2612
Sök

Orkeslös x20se Opel Omega '97

212 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
Hej har fått problem med min Omega 2.0 8v.Till exempel om man står på neutralen och ger han fullgas så stoppar den vid 3000rpm. Luktar därefter mycket bensin. Då OBDuttaget verkar sagt upp sig så började felsökningen i blindo.
Har en reservdelsmotor som jag plockat grejer ifrån.
Jag har bytt: spjällägesgivare, LMM, egr reglering, tomgångsmojäng.
Problemet kvarstår. Några idéer?

212 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
Ska även tillägga att jag kollade ett tändstift. Det var kruttorrt.

866 Inlägg
5 november 2013
Igensatt Cat ! Original på dom bilarna ;-)  Nej men kolla det, Har haft inne flera Oplar med det problemet.

212 Inlägg
6 november 2013
Trådstartare
tekniknissen1 skrev:
Igensatt Cat ! Original på dom bilarna ;-)  Nej men kolla det, Har haft inne flera Oplar med det problemet.

Ja andra som sagt det men borde inte varvtalet sega mer då och inte stå och hacka på 3000. Och när man sen släpper gasen så dör bilen. Rätt händig med bilar men aldrig vart utför nåt liknande. men du tror alltså på katten?

866 Inlägg
6 november 2013
Ja det blir lite konstigt då dels står den en stund så startar den lätt då du inte har tryck i avgaserna. startar den och varvas med stopp i röret så får den för mycket soppa på grund av att fyllnadsgraden ligger på 10-15% på grund av mottrycket.  lättaste sättet är att dra av Labdan  före catten  och se om det blir bättre. Sitter den på ett trångt ställe borra ett 10mm  hål i catens kona mot motorn . År det inte det som är problemet så är det bara att svetsa dit en karosseri bricka eller en liknande ;-)
Bränsletrycket ? ligger det högt som tusan så justerar boxen ner max men när den går över till open lope på labdan får den för mycket och dränker sig totalt.
Labdan i sig men där går den som den skapligt men törstig.(inte troligt men det är en Opel) :-) Boxen i sig ! I och med att OBD uttaget inte funkar så kan man mistänka det. Låna en box !!

212 Inlägg
9 november 2013
Trådstartare
Tack för hjälpen. Katten rensad, problemet löst.

866 Inlägg
9 november 2013
Ja se där trevligt ! Det var caten vad den var igensatt lol lol

Sök