3226
Sök

Batteri, laddning eller startmotorfel? VW Caddy 1,4 -02

2 Inlägg
7 november 2013
Trådstartare
Hej!

Jag behöver hjälp med ett för mig klurigt problem. Är inte speciellt erfaren meckare och behöver därför hjälp av sådana. Det gäller en Caddy 1,4 -02, som jag nyligen köpt relativt billigt för att använda i nystartade företaget. Finns ingen servicebok så jag vet inte riktigt vad som är gjort. Den har dock gått fint och startat direkt i de 2 månader jag ägt den.

Häromdagen efter en knapp timmes körning och ett kortare stopp gick inte bilen att starta. Bara ett tickande från startmotorn. Gick dock igång med startkablar. Tänkte ändå att det kunde vara batteriet som var slut så jag åkte och köpte nytt. Återigen fick bilen startas med kablar denna gången utanför mekonomen. Åkte hem och bytte batteriet, vilket f.ö. satt ganska knepigt till att få loss.  Bilen startade och gick klockrent dagen efter. Allt gått så långt.

Ytterliggare en morgon startar den utan problem, även vid lunchen och när jag ska köra från jobbet. På väg från jobbet lägger jag märke till att klocka och trippmätare sviktar i ljusstyrka, ABS-lampan blinkar till. Även batterilampan börjar blinka till. Efter ett stopp hos dagmamma går inte bilen igång, samma tickande ljud. Går hem och kör tillbaka senare och startar bilen med hjälp av min andra. Startar direkt med kablar och går fint. Inga lampor lyser.

Startade upp den igen idag och har nu kört en runda, inga lampor lyser, den går bra men när jag stannat vill den inte starta. Klockan nollas som om batteriet blivit urkopplat.

Vad kan det vara? Finns det enklare felsökning att göra på egen hand? Har betsämt mig för att försöka lära mig mer och göra mer själv på bilarna så tips mottages varmast.

Har kollat remmar och de verkar spända allihop och ser inte speciellt slitna ut. Hur kan man utesluta säkert?

Glapp i kablar? Vilka kopplingar skall jag kontrollera främst?

Mycket tacksam för svar.

2 855 Inlägg
7 november 2013
Införskaffa en multimeter om du inte har en sån.

Låter precis som den inte laddar, dock kanske den laddar lite såpass så att laddlampan slocknar.

Mät på polerna på batteriet då bilen går på tomgång, du bör ha minst 13.8 volt då, kanske lite mera.

2 Inlägg
9 november 2013
Trådstartare
Har nu mätt laddning med multimeter. Den sjunker stadigt efter uppstart med kablar.
Har plockat bort gamla generatorn och kontrollerat kolen. Ser ut att va ok med kol. Så imorgon blir det ny generator och så får vi hoppas att den börjar ladda igen. Lägger inte ner mer arbete eller pengar än nödvändigt på en caddy-02 inköpt för 10k. Hoppas detta funkar nu.

Vettemannen
9 november 2013
OlaRydberg skrev:
Har nu mätt laddning med multimeter. Den sjunker stadigt efter uppstart med kablar.
Har plockat bort gamla generatorn och kontrollerat kolen. Ser ut att va ok med kol. Så imorgon blir det ny generator och så får vi hoppas att den börjar ladda igen. Lägger inte ner mer arbete eller pengar än nödvändigt på en caddy-02 inköpt för 10k. Hoppas detta funkar nu.

Det verkar tyda på generatorfel eftersom volten sjunker en stund efter start med kablar.

/Benny

Sök