Hur sätta fast reg-skylt utan borr eller hållare?

Goofy_
12 februari 2012 · 23 Inlägg

AIC skrev:

Brådhis skrev:
Nu blir jag nyfiken. Varför kardborre istället för dubbelhäftande tejp? Så att det ska vara lättare för tjuvarna att ta dom? smile

Enda anledningen jag kan komma på för att använda kardborre istället för dubbelhäftande tejp är ju om man regelbundet ska ta av och på skyltarna... Men det kanske ni gör? smile

Eller missar jag något?

//Brådhis

Ja, så kan man också se det. wink Men anledningen till att jag vill sätta fast med kardborre och inte dubbelhäftande är för att jag inte vill sätta fast tejpen på bilens lack. Jag tänker såga ner skylthållaren i en storlek något mindre än själva skylten. Den kommer sedermera skruvas tillbaka på den plats där den satt innan. På skylthållaren sätter jag nu kardborreremsorna och likaså på skylten. När jag provmonterat skylten lite lätt och inspekterat på håll att allt ser OK ut, trycker jag dit den. Det är betydligt lättare att komma åt skruvarna på själva hållaren om den är fäst med karborre. Man kanske behöver sätta fast skylten om den går lös eller rent av vill byta skylt eftersom de gamla blivit böjda eller fula. Dessutom, om den hamnar lite snett på första försöket blir ju efterjusteringar betydligt lättare. cool Finns egentligen ingen nackdel med kardborre när man tänker efter.

Vill en tjuv ta en skylt så tar dem den nästan lika lätt med dubbelhäftande tejp som med en skylthållare eller karborre. Värre vore det väl om de rycker och sliter i skylten och halva bilen följer med? big_smile

Jag instämmer helt till din åsikt AIC smile
LONG LIVE THE KARBORREBANDET!

Audi A4 B5 Avant 1.8T 20V "Black Pearl" (2000)
volvoentusiasten
12 februari 2012 · 4 005 Inlägg

Jag kör kardborre på S90n, mindre vibrationer, och det går lätt att byta ut plåten "vid behov" wink

Klicka på länken nedan för bilder ur projekttråden

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p1690169

Ljepone * Studerande *
12 februari 2012 · 563 Inlägg

linuslinje skrev:
Jag kör kardborre på S90n, mindre vibrationer, och det går lätt att byta ut plåten "vid behov" wink

Klicka på länken nedan för bilder ur projekttråden

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p1690169

Nämen, se där!  Är kardborren inköpt hos biltema?

Skall testa detta på instegslister, tror de det håller/funkar?

Får även hem nya skylthållare (M-tech) från Storbritannien, här skall de testas! big_smile

volvoentusiasten
12 februari 2012 · 4 005 Inlägg

Ljepone skrev:

linuslinje skrev:
Jag kör kardborre på S90n, mindre vibrationer, och det går lätt att byta ut plåten "vid behov" wink

Klicka på länken nedan för bilder ur projekttråden

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p1690169

Nämen, se där!  Är kardborren inköpt hos biltema?

Skall testa detta på instegslister, tror de det håller/funkar?

Får även hem nya skylthållare (M-tech) från Storbritannien, här skall de testas! big_smile

Haha, ska du ha regplåtar på instegslistorna?? smile wtf?

Kardborren är från Scanias utvecklingslabb, jag har har aldrig sett någon liknande kardborre i affär än, men det borde finnas. De här i tyg vettefan om jag tror på.

Den är av hårdplast och om zoomar in på milimeternivå ser ut som pinnar med en boll i mitten som sitter tätt, när man trycker ihop så trycks de ihop typ. :9 hehe svårt att förklara.
Helt galet vad den sitter, går säkert att hänga 100kg i.

Föreställ dig ett T och ett uppochnedvänt T som du för emot varandra och hakar i varandra. smile

Ljepone * Studerande *
12 februari 2012 · 563 Inlägg

Nej fan big_smile

Instegslisterna skall sättas fast/monteras där de hör hemma (dörr/insteg) & skylthållaren där den vanligtvis sitter (fram front & baklucka).


Ok! Men skall se vad för kardborre biltema saluför. Annars drar jag till ett byggvaruhus & fixat något slitstarkt smile


Annars får jag skruva skylthållarna med hederlig skruv resp. limma instegen med PL300 big_smile

Brådhis * Voff voff *
13 februari 2012 · 10 279 Inlägg

Ljepone skrev:
Nej fan big_smile

Instegslisterna skall sättas fast/monteras där de hör hemma (dörr/insteg) & skylthållaren där den vanligtvis sitter (fram front & baklucka).


Ok! Men skall se vad för kardborre biltema saluför. Annars drar jag till ett byggvaruhus & fixat något slitstarkt smile


Annars får jag skruva skylthållarna med hederlig skruv resp. limma instegen med PL300 big_smile

Med risk för att verka tjatig, men varför kardborreband? Ska du ta loss instegslisterna ofta? smile

Att använda sig av något som bygger på att det GÅR att ta isär (som t.ex. kardborreband) är aldrig en bra lösning om man vill att något verkligen ska sitta fast.

Kardborreband kan funka för regskyltar om man har nå´n idé om att ta av och på dom. Däremot för lister och annat som ska sitta fast konstant är det långt ifrån lika bra som en bra dubbelhäftande tejp.

Det är väl ingen som skulle komma på idén att sätta dit emblem eller en vinge med kardborreband? smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Ljepone * Studerande *
13 februari 2012 · 563 Inlägg

Brådhis > Blir något slitstarkt lim alternativt dubbelhäftande tejp till instegen. Kardborren tänkte jag testa & se hur de fungerar.


Sen får det blir hederlig skruv & mutter för Sk.hållaren (i och med att allt är förborrat i princip).


Återkommer med photo-update i slutet utav feburari när jag väl monterat fast allt smile

Pavva
13 februari 2012 · 1 215 Inlägg

perfekt om man vill slippa P-böter. Bara att slänga in skyltarna i skuffen haha wink

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
Erick
13 februari 2012 · 4 767 Inlägg

Skyltarna på mina bilar sitter fast med 3M's apskit. Tänk svart häftmassa fast ultrastarkt. smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
AIC
13 februari 2012 · 185 Inlägg

Goofy_ skrev:
LONG LIVE THE KARBORREBANDET!

Yes! cool

Pavva skrev:
perfekt om man vill slippa P-böter. Bara att slänga in skyltarna i skuffen haha wink

Ha ha! Det har du rätt i, men då ringer dem säkert efter att bogsera bort den... big_smile

Burrrrner Avstängd
13 februari 2012 · 195 Inlägg

Byggfog, silikon eller liknande funkar

pompe90
9 november 2013 · 408 Inlägg

AIC skrev:

Goofy_ skrev:
LONG LIVE THE KARBORREBANDET!

Yes! cool

Pavva skrev:
perfekt om man vill slippa P-böter. Bara att slänga in skyltarna i skuffen haha wink

Ha ha! Det har du rätt i, men då ringer dem säkert efter att bogsera bort den... big_smile

funkar inte ibland, vissa p-lisor å poliser bötfäller genom att kika på chassinummer sad

i know... Jag har bötfällt några så.




edit-

hahha vilken bump det blev ^^

skall testa kardborreband.. Importbolagen skruvar utan att förborra å behandlar ej hålen, dom idioterna.. Å
inte har man Alulucka heller.... Suck

Senast redigerat av pompe90 (10 november 2013)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang