Volvo 740 -1990 GL/T Bränslemätare hoppar

Mike_87 V O L V O
30 april 2011 · 401 Inlägg

Tjena!

Detta är tydligt vääääääldigt vanlig problem på 740:s och många har skrivit flera trådar om det men jag tar upp det igen så jag får uppdaterade svar.

HUR FIXAR MAN SÅ BRÄNSLEMÄTAREN FUNGERAR?

Tankade full tank idag efter att jag hämtat bilen och den stod ena sekunden på 100% full och sen 50% och sen på 5% och så höll den på...

VAD ÄR FEL? mad

Är det dålig jord?
Kortslutning i tankarmaturen?

Vill gärna gå till botten med det här för det är irriterande att titta på trippmätaren varje gång.

En bensinmätare har 2 funktioner:
1 : Fungera!!!
2 : Visa antal liter bensin i tank

Ni som har erfarenhet och vet vad felet är kan gärna skicka med bilder, det uppskattas rejält big_smile

ALL HJÄLP UPPSKATTAS!

MVH
Mike_87

V O L V O 7 4 0
_____________________________
Pryllan
30 april 2011 · 82 Inlägg

Vad jag vet så är det tankarmaturen behövs bytas. o när jag frågade på volvo vad det skulle kosta så va priset 5.000
Det är nog därför ingen bryr sig om o laga de.
tongue

BMW 520i "Import I Banankartong" (1993)
lundin1988
1 maj 2011 · 38 Inlägg

http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-E … Bilder.pdf
Där står lite blandat om hur man fixar mätaren smile

JimmyAndersson
1 maj 2011 · 1 679 Inlägg

har samma problem på min smile
och på den infon jag fått fram så äre sällan själva tankarmaturen på dessa "nya" 740is som är fel, utan det är själva lödningen bak i mätaren smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
Mike_87 V O L V O
1 maj 2011 · 401 Inlägg

JimmyAndersson skrev:
har samma problem på min smile
och på den infon jag fått fram så äre sällan själva tankarmaturen på dessa "nya" 740is som är fel, utan det är själva lödningen bak i mätaren smile

Okej, ska kika på instrumenthuset senare smile

TACK FÖR DET SVARET!

V O L V O 7 4 0
_____________________________
Mike_87 V O L V O
1 maj 2011 · 401 Inlägg

lundin1988 skrev:
http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-El-Elektronik_Bilder.pdf
Där står lite blandat om hur man fixar mätaren smile

Har sett det dokumentet förut. Är till stor hjälp smile

TACK FÖR SVARET!

V O L V O 7 4 0
_____________________________
Super40
1 maj 2011 · 415 Inlägg

Antingen skickar man in den till den här liraren eller löder om själv.
http://www.blocket.se/orebro/Branslemat … 11&w=3

Eller så kan man göra som jag gjorde och byggde in en tidigare vdo-tankmätare till 740 i mitt yasaki-4-stiftshus till 740-90.

På äldre 740 har mätaren mindre mängd elektronik så de håller bättre men istället så rostar armaturen upp. Så jag tog det bästa av två världar... gammal mätare med nya armaturen. Det är lite plill att få ihop det men det fungerar smile

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
haggen90
1 maj 2011 · 496 Inlägg

Mike_87 skrev:
Tjena!

Detta är tydligt vääääääldigt vanlig problem på 740:s och många har skrivit flera trådar om det men jag tar upp det igen så jag får uppdaterade svar.

HUR FIXAR MAN SÅ BRÄNSLEMÄTAREN FUNGERAR?

Tankade full tank idag efter att jag hämtat bilen och den stod ena sekunden på 100% full och sen 50% och sen på 5% och så höll den på...

VAD ÄR FEL? mad

Är det dålig jord?
Kortslutning i tankarmaturen?

Vill gärna gå till botten med det här för det är irriterande att titta på trippmätaren varje gång.

En bensinmätare har 2 funktioner:
1 : Fungera!!!
2 : Visa antal liter bensin i tank

Ni som har erfarenhet och vet vad felet är kan gärna skicka med bilder, det uppskattas rejält big_smile

ALL HJÄLP UPPSKATTAS!

MVH
Mike_87

jagtror  det är jorden.. hört talas om det

Audi TT 1,8TFSI "White pearl" (2014)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
1 maj 2011 · 1 163 Inlägg

Pryllan skrev:
Vad jag vet så är det tankarmaturen behövs bytas. o när jag frågade på volvo vad det skulle kosta så va priset 5.000
Det är nog därför ingen bryr sig om o laga de.
tongue

2000kr kostar ny armatur smile

~Andy~
Pryllan
2 maj 2011 · 82 Inlägg

volvoandy90 skrev:

Pryllan skrev:
Vad jag vet så är det tankarmaturen behövs bytas. o när jag frågade på volvo vad det skulle kosta så va priset 5.000
Det är nog därför ingen bryr sig om o laga de.
tongue

2000kr kostar ny armatur smile

+ arbetet? till mig sa mekanikern att de skulle kosta 5 iaf. så ja sket i de. tongue

BMW 520i "Import I Banankartong" (1993)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
2 maj 2011 · 1 163 Inlägg

med arbetet blir det nog ganska lätt 5k ja tongue

~Andy~
Super40
2 maj 2011 · 415 Inlägg

Börja med att mäta upp armaturen innan ni byter, som sagt så är det oftast mätarna som ger sig på de nyare 740:na.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
XeptiQ Whatever :)
2 maj 2011 · 1 652 Inlägg

Super40 skrev:
Börja med att mäta upp armaturen innan ni byter, som sagt så är det oftast mätarna som ger sig på de nyare 740:na.

Tycker mer att det är både och när det gäller 740ins " glädjemätare ", men på alla mina 740is från 86-89 så har det varit denna " jorden " och armaturen, och volvo vill ha senast jag frågade 2.500 och då är det den " plastade " som sitter i 90ian.

Men det är ju bara att mäta upp armaturen, skruva ur den och på med en mutlimeter och floppa lite med armen som känner av soppan och så får du fram ett resultat i Ohm, så om jag inte minns fel ( rätta mig om jag cyklar) så ska mätaren visa 60 ohm på full tank, 30 halv etc etc ?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Super40
2 maj 2011 · 415 Inlägg

XeptiQ skrev:

Super40 skrev:
Börja med att mäta upp armaturen innan ni byter, som sagt så är det oftast mätarna som ger sig på de nyare 740:na.

Tycker mer att det är både och när det gäller 740ins " glädjemätare ", men på alla mina 740is från 86-89 så har det varit denna " jorden " och armaturen, och volvo vill ha senast jag frågade 2.500 och då är det den " plastade " som sitter i 90ian.

Men det är ju bara att mäta upp armaturen, skruva ur den och på med en mutlimeter och floppa lite med armen som känner av soppan och så får du fram ett resultat i Ohm, så om jag inte minns fel ( rätta mig om jag cyklar) så ska mätaren visa 60 ohm på full tank, 30 halv etc etc ?

Man kan ju mäta på kabeln med armaturen kvar i tanken innan man tankar och efter och ligger värdena inom vad de ska så är armaturen hel. Har haft i 4 mätare och ingen tankmätare har fungerat, kopplade då in en mätare från en äldre 740 och det fungerar så innan man lyfter ur armaturen så är det bra att kolla så det är fel på den.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
XeptiQ Whatever :)
2 maj 2011 · 1 652 Inlägg

Super40 skrev:

XeptiQ skrev:

Super40 skrev:
Börja med att mäta upp armaturen innan ni byter, som sagt så är det oftast mätarna som ger sig på de nyare 740:na.

Tycker mer att det är både och när det gäller 740ins " glädjemätare ", men på alla mina 740is från 86-89 så har det varit denna " jorden " och armaturen, och volvo vill ha senast jag frågade 2.500 och då är det den " plastade " som sitter i 90ian.

Men det är ju bara att mäta upp armaturen, skruva ur den och på med en mutlimeter och floppa lite med armen som känner av soppan och så får du fram ett resultat i Ohm, så om jag inte minns fel ( rätta mig om jag cyklar) så ska mätaren visa 60 ohm på full tank, 30 halv etc etc ?

Man kan ju mäta på kabeln med armaturen kvar i tanken innan man tankar och efter och ligger värdena inom vad de ska så är armaturen hel. Har haft i 4 mätare och ingen tankmätare har fungerat, kopplade då in en mätare från en äldre 740 och det fungerar så innan man lyfter ur armaturen så är det bra att kolla så det är fel på den.

Du menar att man tar ett värde om man tror att man har " 30 liter " och sen tankar upp till full så ska den vida fullt värde? Alltså att den visar något tecken på liv wink

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Super40
3 maj 2011 · 415 Inlägg

XeptiQ skrev:

Super40 skrev:

XeptiQ skrev:

Tycker mer att det är både och när det gäller 740ins " glädjemätare ", men på alla mina 740is från 86-89 så har det varit denna " jorden " och armaturen, och volvo vill ha senast jag frågade 2.500 och då är det den " plastade " som sitter i 90ian.

Men det är ju bara att mäta upp armaturen, skruva ur den och på med en mutlimeter och floppa lite med armen som känner av soppan och så får du fram ett resultat i Ohm, så om jag inte minns fel ( rätta mig om jag cyklar) så ska mätaren visa 60 ohm på full tank, 30 halv etc etc ?

Man kan ju mäta på kabeln med armaturen kvar i tanken innan man tankar och efter och ligger värdena inom vad de ska så är armaturen hel. Har haft i 4 mätare och ingen tankmätare har fungerat, kopplade då in en mätare från en äldre 740 och det fungerar så innan man lyfter ur armaturen så är det bra att kolla så det är fel på den.

Du menar att man tar ett värde om man tror att man har " 30 liter " och sen tankar upp till full så ska den vida fullt värde? Alltså att den visar något tecken på liv wink

Precis. Det finns vissa värden som armaturen ska ligga mellan, kan de inte i huvudet men det är ju bara att söka. Har man noll resistans eller "oändlig" så har man garanterat ett fel i armaturen. Råkar man ha en extra lös armatur kan man ju koppla in den, vrida på den och kolla så att mätaren rör sig. Lite onödigt att byta armatur och så sitter felet i mätaren...

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
jaka54
9 november 2013 · 5 735 Inlägg

Hej!
Värdena ska ligga mellan ca 45-300ohm!
Så gör det på brorsans bil (-87:a 745 ,B230F) men trots det hoppar tankmätarnålen lite som den vill.
Tankmätaren har tre ben! Vilket av benen är signal? Det mittersta? Det högra är plus och det vänstra minus...så mycket vet jag men vilken spänning ska benen ha?? Tror inte det är 12v för då slår nålen i botten!

Mike_87 V O L V O
10 november 2013 · 401 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Värdena ska ligga mellan ca 45-300ohm!
Så gör det på brorsans bil (-87:a 745 ,B230F) men trots det hoppar tankmätarnålen lite som den vill.
Tankmätaren har tre ben! Vilket av benen är signal? Det mittersta? Det högra är plus och det vänstra minus...så mycket vet jag men vilken spänning ska benen ha?? Tror inte det är 12v för då slår nålen i botten!

Börja med att ta loss mätaren från instrumentet.
Vänd och kolla lödytorna om dem är bra.
Sedan kan du ta loss hela plasthöljet och tavlan för att granska ännu mera lödningar.
Jag lödde om de under mätaren och anslutningarna till spolen och det blev bättre.
Hade fortfarande glapp men la på tenn på stiften till mätaren och överallt. Sen fungerade den perfekt.
Fungerar inte detta så byt mätare...
/Mike_87

V O L V O 7 4 0
_____________________________
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang