4548
Sök

Bränslefrågor b230fk

1 Inlägg
12 november 2013
Trådstartare
Hej,
Har ett Ecomax chip från vikingchip. Ett 3" avgassystem samt en 531 topp med vx3 kam.
Har en planerad uppgradering på gång:

16T turbo med vinklat avgashus (7)

Behöver lite info om chippet samt lite riktlinjer.
Har funderat en del på detta och kommit fram till att turbon bör kunna leverera cirkus 270 hästar på veven. Min plan är att nu i vinter endast montera turbon samt köra in den..
Tankar:
Vid lägre laddtryck 0.6-0.8 bar, kräver då det uppgradering av spridare och LMM, bottnar dessa redan vid detta laddtryck med denna turbo, eller hanterar chippet denna uppgradering?

OM jag måste uppgradera spridare samt LMM, har jag enligt beräkningar kommit fram till att om jag skall få ut det maximala från turbon så bör spridararna vara på minimum 405cc/min.
Jag kommer förmodligen ALDRIG ladda över 1bar.
Detta resulterar i en LMM på:
sqrt(405/337)*63= 70mm diameter (Här lämpar sig förmodligen en 3" LMM bra)
Detta ger det mig även att ett par R spridare vore på sin plats. Dessa lämnar enligt vad jag fått fram 415cc/min vid 3bars bränsletryck vilket borde lämpa sig perfekt till en 3" LMM.. Räcker dessa spridare på orginal bränsletryck för detta ändamål, har sett att vissa höjer till 3.8bar? Frågorna är många, hade helst sluppit uppgradera spridare o lmm till en början och ladda runt 0.8bar.

Sammanfattat:
16T vinklat avgashus 940 orginal spridare + orginal lmm (Eller bottnar desa?)
Funkar Ecomax (under 1 bars ladd med desssa grejer?)
Om inte:
Vilket chip?
Vilka spridare?
Vilken LMM?
Vilket bränsletryck?

MVH

Sök