8 november 2013
Trådstartare
Volkswagen Tiguan 150TSi, årsmodell 2010 (gamla karossen, men ganska irrelevant för mitt problem).
Har blivit utsatt för pinsamt klanteri, var på Max och hade köpt en liten kopp Cola där locket tyvärr satt lite löst. Följden av detta blev då att en ganska rejäl skvätt smaskig cola rann ner på knappen för den elektroniska parkeringsbromsen då jag skulle ställa läsken i mugghållaren. Omgående tändes då den gula lampan för parkeringsbromsen på displayen, tillsammans med ett felmeddelande: "Fault: Parking brake Owner's manual!".
Knappen för den elektroniska parkeringsbromsen funkar givetvis inte längre, och parkeringsbromsen går följaktligen inte att få i, lyset på knappen liksom blinkar lite lätt precis som den lilla lampan på knappen för auto-hold. När bilen är låst lyser fortfarande lampan på knappen för den elektroniska parkeringsbromsen, det brukar den mig veterligen inte göra annars. I instruktionsboken står det angående felmeddelandet att man ska uppsöka auktoriserad verkstad. Nu till mina frågor:
- Hur lagar man det här, är det verkligen bara verkstad som gäller? I så fall, blir det en dyr Cola?
- Är det riskfritt att köra med bilen ändå? Som jag ser det är det ju "bara" parkeringsbromsen som är ur funktion, att lägga i växel och vinkla däck har alltid funkat utmärkt som säker parkeringsmetod i alla tider innan den elektroniska parkeringsbromsen, liksom.
- Att lampan på knappen för den elektroniska parkeringsbromsen lyser oroar mig lite, kommer det dra batteri så att bilen dör?
Med vänlig hälsning,
Dyrt Max-besök?