940ltt -95 dör efter ladd

Mk2an
17 november 2013 · 28 Inlägg

Hej. Köpt en 940 ltt med någon kina dump på. När jag verkligen drar ur den till 5-6k rpm och låter den gå ner på tomgång dör bilen. Men när jag kör lungt går den som vanligt. Någon som har någon förklarning till detta skulle vara otroligt snällt. Börjar bli lite lessamt. Tack i förhand !!

Sam1r
17 november 2013 · 485 Inlägg

Mk2an skrev:
Hej. Köpt en 940 ltt med någon kina dump på. När jag verkligen drar ur den till 5-6k rpm och låter den gå ner på tomgång dör bilen. Men när jag kör lungt går den som vanligt. Någon som har någon förklarning till detta skulle vara otroligt snällt. Börjar bli lite lessamt. Tack i förhand !!

går det justera dumpen? brukar sitta justerskruv på vissa.

Smangs Vika!
17 november 2013 · 162 Inlägg

Sätt dit en hybrid dump istället så försvinner ditt problem.

I'm number 1 and I'll always be .The pride of the South they call the General Lee
Saab 9000 "JOU" (1996)
Zwudda Refined
17 november 2013 · 1 770 Inlägg

940:s med öppen dumpventil fungerar inte.
Efter som original dumpen är återcirkulerande så räknar styrsystemet med den luften som dumpen släpper ifrån sig. Har du en öppen dump så går luften/trycket ut i tomma intet, och "lurar" styrsystemet att det kommer in alldeles för lite luft igen.
Därför får bilen helt fel luft/bränsle förhållande i verkligheten jämfört med vad styrsystemet tror och den dör som följd.
Väldigt ofta tänds även motorelektroniks lampan när detta inträffar.

Mk2an
17 november 2013 · 28 Inlägg

Tack för svar kom på det för någon timme sen. Så ska köpa original ist så jag rätta till förra ägarens klåperi!  Läst massa negativt ang hybrid så får bli original smile visst det är gött pysljus  men kommer bli jobbigt i längden.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang