Volvo 940 Turbo, Hackar på 5an vid fullt gaspådrag? (Setup lista i inlägget!)

jjoel
11 november 2013 · 108 Inlägg

Tjena!
Som rubriken nämner har jag problem med att bilen hostar/hackar till på 5an vid fullt gaspådrag.
Den hackar inte på dom andra växlarna, och den brukar bara hacka till en gång. Sen går den på som vanligt!

Spec lista:
3" LMM
Steg 2 HI-TUNING chip
3" från turbon
Stor ic
Uppställt ladd till 0.8 (bsr wastegate)
Pipercross filter (öppet)

Är de spridarna som spökar? Sitter 940s gröna turbospridare?  på om jag inte är helt ute o cyklar.
De är ju såklart en b230fk från grund.

Någon som har några ideer?

Tackar på förhand!
Mvh

DriveOrDie
12 november 2013 · 258 Inlägg

Kolla tändkablar.

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.
jjoel
12 november 2013 · 108 Inlägg

DriveOrDie skrev:
Kolla tändkablar.

Ska testa detta, Mvh.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 november 2013 · 13 749 Inlägg

varför 3" lmm och orginal spridarna?

byt till orginal lmm eller till spridare anpassade för 3" lmm så löser sig nog ditt problem ska du se

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jjoel
12 november 2013 · 108 Inlägg

Growe skrev:
varför 3" lmm och orginal spridarna?

byt till orginal lmm eller till spridare anpassade för 3" lmm så löser sig nog ditt problem ska du se

Förra ägaren satt på 3" LMM, har ingen org LMM.

Lunchman
13 november 2013 · 41 Inlägg

Bredbandslambda kolla om den går fett.

Ford Sierra "Turbo" (1988)
turbodeath
13 november 2013 · 2 452 Inlägg

för orginalspridarna flödar ju bara 330 cc ungefär,o 3 tums lmm o inga spridare för för anpassad setup så kan det bli fel....alla brukar köra 3 lmm samnt gröna 465 r-spridare tillsammans....orginal lmm slutar på 016

döden kommer tillbaka
jjoel
13 november 2013 · 108 Inlägg

Lunchman skrev:
Bredbandslambda kolla om den går fett.

Ingen tillgång till de, men får börja felsöka på annat sett.

turbodeath skrev:
för orginalspridarna flödar ju bara 330 cc ungefär,o 3 tums lmm o inga spridare för för anpassad setup så kan det bli fel....alla brukar köra 3 lmm samnt gröna 465 r-spridare tillsammans....orginal lmm slutar på 016

Okej, får skaffa mig ett par större spridare, Mvh

turbodeath
13 november 2013 · 2 452 Inlägg

sen beror det ju på chipet för bränsle med om det är anpassat för större spridare o tändchip med...

döden kommer tillbaka
Lunchman
14 november 2013 · 41 Inlägg

Skall du börja fippla med saker som inte hör ihop å "fultrimma" så är bredbandslambda det första du skall köpa.

Ford Sierra "Turbo" (1988)
turbodeath
15 november 2013 · 2 452 Inlägg

eller så ser du till o köper ett nytt set av viking för andra spridare o 3 lmm med då...

döden kommer tillbaka
jjoel
15 november 2013 · 108 Inlägg

Lunchman skrev:
Skall du börja fippla med saker som inte hör ihop å "fultrimma" så är bredbandslambda det första du skall köpa.

Fultrimma? Jag köpte bilen som de var, och har alltså inte köpt massa olika prylar och slängt på som inte lirar ihop.
Byter du de ena så måste du givetvis byta de andra, du kan ju inte slänga på en tex 19t och ladda på 2 bars tryck och tro att stakar och dylikt ska hålla.
Du behöver inte idiotförklara någon innan du vet vad de handlar om.
Har bytt de mesta på bilen sen jag köpte den och jag vill bli av med problemen, inte för att trimma så billigt som möjligt. Tack ändå, Mvh

turbodeath skrev:
eller så ser du till o köper ett nytt set av viking för andra spridare o 3 lmm med då...

Får kolla upp detta. Tack igen, mvh

Senast redigerat av jjoel (15 november 2013)

Lunchman
15 november 2013 · 41 Inlägg

Försökte inte idiot förklara dig, Skrev "fultrimma" å inte fultrimma. Det går att få det att lira jäkligt bra, finns ju oftast färdiga recept som "funkar" men skall man börja labba med saker som inte hör ihop så är en lambda för under 2000kr ett så ovärderligt instrument. Du har inte en aning om du går på lambda 0.75 eller 0.9 på fullgas

Sen när lurar systemet som man gör med förstorad lmm och spridare utan omgjord programvara så skall man veta att du ändrar tändningen också.

Ford Sierra "Turbo" (1988)
jjoel
15 november 2013 · 108 Inlägg

Lunchman skrev:
Försökte inte idiot förklara dig, Skrev "fultrimma" å inte fultrimma. Det går att få det att lira jäkligt bra, finns ju oftast färdiga recept som "funkar" men skall man börja labba med saker som inte hör ihop så är en lambda för under 2000kr ett så ovärderligt instrument. Du har inte en aning om du går på lambda 0.75 eller 0.9 på fullgas

Sen när lurar systemet som man gör med förstorad lmm och spridare utan omgjord programvara så skall man veta att du ändrar tändningen också.

Okej.
Jag har bytt lmm till en org nu, men märkte ingen skillnad när jag var ute och körde. Hackar fortfarande på 5an, så problemet kvarstår.
Aja, får försöka hitta någon som har bredbandslamda.
Men tror att de är bränslet som inte hinner med, Mvh

turbodeath
15 november 2013 · 2 452 Inlägg

för det laddet du har så ska bränslet hänga med nu när du bytt till orginal lmm,kolla så det verkligen sitter trimchip i bilen,för ett steg 2 ska leverara tillräckligt för det du har...men öppna boxen o kolla,släng upp en bild om du är osäker på om det är trimchip,finns många som är duktiga på dessa bilar.

döden kommer tillbaka
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang