 · 183 Inlägg

Tjena
Kan själv inget om bilar o mekning men eftersom jag snart kommer att äga en bil så är det ju väldigt bra om man kan lite.

Undrar om ni vet några sidor på internet eller nåt där man lär sig mycket om mek? skulle vara väldigt bra.
Kan berätta att det är en Golf GTI som jag ska köpa, ifall sidorna ni vet riktar sig till enskilda tillverkare.

Har ni andra tips får ni gärna dela med er!

FugitivE BMW Power
28 april 2007 · 2 362 Inlägg

Bra bilar att börja med smile mycket lätt mekade!
Om du vill lära dig saker så kanske du kan köpa dig en Haynes bok och läsa smile står ju exakt hur man gör si och så smile så man lär ju sig genom tiden också.. allt faller inte på plats hur som helst.. även om man har varit i branschen i 40år så lär man sig nya saker!

BMW, bogsering med wire :/
fish Allfixare
28 april 2007 · 1 475 Inlägg

www.gtiklubben.nu är en väldigt bra sida ifall du behöver hjälp med din golf,

Android
28 april 2007 · 892 Inlägg

Hmm, ja garaget.org är ju ett jäkla bra ställe att lära sig på. Vet inte hur mycket jag lärt mig bara genom att scanna trådar. smile
Annars har du ju hela internet till förfogande. Information finns, gäller bara att hitta den. smile

...sen så är det väl bara att meka på, lite enklare saker i början, och sedan avancera när du känner dig bekväm med det. En Haynes-bok, som Fugitive föreslog, är nog ett jäkligt bra inköp!

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
Pan
28 april 2007 ·

Köp som sagt en hayens bok det är bra att ha. Kunde själv inget mekk när jag skaffade min bil har sen byt lite drivremmar, spänt handbromsvajer, och lite annat småfix. Man lär sig hela tiden nya saker har lärt mig massa genom att sitta och fråga grejer här och läsa andras problem. Har ju inte gjort några större ingrepp än men det kommer nog är ju kul att pilla med bilar så men blir ju roligare när man börjare lära sig saker.

twin_cam Smålänning
28 april 2007 · 7 877 Inlägg

Tror att siadan heter www.howstuffworks.com Där finns en hel del, dock på engelska, men det kan väll dom flesta här?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
bumpe Lastbilsmekaniker
28 april 2007 · 3 878 Inlägg

Finns en tråd i allmänt om "vad kan ni egentligen här på garaget", mkt bra om hur olika saker funkar (generellt). Sen finns ju WVgolf.se oxå...

Får gratulera till att du hittat vägen ner i "mekarträsket" tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang