4814
Sök

Fyrhjulsdrift från Haldex | Golf MK4 4Motion

792 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
Hej!

Hade tänkt köra lite bredare bakfälgar till sommaren. 9,5" bak och 8,5" fram. Kommer då ha lite stretch typ 225/40 bak och 205/40 fram.

Sliter detta något på fyrhjulsdriften att däcken är olika dimensioner? Hört väldigt olika om detta.

Fyrhjulsdriften som sitter i Golfen och är från Haldex. Den driver inte mycket alls bak förrens det släpper på framhjulen. Kommer inte köra så hårt på sommaren med bilen, utan blir att glida runt smile

Tacksam för svar!

414 Inlägg
5 november 2013
Som jag har fattat det så är det olika dimensioner/rullomkrets på samma axel som kan ställa till det, men säker är jag inte. T ex om man skulle köra med ett nödhjul/reservhjul och ett vanligt däck på samma axel.

Men finns säkert nån som har bättre svar än jag smile

5 162 Inlägg
5 november 2013
Vad jag fått höra så är det ingen bra idé att köra olika rullomkrets axelvis på haldexen häller. Det finns risk att haldexen kan ta stryk eftersom roterationshastigheten blir olika mellan axlarna som möts i haldexkopplingen.
Däremot kan det skilja lite mellan 2 hjul på samma axel då diffen kommer att ta upp den hastighetsskillnaden smile dock ej att rekommendera smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

792 Inlägg
6 november 2013
Trådstartare
Okej! Tack för info! Ska försöka kika lite mer i saken smile

792 Inlägg
9 november 2013
Trådstartare
Verkar som att om man har olika sorters däck på fram/bak-axlarna så lurar man haldexen att det spinner på framhjulen, därmed så kopplar den in bakhjulsdriften i onödan. Vilket ska slita på den lite extra? Så uppfattar jag det.

1 498 Inlägg
10 november 2013
Skillnaden blir 2.8% mellan fram och bak och sist jag hörde så skulle kopplingen svälja upp till 5% skillnad men din gen1a är ju inte tok färsk, tror att du får felkod om den bygger upp för hög värme och stänger av systemet.

792 Inlägg
10 november 2013
Trådstartare
Okej smile har beslutat mig för att köra samma storlek runt om! Lika att inte riskera nått smile

1 122 Inlägg
10 november 2013
J3n5 skrev:
Okej smile har beslutat mig för att köra samma storlek runt om! Lika att inte riskera nått smile

helt rätt!

gasa nu foer faen!

Sök