5284
Sök

Byte av bromsledning? (koppar nippeln) volvo 740 -90

398 Inlägg
12 november 2013
Trådstartare
Hejsan, ursäkta för den konstiga rubriken..
Men jag häromdagen fick punktering på motorvägen påväg hem från jobbet och va tvungen och köra på punktering/fälg till närmsta bensinmack för att byta däcket (ingen domkraft).

Men så märkte jag dagen efter att bromslampan är tänd och behövde fylla på i behållaren och felsökte lite där bak och såg att det låg bromsvätska rätt under gasdämparen vid vänster bak däck.
Där det "fuktar" bromsvätska är där själva koppar bromsledningen kommer och sedan kommer det nån slags gängat mutter man kan skruva på och sen själva broms "slangen".

Jag undrar då hur svårt är det att byta den lilla saken som koppar ledningen är kopplad in i? (mutter saken i koppar) Vet inte va man ska kalla det så rätta mig gärna...
Vart kan jag köpa det?

Rätt irreterande med läckade bromsvätska:)

Tacksam för snabba svar sen ursäkta för rörig text!

398 Inlägg
12 november 2013
Trådstartare
https://www.google.se/url?sa=i&rct= … 9346903440

Så ser den ut jag behöver byta är det jobbigt?

604 Inlägg
12 november 2013
Kan va lite jobbig om man inte vet vad man gör. Röret måste sticka ut genom hylsan när den skruvas dit. Är röret nån hundradel för stor så fastnar hylsan på röret. Slipa lite på röret så hylsan glider över och håll tryck på röret mot honan hela tiden och sen dra åt muttern.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

280 Inlägg
12 november 2013
Om det är den delen som bilden visar måste du byta hela till en ny för att det ska bli tätt. Efter det lufta systemet. Har du tur så kan det bli tätt om du drar åt muttern på den sidan det läcker.

/Fredrik
Senast redigerat av crescentcompact (12 november 2013)

398 Inlägg
13 november 2013
Trådstartare
bronco_z skrev:
Kan va lite jobbig om man inte vet vad man gör. Röret måste sticka ut genom hylsan när den skruvas dit. Är röret nån hundradel för stor så fastnar hylsan på röret. Slipa lite på röret så hylsan glider över och håll tryck på röret mot honan hela tiden och sen dra åt muttern.

Ja flr står att man inte behöver kona om eller så.
Sen har de broms röret blivit lagat en gång i tiden redan så jag antar att det bara ta bort den gamla och sätta dit den nya sen skruva?

Fri fart för ett fritt folk!
14 800 Inlägg
13 november 2013
när det gäller bromsar finns det inget som heter bara.. det sitter alltid fast man drar runt saker rör går av osv..

räkna alltid med att få byta allt så står du inte där utan grejer.

kan du inte ta kort på läckan  gissar på att du åker på att byta bromslang och en bit av röret.

biltemas skarvhylsa är perfekt och mycket smidig
den kör jag alltid med

slippa hålla på med dessa koningar och skit som aldrig blir bra.
framför allt inte när man har skitbilar volvosar är lite bättre då dom körde koppar i sina rör smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sök