3821
Sök

Volvo 240 - 82 problem med hastighetsmätare

393 Inlägg
7 november 2013
Trådstartare
tjenare jag har en volvo 240 från 82 med mekanisk hastighetsmätaren.. förra ägaren bytte växellådan, kardanen och bakaxeln med elektronisk hastighetsmätare (växellådan har inte uttag till vajer) nu till frågan!

1. hur ska jag få hastighetsmätaren att fungera utan att byta växellåda? hur går kablarna på en 240 som har elektronisk hastighetsmätare? från bakaxeln?

givare sitter på bakaxeln. vad mer behövs?

477 Inlägg
7 november 2013
har inte allt för djup kunskap i denna fråga men vad jag har för mig så finns det en drös med olika volvo bakaxlar, dessa har X olika antal kugg och utväxlingar som hastighetsgivaren mäter och måste då anpassas till rätt instrumentgrupp
detta ska dock vara ganska enkelt att räkna fram vad man har/behöver ha...bara att googla smile

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

393 Inlägg
7 november 2013
Trådstartare
blink_pj skrev:
har inte allt för djup kunskap i denna fråga men vad jag har för mig så finns det en drös med olika volvo bakaxlar, dessa har X olika antal kugg och utväxlingar som hastighetsgivaren mäter och måste då anpassas till rätt instrumentgrupp
detta ska dock vara ganska enkelt att räkna fram vad man har/behöver ha...bara att googla smile

ja när jag googlar så hittar jag inget som man blir smartare på...

477 Inlägg
7 november 2013
tror de ska finnas 4 olika instrumenthus så de första du bör göra är att räkna hur många kugg du har i din bakaxel och kolla vilken utväxling den har (tror även detta har roll) enklast är om du hittar ett nummer på axeln! bör vara gjutet någonstans...

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

Sök